Oon tehnyt Microsoft Quick Basicilla ja osaan siitä syystä aika hyvin coolbasicilla.. Jotain oon yrittäny sählätä ja nyt teen vähä isompaa projektia..
Keksiskö kukaan jotain uuttakin?
Mitä tarkoitat? Viestistäsi ei saanut oikein selvää.
Halunnee jotain virikkeitä koodaamiseen.
Tee Diablo-klooni tai RTS. Saat harjoitusta hiiren ja maailma-systeemin käytöstä. Se on tosi kivaa... >:)
Just. Kutosluokkalainen joka ei osaa koodata omia nettisivujaankaan, vaan käyttää FrontPage Express 2.0-versiota ja myös tallentanut sivunsa http://www.toivonlinna.fi/asuntola/aikataulu.
älkääs nyt lapset dissailko.. parhaat ideat syntyvät useimmiten ihan omin päin.
Headers kirjoitti:
Just. Kutosluokkalainen joka ei osaa koodata omia nettisivujaankaan, vaan käyttää FrontPage Express 2.0-versiota ja myös tallentanut sivunsa http://www.toivonlinna.fi/asuntola/aikataulu.
html http://gamma.nic.fi/~jlampuot/lisaa.htm sta
Just. Huippu koodari taas asialla. Jos ei huvita vastata toisen vaikka kuinka tyhmään tai aloittelijamaiseen kysymykseen niin pitääkö siltikin jotain kommentoida?
Hyvä keino karistaa kaikki aloittelevammat koodaajat sivuilta ja tehdä putkasta muutaman l33t hemmon inside sivusto.
Rupesin äsken muistelemaan millaisia valmiita ominaisuuksia tuo CoolBasic sisälsikään. Okei, jotain grafiikka-, ja äänijuttuja ne taisivat olla, muu sitten koodattiin kai itse. Jotenka jos valmiit grafiikka-, ja äänijutut ovat pahasta, niin suosittelen siinä tapauksessa luopumaan Allegroista ja muista lisäkirjastoista, koska niissä on tälläisiä valmiita juttuja :-D
Tietenkin CoolBasic on sitten hidas, mutta se on beta. Siis, beta! Kummallista ettei ihmiset osaa lukea kunnolla asioita. Minäkin voisin väittää vaikka jotain FireFoxia sonnaksi sen perusteella että olen jotakin alfa versio 0.001 käyttänyt.Jotenka, opetelkaa siis erottamaan kehitysversiot nykyisistä, ennenkuin mitään haukutte ja opetelkaa myös huomaamaan ne pienet yhtenäisyydet noissa niiden juttujen kanssa mitä te itse käytätte..
-Grey-
PS. En ole CoolBacisin käyttäjä. Olen vain joku joka pyrkii korjaamaan epäkohtia..
Headers, höpö höpö.
No, yleensä ottaen ne sivut ovat aika kehnot, ja Frontpagella tehdyt. Mutta se ei ole pointti. Tee another sivultascrollaava avaruusräiskintä.
Vähän lämminhenkisempää vastaanottoa aloittelevalle koodarille. Ei ole minun mielestäni oikein (onko muiden?), että täällä nälvitään nuorempaa ja aloittelevampaa koodaria. Jokainen on kuitenkin ollut aloitteleva koodari joskus.
temu92:Koodaa vaikka demo, jossa pallo kimpoaa seinästä aina toiseen suuntaan jne. Tai sitten yritä demoefektejä joita on oppaissa.
No mutta kuinkas täällä kohdellaan Suomen tulevia ohjelmoija sukupolvia(meinasin kirjottaa sukupuolia:). Eihän niitä sais haukkua. Eihän meistä kenestäkään tule pro ohjelmoija yhdessä yössä. Olittehan tekin joskus aloittelevia ohjelmoijan alkuja. Miettikää mitkä traumat ne saa ohjelmonnista.. ;D Mullakin on pikkuveli kutosella ja seki ohjelmoi cb:llä. Kyllähän se hauskaa on, ku yks virittää jotain luuppeja ja hurjasti ehtoja semmosta asiaa varten, jonka sais tehtyä parilla rivillä koodia. :D
Mikäs vika CB:ssä on? Ihan kelpo kieli se on helppoutensa tähden. Onko järkeä vääntää matopeliä C++:lla, kun sen saa tehtyä helpomminkin?
No joo, tuo kimpoileva pallo olisi aika kova sana, tai sitten joku semmonen Tapan Kaikki -klooni, jossa on pari asetta ja ehkä joku tekoälyäijä.
Grey: Uusimmassa versiossa on tilekarttasysteemi ja objektikomentoja tai jotain, joilla on helppo saada joku möykky liikkumaan ruudulla.
Teuvo Töhvelö kirjoitti:
Onko järkeä vääntää matopeliä C++:lla, kun sen saa tehtyä helpomminkin?
Onko järkeä tehdä matopeli, joka vaatii vähintään 500MHz-koneen DirectX-tuella pyöriäkseen, kun voi tehdä paljon näyttävämmän vastaavan, joka toimii 386-koneella DOSissa?
En nyt ota kantaa CB:hen vaan tuohon Töhvelön lauseeseen, joten ei nyt aleta tapella taas CB:stä. Ja kyllä sen möykyn saa liikkumaan ruudulla helposti muillakin kielillä, eikä se ole sen vaikeampaa. Kuka käski kirjoittaa 100 riviä WndProcia ja ikkunanluontia aina uudestaan, voihan sen kopioida aiemmasta projektista. Pari aiempaa funktiota ja *töks* ollaakin jo samassa tilanteessa kuin CB:llä (jos se nyt on sitä, miltä Grey sai sen kuulostamaan).
Teuvo Töhvelö kirjoitti:
Tapan Kaikki -klooni, jossa on pari asetta ja ehkä joku tekoälyäijä.
"Ehkä" :D
Aika tylsää semmoista on pelata ilman vihollisia, ja mitä järkeä tehdä peli, jos sitä ei ole edes järkeä pelata? Jos koodaamista pitää harjoitella, niin saman tien tekee joko jotakin, missä oppii juuri sen yhden tarvitsemansa asian tai jotakin kunnollista. Räiskintäpeli ilman vihollisia... Heh.
Sanonpa vaan, että jos tilemoottorit ja möykynliikutus-systeemit ovat niin ylivoimaisia koodata itse, niin sitten kannattaa kyllä jättää ohjelmointi sikseen, tai harjoitella, kunnes on vaaditulla tasolla. Mutta pahin virhe, minkä voi tehdä, on se, että käyttää tuollaisiin valmiita moottoreita ja rutiineja. Lähes yhtä hyvin voisi siirtyä vaikka pelinteko-ohjelmiin.
Se, että saa jonkin ukkelin liikumaan näytöllä, kuuluu aivan perusasioihin, jotka jokaisen ohjelmoijan tulisi oppia itse koodaamaan, ennen kuin mennään sen pidemmälle.
Juu, perus Basiciahan tuo on. Sisältää kaiken mitä ohjelmointiin vaaditaan.
Ihan eka voisit vääntää jonkun moottorin, jota nyt voit käyttää tulevissakin projekteissa. Teet funktioita joita nyt yleensä tarttet(näppäin, hiiri tms.). Tietysti, jos Cool Basic edes antaa tehdä omia ns. header -tiedostoja. Tekemistä riittää viikoiksi, riippuu siitä kuinka paljon ominaisuuksia aiot tehdä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, kuten sanotaan, eli väännät paperille suunnitelman jostakin mukavasta aiheesta(TIM(The incredible machine) -klooni olisi loistava)).
Mutta et tee tätä ennen kuin olet kirjoittanut koko koodin tähän, että miten saadaan punainen laatikko liikkumaan nuolinäppäimillä.
Kikkelis kokkeils.. Väsyttää mutta kirjotampa nyt jotain mitä väsymykseltäni jaksan. Voi tulla aika pitkä tarina :)
Okei, aluks CB oli aivan liian rajoittunut ja tuntu liian helpolta. Nyt oon ruvennu laiskaks enkä jaksa kirjottaa omaa moottoria(muuten kyllä heittäisin CB:n jorpakkoon:). Teen siis aika paljon CB:llä. Uudempi versio (beta vieläkin) on jo vähän parempi, mutta se toi mukanaan jo liiankin paljon helpotuksia :( CB:ssä kun vielä on huomattu jotain nopeus ongelmiakin, niin alkaa taas pikku hiljaa VB:n puolelle kääntymään :) Pitäis opetella C:täki mutta kun ei oikein ehdi. Tässäkin menee kallista aikaa hukkaan kun tänne loruilen :)
remontti-reiska: Ei CB:llä tartte ite alkaa mitään näppis, hiiri tms. funktioita kirjottaa. Siinä on kaikki valmiina :)
Edit: Ai niin ja se aihe projektiksi. Ihan hyvä ois jos saisit semmosen matopelin tehtyä. Toinen vaihtoehto ois vaikka pongi tai joku.. öö.. vaikka yksinkertainen autopeli.
Noh, jos asia välttämättä kiinnostaa mitä "helpotuksia" CB:ssä on niin voi lukea seuraavan
http://www.coolbasic.com/home/cbmanual/commands/
Ja kannattaa muistaa, että tuo on vieläkin beta -versio.
Olen kuullut huhuja, että tulisi CB Advance, joka olis 10-20 kertaa nopeampi kuin "tavallinen" CB.
(Ja öö, esim kuvan liikuttaminen picturebox:ssa VB:lla ei ole sen monimutkaisempaa kuin CB:lla objektin/kuvan liikuttaminen)
Hehe, CB jakaa mielipiteitä =)
Noh, onko CB sitten ohjelmointikieli vaiko ei tai onko se liian helppo vai ei...niin...helppo se on. Itse väännän tolla FB:llä ja kun kokeilin tuota CB:a niin pakko myöntää, aikas helpolla siinä pääsee.
Se että onko se paha jos kieli on liian "helppo" onkin eri asia. Itse ainakin näen sen hyvänä. Helppoon kieleen on helpompi päästä sisään. Siinä sitä sitten voi tehdä räiskintä pelin jota tietenkään "tosi koodarit" eivät minään näe mutta ajan myötä saattaa herätä into siirtyä helposta kielestä "vaikeampaan". Eli siis näen "helpot" kielet hyvänä koska ne madaltavat kynnystä lähteä koodaamaan.
Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia vaan ;)
Huhut pitävät paikkaansa, myöhemmin tullee CB Advance. Lainaus kielen kehittäjältä:
Jukka Lavonen kirjoitti:
- Monta, MONTA kertaa nopeampi kuin normi CB (lähentelee jo konekieltä)
- Tekee pienempiä EXEjä
- 3D-kiihdytys objekteille -> reaaliaikaiset blendaus- ja läpinäkyvyysefektit
- Enemmän rautapohjaa -> pääsy muistiin, ja Windowsin ominaisuuksiin ja APIin
- Kunnon DLL-tuki
- Pak-paketit
- Voi tehdä konsoliohjelmia
- tyypitetyt taulukot
- sisäkkäiset tyypit
- single variable array (sama kuin [] blitzissä)
- array pointers
- funktioille type-tuki
- funktioiden kuormitus
- nopeampi kääntäjä
- Enemmän hienoja ominaisuuksia jne..
Eri asia milloin tämä tulee.
On aivan totta, että on aivan yhtä helppoa liikuttaa pictureboxia kuin objektia, mutta CB:n vahvoja puolia ovat äänikomennot(OGG-tuki).
Lurah kirjoitti:
Eli siis näen "helpot" kielet hyvänä koska ne madaltavat kynnystä lähteä koodaamaan.
Minä myös, mutta on niissä huonojakin puolia(paljon joutuu opettelemaan, koska niin paljon helpotuksia)
Jaa, onko tuo OGG-tuki nyt jokin maailmaa mullistava ihme? Ei OGGin soittaminen mikään mahdottomuus ole C:lläkään.
Minusta noiden helppojen kielten merkitys on vähän sama kuin lukion lyhyen matikan, tietenkin sillä erolla, että ohjelmointitaitoja on helpompi täydentää kuin YO-tutkintoa. Eli jos ei ollenkaan kiinnosta tietää, miten asiat todella toimivat, voi tehdä kaiken helpommin ja jäädä heikommalle tasolle, ja jos myöhemmin haluaa oppia lisää, voi aina opetella.
OGGin soittaminen on vaikeaa VB:llä, ei se mahdotonta ole(FMOD), mutta CB:ssä se onnistuu ilman lisäkirjastoja(no jaa, teknisemmin katsottuna CB:n kylkeen on pultattu valmiiksi FMOD).
Metabolix kirjoitti:
Eli jos ei ollenkaan kiinnosta tietää, miten asiat todella toimivat, voi tehdä kaiken helpommin ja jäädä heikommalle tasolle, ja jos myöhemmin haluaa oppia lisää, voi aina opetella.
Juuri näin, mutta aika harva, joka ottaa ohjelmoinninkin vähänkin totisemmin, ei varmaan jää CB:hen. Eihän se edes tue muita käyttiksiä kuin M$ Windowsia. Mutta, ei tätä ketjua tappelemiseen CB:stä liene tehty
lainaus:
Mutta, ei tätä ketjua tappelemiseen CB:stä liene tehty
Ei varmaan joo. mutta mukava kuulla ihmisten mielipiteitä: "CB pyllystä, CB liian helppo, CB on ihan kakki ja kökkö, CB ihan hyvä betaksi" :) Pitäis tehä äikän tutkielmaa.
Taas väsyttää..
JOstain amerikalaiselta foorumilta sivusilmällä suomensin, että vaikka ei tiedä kielestä mitään, niin kuitenkin sen nimessä on "Basic" ja se ei ole hyvä juttu.
Eli siis joku koodari tiesi kertoa tämmöistä keskusteltaessa CoolBasicista, samaa mieltä?
Onhan niitä ihmisiä maailma pullollaan jotka vannovat oman ohjelmointikielensä nimeen vaikka sen voissa paistaisi.
Ei tarvitse olla edes minkään valtakunnan ohjelmoija kun jo "tietää" että basic on pahapaha.
Minkä verran arvoa niille sitten kannattaa arvoa ja kuka jaksaa takaisin väittää onkin eri juttu.
Taitaa ohjelmoijien veressä kulkea yksi ylimääräinen geeni, jonka esi-isä on tämä kuuluisa "haukkukaa vaikka akka ja talo, mutta autosta ei pahaa sanota"
Ja nelosen play-ohjelma säri nuoren koodarin (eli minun) sydämmen. Oli joku huono tanssipeli, niin joku studiossa totesi: "Vittu! Mä tekisin basicillakin paremman!" Hohhoijaa.
Latska kirjoitti:
Oli joku huono tanssipeli, niin joku studiossa totesi: "V****! Mä tekisin basicillakin paremman!
Mäki katsoin, uhkasi tehdä vielä kahdessa kuussa. Oli kyllä asiaton kommentti, pitäisköhän valittaa.
BASICitkin ovat ihan hyviä kieliä, ei kieltä syntaksiin katsomista.
Ottaen huomioon että kyseessä on vasta versio 0.12b niin ei basicia kannata kovasti moittia...
http://dhost.hopto.org/aapproj/fbgfx/
Sisältävät myös lähdekoodit.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.