Sain juuri lukaistua kirjan c++ mutta minua jäi nuo nimiavaruudet mietityttämään kirjassa ei kerrottu kunnolla (silleen että minä ymmärrän) miten niitä käytetään ja tehdään. Voisiko joku ystävällisesti kertoa miten semmoisia käytetään?
std (standardi) -nimiavaruus sisältää c++:n standardikirjastojen oliot, kuten cout, cin, ym. Esimerkiksi coutiin pitäisi oikeaoppisesti viitata näin:
std::cout << striimi; // tai vaihtoehtoisesti. using namespace cout; // jonka jälkeen coutia voi käyttää cout << strimi;
cout on siis std -namespacen olio.
Voit myös tehdä oman namespacen foo ja sinne sitten vaikka olion bar, jolloin oliota bar käytettäisiin näin:
foo::bar.jotain(); // tai using foo::bar; // koko nimiavaruuden foo kaikki ominaisuudet saa käyttöön näin: using namespace foo;
Simppeleissä C++-ohjelmissa ei välttämättä kuitenkaan kannata koko std-nimiavaruutta turhaa ottaa käyttöön, jos sieltä tarvitaan ehkä paria oliota,
Mä en nyt jaksa selittää syvällisemmin mutta tämä esimerkki ehkä vähän selvensi että miten nimiavaruuksia käytetään.
http://www.nic.funet.fi/c opas/rakenteet.html#namespace
Tuolla on ihan hyvin selitetty.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.