Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux ja muut tuttuni

Grey [24.11.2002 10:18:18]

#

Olen nähnyt sen kerran, mutta en ole koskaan joutunut sitä käyttämään. Onneksi? Kenties, mitä olen siitä kuullut. Eikä minulla olisi sille edes käyttöä, vaikka eräässä sen versiossa voikin ajaa Windows - ohjelmia. Minkä vuoksi? Se vie yllättävän paljon tehoa ja muistia, mitä ei nykyajan koneissa taida olla sitä varten tarpeeksi. Ainakaan jos jotain isompia 3D - pelejä aikoo siinä pelailla, eikä mitään pasianssia, tai ÄT - seikkailemista. Joskin se on ajan kysymys koska se ongelma on mitätön.

Pahempana ongelmana pitäisin käytön vaikeutta. Olen jutellut ihmisten kanssa ja moni heistä on juuri siitä tuskastunut. Ymmärrän heitä hyvin. En minäkään pidä järjestelmästä, jossa jokainen klikkaus täytyy opetella erikseen 20 opintotunnin kursseilla. Minulle riittää että se aikani menee ohjelmien, ei alustan parissa.

En hauku Linuxia. Sanon vain sen että siinä on parantamisen varaa vielä paljon. Nimittäin käyttömukavuudessa. Kieltämättä sellaiseen ei ole työhön tarkoitetuissa systeemeissä panostettu, minkä jo ymmärtää. Ne on työtä varten, eivät ihailua varten. Linux on vakaa, mutta hankala käyttää, jollei siihen tuhlaa ties kuinka paljon aikaa elämästään, minkä voi käyttää parempaan.

Jotenka siis, milloinka tulee Linux, joka on vaivaton käyttää, ja on riittävä tavalliselle ihmiselle? Eikä sen käyttöön tarvita mitään kaiken tietävää ammattilaista. Tuleeko kenellekään muuten mieleen tietokoneiden alkuajat? Jolloinka koneet olivat isoja ja hankalia käyttää? Ehkä Linuxilla on sellainen tilanne, se on vielä niin alkeellinen. Tehoja ja luotettavuutta löytyy, mutta ei mukavuutta. Koska se tulee?

Yhteenvetoni Linuxista on siis seuraava, jos oikein tiivistän tämän. Luotettava, tehokas, mutta tehoja muistia vaativa, sekä vielä hiukan epämukava. Toisin sanoen, Linux voi olla unelmakäyttöjärjestelmä PC - maailmassa, jos sitä hio vielä hiukan enemmän. Windows kun sattuu olemaan vähän pilattu systeemi, vaikka sen eräs idea olisi melko hyvä. Yksi käyttöjärjestelmä kaikilla tavallisemmilla käyttäjillä. Joskin, koska eräs Linux osaa ajaa Windows - ohjelmia, ei liene yhteensopivuus enää niin mahdotonta. Tietokoneiden eräs tärkeä idea, jota ei ole syytä hukata.

Ehkä osa tästä, mitä kirjoittelen, on joillekin itsestään selvä juttu. Kuitenkin, ilmaisinpa asiani ja mielipiteeni. Jos joltakulta meni ohitse, niin se meni häneltä ohitse, ja enkä sille yhtään mitään voi. Jos joku haluaa kirjoittaa tähän jonkin vastauksen, siitä vain, kunhan se ei ole pieni vastaus. Sikäli kun tämäkään ei ole mikään pieni juttu.

-Grey-

TeeVee [24.11.2002 11:35:18]

#

Minä luultavasti asennan linuxin yhteen koneeseen jos sen saan. Muttamutta, onko kenelläkään suosituksia mik' paketti kannattaa ottaa?

tomaattigeeni [24.11.2002 12:14:33]

#

lainaus:

Se vie yllättävän paljon tehoa ja muistia, mitä ei nykyajan koneissa taida olla sitä varten tarpeeksi.

Raskaat käyttöliittymät (Gnome, KDE) vievät kyllä varsin paljon tehoa mutta esim. itse pyörittelen Fluxboxia windowmanagerina, vie muistia reilun megan.
Ja tässä koneeessa (333Mhz, 128MB) Linux pyörii täysin ongelmitta, toisin kuin 233Mhz 128MB koneessani Windows 2000 pyörii huomattavasti heikommin.
Lisäksi on Linux Distribuutioita jotka mahtuvat yhdelle korpulle ja vievät keskusmuistia saman verran (puoltoista megaa.) Milloin tulee windows, joka mahtuu yhdelle korpulle?

lainaus:

Pahempana ongelmana pitäisin käytön vaikeutta.

Jaa-a, Redhat 7.3 asennus oli ainakin yhtä helppo, kuin Windowssinkin. Netinjakokin meni vain heittämällä oikeat Gatewayt, toisin kuin Windowssissa, jossa piti conffia ties mitä systeemeitä.
Ja KDE käyttöympäristö sisältää _kaikki_ asetusten tekoon tarvittavat graafiset työkalut tarvittaessa osittain suomeksikin. Sen avulla Linuxin käyttö on yhtä helppoa kuin Windowssinkin.
Kuten aikaisemmin totesinkin, KDE vie varsin paljon muistia, siksi en itse käytäkkään sitä.
Vaikeudesta vielä sen verran, että se on alkuun hieman vaikeampi, kuin Windows, mutta nyt olen n. 4kk käyttänyt pääsääntöisesti Linxia eikä mulla ole pitkään aikaan ollut ongelmia ohjelmien asennuksen yms. kanssa.


Teevati: Mä olen käyttänyt Redhattia ja se on ihan hyvä. Riippuu vähän minkälaiseen käyttöön ajattelit ottaa koneen.

mikko [24.11.2002 15:13:28]

#

Tosin SOT-linuxin suomennokset ovat mitä ovat. Itse en ainakaan pikaisesti tutkailtua löytänyt sen kde:stä graafista työkalua verkon säätöön.

mikko [24.11.2002 15:16:45]

#

Tosin SOT-linuxin suomennokset ovat mitä ovat. Itse en ainakaan pikaisesti tutkailtua löytänyt sen kde:stä graafista työkalua verkon säätöön.

Grey [24.11.2002 19:56:01]

#

Windowsin verkko-ominaisuudet ovat aikaslailla surkeat. Itseasiassa, surkeimmat mahdolliset mitä tiedän. Ja enkä ole toistaiseksi kuullut yhdestäkään Windows - verkosta joka toimisi täysin ongelmitta.

-Grey-

TeeVee [25.11.2002 15:44:46]

#

Minun tutullani on ollut ongelmia asentaa redhat 7.3. Asennuksen yhteydessä hän on laittanut käyttäjätunnukset kuntoon. Kun hän on saanut mokoman asennettua, asettaa tunnukset lomakkeeseen, eipäs vaan login onnistu.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta