Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailu

Ohjelmoi tekoäly!
Arvostele pelit
15.8. klo 12 mennessä!

Keskustelu: Projektit: Rajaton, JavaScript/WebGL-peli

Sivu 1 / 1

Anaatti [09.05.2020 20:32:55]

Lainaa #

Tämä peli on tehty meneillä olevaan kilpailuun ja sitä pääsee pelaamaan saman tien tästä. Peli toimii suoraan selaimessa tietokoneella, mutta mobiiliohjausta ei ole tehty. Toimii hyvin ainakin Firefoxilla, Chromella ja Edge Chromiumilla. Legacy Edgellä äänet ei toimi hyvin, joten en suosittele, ja AMD:n näytönohjaimilla en ole voinut testata, mutta toivottavasti toimii.

Peli on sivulta kuvattu action platformer, joka koostuu erillistä tasoista ja loputtomasta vihollismäärästä, jota pääsee tappamaan yli kymmenellä eri aseella. Grafiikoidensa puolesta peli yrittää muistuttaa DOS-pelejä, mutta partikkeleita ja muita efektejä taitaa olla vähän enemmän, mitä DOS-aikaan oli mahdollista. Resoluutio on kuitenkin pakotettu 320x240 ja värejä on vain 11 per kanava tuomassa DOS-tunnelmaa.
Pelistä löytyy loputtomasti satunnaisesti generoituja kenttiä ja pelin idea on aikalailla vain pelata niin pitkälle kuin pystyy, kunnes kentät muuttuvat liian vaikeiksi. Viimeinen ase avautuu kentässä 60, minkä jälkeen vain viholliset muutuvat kokoajan vaikeammiksi.

Pelin musiikki on myöskin itseni tekemä juuri tätä peliä varten. Soundtrackista löytyy yhteensä 8 viittausta muiden pelien melodioihin, ja jos totta puhutaan, lähes kaikki soundtrackin melodiat on vain muista peleistä. 5 näistä viittauksista on neljästä vanhasta suomipelistä, ja loput 3 on paljon uudemmasta peli-soundtrackista. Tämän soundtrackin voi kuunnella YouTubessa sekä myös ladata MP3-muodossa. Melodiaviittaukset on listattu YouTuben descriptiossa.

Pelin lähdekoodi on JavaScriptiä ja WebGL:ää ja julkaistu GPL-lisenssin alaisena, sekä kätevästi saatavilla GitHubissa. Muuta pelin sisältöä ei ole julkaistu tällä lisenssillä, mutta Ohjelmointiputka saa silti vapaasti levittää tätä peliä.

Linkit vielä uudestaan:
Pelaa selaimessa: https://www.anttivainio.net/rajaton
Soundtrack YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=RWMMwa69kFU
Soundtrack MP3-muodossa: https://www.anttivainio.net/files/rajaton.zip
Lähdekoodi GitHubissa: https://github.com/AnttiVainio/Rajaton-game

Metabolix [09.05.2020 22:45:47]

Lainaa #

Hieno!

Pelin alusta on vaikea hahmottaa, mitä vesi ja veri tekevät. Tätä voisi enemmän avata pelissä. Lisäksi hämmentävästi punaisista roiskeista osa on kerättävää verta ja osa ei, tai sitten ainakaan pienet veret eivät selvästi näy mittarissa.

Reload pysäyttää pelaajan vaikka kesken lennon leijumaan samaan kohtaan. Odottaisin, että liike jatkuu samana ja mahdollisesti lento (ja ehkä muukin voimantuotto) keskeytyy.

Jos tasaisella pinnalla liikkuessa nostaa napit (eli pelaaja pysähtyy), tämän jälkeen myös vastakkaisen liikesuunnan nappi liikuttaa pelaajaa ensin vähän aikaisempaan liikesuuntaan.

Anaatti [10.05.2020 16:38:16]

Lainaa #

Joo, peli ei ihan hirveästi väännä kaikkea rautalangasta. Ajattelen, että kaikki mekaniikat pitäisi ennen pitkään pystyä ymmärtämään pelkästään peliä pelaamalla, mutta jotkin asiat voi toki olla vielä turhan epäselviä.

Verestä tosiaan vain osa on kerättävissä, se osa joka hehkuu, ja loput jää vain koristamaan kenttää. Tuon kerättävän veren erottumista voin kyllä parantaa seuraavaan versioon. Samoin tuota reloadia voin parantaa, että se vaikuttaa paremmalta.

Tuo liikkumissysteemi on myös varsin jännä, minkä vuoksi se toimii juurikin noin. Mietin miten saisin tehtyä jotenkin mielenkiintoisen ja samalla ehkä myös vähän vaikean liikkumissysteemin, ja sen takia se tuollainen vähän hassu.

Anaatti [16.05.2020 16:32:28]

Lainaa #

Uusi versio on julkaistu ja se löytyy samasta osoitteesta. Jos musiikki kiinnostaa, niin tein myös tämän videon, jossa näkee miltä tuo pelin musiikki näyttää Renoisessa soitettuna, joka on se DAW, jossa tuon musiikin tein.

Tässä lista uuden version muutoksista:
- Poistettu grafiikoiden laatuasetus, nyt se näyttää korkealaatuiselta, mutta on nopea kuin matala laatu
- Uusi erikoisasetus, joka avautuu tasossa 50
- Asetus hudin piilottamiseen
- Nopeampi asetusten vaihto
- Kaksi uutta harvinaista erikoisvihollista
- Partikkeliefekti nesteiden keräämiseen
- Kerättävä veri erottuu paremmin
- Pelaajan liike jatkuu hitaasti latautumisen aikana
- Pari uutta tutoriaalitekstiä

Metabolix [17.06.2020 20:11:08]

Lainaa #

Testasin peliä uudestaan, ja hyvältä näyttää! Tosin en päässyt kuin noin 7–8 tasoa tässä vaiheessa.

mpni [01.07.2020 12:19:39]

Lainaa #

Multiplayer peli saattaisi olla tässä pelissä hauska vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen, mikäli se olisi teknisesti mahdollista toteuttaa.

Anaatti [03.07.2020 21:23:19]

Lainaa #

Joo, moninpeli olisi kyllä ihan siisti. Lokaalin moninpelin saisi luultavasti toteutettua varsin helposti, mutta moninpeli netin yli olisi jo paljon haastavampaa. Itselläni ei ole kuitenkaan mitään kokemusta nettipelien koodaamisesta. Lokaalissa moninpelissä tulisi ongelmia myös toimivan ohjaussysteemin kanssa, koska peli painottuu kovasti hiiriohjaukseen.
En ole kuitenkaan itse ajatellut tällä hetkellä lähteä moninpeliä toteuttamaan.

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta