Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: XNA ylös kuolleista

Sivun loppuun

neosofta [22.06.2021 14:45:35]

#

XNA 4.0 & Visual Studio 2019 Community.

Lataa täältä XnaForVS2019.zip

Kun olet ladannut .zip paketin kilkkaa paketin kuvaketta hiiren oikealla, klikkaa Ominaisuudet, ruksaa vasemmasta alanurkasta Salli, klikkaa Käytä ja vielä lopuksi OK. Pura .zip paketti.

Avaa purettu kansio, lue README.txt ja noudata ohjetta asennusjärjestyksestä!
(HUOM 1. paketti eli DXSETUP ei asenna mitään DirectX tiedostoja esim. Windows 10 64-bit järjestelmään mikäli päivitykset ovat mitenkään ajan tasalla, mutta suorita asennus siitä huolimatta.)
Viimeisen paketin asennuksen aikana (XNA Game Studio 4.0.vsix) asennusohjelma kysyy Visual Studio Community versiota: Ruksaa Visual Studio 2019 Community jos ei ole ruksattu ja suorita asennus loppuun.

HUOM!!! EDIT ***:
(HUOM Jos käyt flatredball.com sivustolla niin jätä ohjeen "To copy the files:" osio tässä vaiheessa huomiotta eli älä kopio vielä mitään mihinkään!)

Kun asennus on suoritettu, avaa komentokehote järjestelmänvalvojana ja suorita alla oleva komento:
mklink /D "C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Microsoft\XNA Game Studio" "C:\Program Files (x86)\MSBuild\Microsoft\XNA Game Studio"

*** Kopioi nyt kansio: XNA Game Studio 4.0 kansion C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild
alihakemistoksi


Navigoi komentokehotteessa kansioon: C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Current\Bin\amd64.
cd C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Current\Bin\amd64

ja suorita komento:
gacutil /i Microsoft.Build.Framework.dll
(Huom! Jos modifioit tai päivität Visual Studio 2019 Community'a voi käydä niin, että joudut suorittamaan edellisen komennon uudestaan.)

Ja Voilà, kääntäjä pystyy kääntämään myös XNA pipeline matskun.

XNA templaatit saat Visual Studion Create new projekt velhossa esille ainoastaan valitsemalla:
All languages & All platforms & All project types. Kaikki templaatit ovat C# templaatteja vaikka .vsix paketti sisältää myös VB.NET templaatit eivät tekijät ole halunneet sisällyttää niitä Visual Studion templaatteihin. Duunaan tällä hetkellä asennuspakettia, joka sisällyttää myös VB.NET templaatit ja niiden asentumisen oikeisiin kieli/alusta/tyyppi -ryhmiinsä.

Kun rakentelet XNA pelejäsi niin tarvitsemasi referenssit saat tuotua projektiisi navigoimalla (Browse) kansioon: C:\Program Files (x86)\Microsoft XNA\XNA Game Studio\v4.0\References\Windows\x86

Aseta projektisi Application asetuksissa Targetframework: .NET Framework 4 ja Combile asetuksissa Platform: x86

Tutorials

Happy Coding…


Mikäli haluat päästä XNA-asennuksesta eroon: Poista Windowsin Sovellukset ja ominaisuudet velhossa kaikki mikä alkaa: Microsoft XNA ... ja poista sitten manuaalisesti kansiot: C:\Program Files (x86)\Microsoft XNA sekä C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\XNA Game Studio 4.0, suorita reksterin puhditus esim. CCleanerilla ja suorita vielä Visual Studio Installerissa: More -> Repair.

neosofta [22.06.2021 18:11:02]

#

Koskapa nimimerkki runeberg kielsi aikoinaan tyystin XNA/WinForms yhdistelmät, niin juurikin siitä syystä:-Demo

neosofta [23.06.2021 18:35:47]

#

Windows 10 DiretcPlay käyttöön:
Aloitus - Asetukset -> Sovellukset -> Valinnaiset ominaisuudet -> Lisää Windowsin ominaisuuksia -> Vanhat osat -> DirectPlay -> OK
Odota kunnes asennus on suoritettu. Ja Voilà, DirectX on käytössä.
DirectX referenssit löytyvät kansiosta: C:\Windows\Microsoft.NET\DirectX for Managed Code\1.0.2902.0

Even happier coding

neosofta [26.06.2021 11:15:02]

#

Mikäli kuulut niihin, jotka haluavat ensin edes jotain actionia ennen kuin mahdollisesti lähtevät syventymään ylipäätään mihinkään perusteisiin niin tässä rbwhitaker.wikidot.com käyttäjän PiscesMike "Asteroids" kloonista päivitetty kevyt XNA 2D Game esimerkki.

neosofta [27.06.2021 01:17:56]

#

Tällä pääset jo ampumaan vihulaisia

neosofta [28.06.2021 14:46:37]

#

BTW: oheisen demon avulla voit tarkistella, että 'kaikki' toimii kuten pitää. Lataa demo, avaa se Visual Studiossa, käännä projekti ja klikkaa Start nappia.

neosofta [01.07.2021 13:36:00]

#

I feel so lazy today so I won't translate this back to Finnish anymore...

When you install to Windows 10 don't install flatredball's 1. package (DXSETUP) at all, but start from the second package and so on. When ready do not copy anything but, open your command prompt as administrator and create a symbolic link as told in flatredball's instructions. Then run: cd C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Current\Bin and run: gacutil /i Microsoft.Build.Framework.dll then close your command prompt.

For enabling DirectPlay open following site: https://windowsreport.com/enable-directplay-windows-10/ and follow the instructions. If you can't find a node Legacy Components search a node Old Windows.

Assemblies for XNA (Windows) are found from folder: C:\Program Files (x86)\Microsoft XNA\XNA Game Studio\v4.0\References\Windows\x86
Assemblies for DirectX are found from folder: C:\Windows\Microsoft.NET\DirectX for Managed Code\1.0.2902.0

The only way to find XNA templates in Visual Studio is selelecting All laguages | All platforms | All project types and scrolling all the way down. All of the templates are C# templates though VB.NET templates are also included in package but for some reason they are not bound into Visual Studio within .vsix package installation.

I'm working on with a click once setup package wich installs all the templates in their right categories by language, platform and project type and also registers automatically Microsoft.Build.Framework.dll library to the GAC (Global Assembly Cache) so that XNA Content Pipeline stuff works (builds) correctly.

In Visual Studio Project Properties Application page set Target framework: .Net Framework 4 and in Compile page set Platform: x86

If you update or modify Visual Studio can happen sometimes so that you must register C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Current\Bin\Microsoft.Build.Framework.dll library to the GAC again.

As final part go to the following site:
https://community.pcgamingwiki.com/files/file/1012-microsoft-games-for-windows-live/ and click inside the grey box: Download this file.
Note if you have an exsisting Microsoft Games for Windows - LIVE installation on your computer uninstall that first and install the downloaded package after that. When installed just close the installer window and restart your computer.


The happiest coding

neosofta [02.07.2021 12:28:52]

#

Okay, let's go a little bit further…

You can test your installations successes by downloading a simple Riemer's 'flight simulator' wich a guy named Simon (Darkside) Jackson has updated to MonoGame environment. I only 'downgraded' it back to pure XNA (Windows) environment.
Now if your XNA to Visual Studio 2019/DirectPlay/Microsoft Games for Windows - LIVE installation process was succesful then you are able to build and run the package.

Here can be found some more Simon (Darkside) Jackson's stuff    And here's an old good one for more

neosofta [05.07.2021 13:15:01]

#

Here's 10 packages XNA basic stuff for more

neosofta [15.07.2021 06:17:10]

#

Here's a bit more advanced 'Lizzard in lights' demo.

carabia [15.07.2021 14:09:40]

#

Aika hyvin puhut lontoota, mutta ehkä siinä on vielä kehittämisen varaa

neosofta [16.07.2021 14:16:13]

#

carabia kirjoitti:

Aika hyvin puhut lontoota, mutta ehkä siinä on vielä kehittämisen varaa

Niinpä, ja kun oppis vielä kirjoittamaan...

neosofta [18.07.2021 03:53:20]

#

Jotta ei pääsisi unohtumaan niin pistetään vielä arkistojen aarteita eli peltipurkkien räiskintää

neosofta [27.07.2021 15:13:16]

#

No eipäs nyt mennä ja eksytä asiasta. Tässä jotain mielenkiintoista


Sivun alkuun

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta