Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: uudet pelit

Sivun loppuun

j.k [17.11.2002 22:25:53]

#

Minulla on pitkään mietittänyt että
milläköhän kielellä yleensä uudet pelit tehdään, jotka ovat kaupoissa?

Antti Laaksonen [17.11.2002 23:32:24]

#

Visual C++ on, luulisin, yleisin työkalu uusimpien pelien tekemiseen.

thefox [18.11.2002 11:02:17]

#

Jos kieltä kysyt niin sehän on ilmiselvästi siis C++ :) Jotain halpispelejä saatetaan vääntää vaikka BlitzBasicillä, joita myydään myöskin ihan kaupan hyllyillä (ei ehkä suomessa.. :)

TeeVee [18.11.2002 15:43:09]

#

Esimerkkinä voisi olla Gunman Chronicles. Tuotteen kyljessä lukee openGL. Yleisesti openGL on c++ yhteydessä.

Gevil [18.11.2002 17:10:38]

#

Niin j.k, C++ kielenä, useimmiten, toki rinnalla mahdollisesti käytetään esim. asmia sekä esim jotkin valikot johonkin conffaus-ikkunaan saatetaan tehdä vaikka VB:llä. Pääasiassa C++, ja käytetäänhän sitä toisinaan myös DirectX eikä pelkästään OpenGL. Et siitä vaan C++ kimppuun j.k ja eiku julkasee joku 3D-sotasimulaatioräiskintä.

thefox [18.11.2002 20:42:30]

#

Veikkaisin kyllä että DirectX on OpenGL:ää yleisempi vaihtoehto noilla pelimarkkinoilla. Tuotteen kyljessä ne ovat koska pitäähän ostajan tietää mitä peli vaatii :)

progo [20.11.2002 16:50:48]

#

C++; se se on.. :) Kyllä minusta eniten käytetty kirjasto on DirectX, varsinkin Microsoftin julkaisemissa peleissä.. :D OpenGL:ää käytetään jossain 'MS-boo'-trendikkäässä ohjelmassa/pelissä.. :)

TeeVee [20.11.2002 17:00:09]

#

openGL on mielestäni parempi grafiikka ominaisuuksiltaan. Simppeli openGL on, se riittää :)

progo [20.11.2002 17:08:50]

#

No siitähän voidaan olla eri mieltä.. sitten kun OpenGL riittää vain graffoihin, dX laittaa nättiin (ja sotkuiseen :P) pinoon kaiken mahdollisen ja mahdottoman.. siis että jo aloittelija saa nättejä demoja verkkopeleineen tehtyä.. yksi asia, mikä puuttuu dX:stä, on kenttätuki, eli rajapinta, joka latailee kenttäfiluja, purkaa ne jostain sen tukemista formaateista, ja latailee ne kentän datat rakenteisiin.. silloin hyvien kenttien teko helpottuu, kun rajoitukset menevät yli vasta Mäsän dX-tiimin ohjelmoijagurujen osaamisesta.. huhuhu tuli aika pölkköä tekstiä.. lieneekö edes oikein :)

HtH [20.11.2002 18:17:27]

#

Siis kieli on C++, ja useimmiten GUI:na on ollut Visual C++. Tuosta, että kumpi on yleisempi, OpenGL vai DirectX on vaikea mennä sanomaan mitään, tai en edes menisi vertaamaan ollenkaan, sillä DirectX on yleiseen peliohjelmointiin tarkoitettu rajapinta, OpenGL on grafiikkaa varten
Tietysti tällöin DirectX:ää käytetään enemmän, mutta joissain peleissä, missä käytetään DirectX:ää, käytetään myös OpenGL:ää, DirectX hoitaa ääni/musiikki/verkkopuolen, ja OpenGL grafiikkapuolen.
Assemblya ei käytetä nykyään Windows peleissä, koska kääntäjä osaa optimoida koodia tarpeeksi hyvin, eikä Assemblykoodin käytöstä tulisi yhtään mitään käytännön hyötyä.
Siinä, että jotkut configuuri-ikkunat tehtäisiin VB:llä, ja itse peli C++:lla en näe mitään järkeä, sillä tästäkään ei olisi yhtään mitään käytännön hyötyä, tuskin suurien pelifirmojen kooderit tekisivät jotain VB:llä, "koska se on helpompaa".

En ole edellämainituista asioista aivan varma, mutta näin minä uumoilisin. Joku minua viisaampi voi oikaista minun sanojani, jos olen väärässä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta