Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailut: Morpion

Järjestäjä: Antti Laaksonen

Morpion-pelissä tehtävänä on yhdistää ruudukossa olevia palloja viivoilla. Tehtävänä on valita siirrot niin, että viivojen määrä on mahdollisimman suuri. Peliä voi pelata ruutupaperilla ja kynällä – tai sitten voi laatia oman ohjelman sitä varten!

Ohjelmointiputkan kesän 2010 haasteena on parantaa kansainvälisiä Morpion-pelin ennätyksiä. Peliin liittyy kaksi pelitapaa, joiden kummankin ennätykset ovat tällä hetkellä ranskalaisten nimissä. Toinen ennätys on muodostettu käsin (vuonna 1976!) ja toinen ennätys on laskettu tietokoneella.

Pelin nykyisiä ennätyksiä voi ehkä parantaa paljonkin keksimällä hyvän lähestymistavan ongelmaan – nyt on tilaisuus ohjelmoida Suomi maailmankartalle!

Säännöt

Seuraavassa kuvassa on Morpion-pelin aloitustilanne:

Jokainen pelin siirto tapahtuu seuraavasti:

  1. Tyhjään ruutuun piirretään uusi pallo.
  2. Viisi peräkkäistä palloa, joista yksi on uusi pallo, yhdistetään viivalla.

Pallojen täytyy olla peräkkäin vaakasuunnassa, pystysuunnassa tai vinosuunnassa (45° kulmassa). Uusi viiva ei saa yhdistää kahta palloa, joiden välillä on jo viiva.

Peli muodostuu peräkkäisistä siirroista. Pelialue on ääretön, eli sen reunoille tulee tarvittaessa lisää ruutuja.

Seuraavassa on yksi tapa tehdä kolme ensimmäistä siirtoa:

Jokaisesta siirrosta saa yhden pisteen, ja kun siirtoa ei voi enää tehdä, peli päättyy. Tehtävänä on etsiä siirtosarja, joka tuottaa mahdollisimman paljon pisteitä.

Pelitavat

Morpion-peliä voi pelata kahdella hieman erilaisella tavalla:

  1. Samasta pallosta saa lähteä kaksi samansuuntaista viivaa.
  2. Samasta pallosta ei saa lähteä kahta samansuuntaista viivaa.

Pelitavassa 1 alla oleva siirtosarja on sallittu, mutta pelitavassa 2 se on kielletty.

Ennätykset

Tällä hetkellä parhaat pelissä saavutetut tulokset ovat:

Pelitavan 1 ennätys on muodostettu käsin, eikä tietokoneella ole saavutettu tähän mennessä yhtä hyviä tuloksia. Pelitavan 2 ennätys on laskettu tietokoneella, ja se on vaihtanut monta kertaa omistajaa viime vuosina. Muutama vuosi sitten ennätys oli Tampereen yliopistossa (Heikki Hyyrö ja Timo Poranen).

Täydellinen ennätyslista on seuraavalla sivustolla:

Haaste

Ohjelmointiputkan kesähaaste 2010: paranna Morpion-pelin ennätyksiä!

Omista ratkaisutavoista ja tuloksista voi kertoa keskustelussa.

Tietoa sivustosta