Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailu

Ohjelmoi tekoäly!
Aikaa on 30.6. saakka.

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mikä kieli kannattaisi opetella

Sivu 1 / 1

Sivun loppuun

Innokasoppija [03.04.2020 12:27:59]

#

Olen opetellut pythonia, mutta mitä kannattaisi opetella seuraavaksi? Olen siis vasta aloittanut koodauksen.

peran [03.04.2020 12:57:45]

#

Mikä on tavoitteena ?

Haluatko opetella esim. elektroniikkaa (mikrokontrollereita), jolloin C/C++ on hyvä vaihtoehto tai ehkä jopa Assembler ?

Haluatko opetella Windows-ohjelmia, jolloin C#:ia vois opetella ?

Haluatko opetella tekemään WEB-sivuja, jolloin ainakin JavaScript kannattaa opetella ?

Siinäpä muutama vaihtoehto.

Innokasoppija [03.04.2020 13:45:00]

#

Ihan vain harrastusmielessä pieniä pelejä ja ohjelmia.

noutti [03.04.2020 13:50:06]

#

Lataa Unity3d. Tuki JS:lle ja C#:lle. Opettelet samalla kumpaakin kieltä ja pystyt tekemään pelejä ja ohjelia.

Innokasoppija [03.04.2020 14:29:57]

#

juu

The Alchemist [04.04.2020 08:21:35]

#

Unity3D on ihan liian suuri pala ensimmäisenä asiana pureskeltavaksi. Ohjelmointi täytyy aloittaa ihan perusteista ja pysyä niissä hyvä tovi. Ensimmäisen pelin tulee olla yksinkertainen 2D-sovellus.

Pythonilla voi myös tehdä pelejä ja graafisia sovelluksia. Sille on lukuisia hyviä GUI-kirjastoja, joista ainakin osa soveltuu suoraan myös yksinkertaisten pelien tekemiseen.

Ehdottaisin itse Qt-kehystä, joka tarjoaa kaksi rinnakkaista tapaa ohjelmien tekemiseen: (lähes) natiivit widgetit ja vapaammin renderöivän Qt Quick -alustan. Jälkimmäinen sopii erinomaisesti myös pelien tekemiseen. Qt:a on todella helppo koodata pythonilla, minkä lisäksi samalla voi kokeilla kynsiään javascriptin parissa Qt Quickia käyttäessä.

Lebe80 [06.04.2020 08:50:18]

#

Samaa mieltä itsekin. Javascript voisi olla hyvä seuraava kieli, mutta ihan Unityyn en vielä koskisi. Koodaus on paljon helpompaa, kun sen loogisuuden sisäistää.

Yleensä parin vuoden koodauksen jälkeen tulee tunne, että osaisi tehdä mitä tahansa ja tuolloin tuleekin otettua liian isoja harrasteprojekteja tehdäkseen.

Muutama vuosi lisää ja ymmärtääkin kuinka vähän loppupelissä vielä osaa.

Harjoitusta ja harjoitusta, jotta tulee rutiineja ja epäonnistumisia ja sitä kautta onnistumisia.

Jaska [06.04.2020 22:17:51]

#

Sitäkin voi miettiä, opetteleeko montaa kieltä vai vain yhden tai pari syvällisesti, ja keskittyy tekemään sillä tai niillä paljon asioita. Varmasti molemmilla tavoilla voi tehdä softaa työkseen ja harrastuksen vuoksi. Toiset arvostaa monen kielen osaajaa, toiset sellaista, joka tuntee yhdestä tai muutamasta kielestä paljon.

vesikuusi [07.04.2020 23:35:19]

#

Jos harrastusmielessä tekee ilman sen suurempia tavoitteita niin ei sillä ole niin väliä, miten etenee. Jos on kiinnostavia projekteja ja motivaatiota, niin sitä oppii väkisinkin koodaamaan.

Sanoit että haluat tehdä pieniä pelejä ja ohjelmia. Jos Unity3d kiinnostaa niin en näe mitään vikaa lähteä sitä kautta etenemään.

Toisaalta, jos haluat oppia koodaamaan vain oppiaksesi koodaamaan (eikä sinulla ole sen suurempaa intohimoa hommaan) niin joo, kannattaa lähteä ihan perusteista. Moni suosittelee erittäin korkean tason kieliä alkuun mutta yhtä hyvin voi aloittaa vaikka assemblerista ja siinä samalla opiskella tietokonearkkitehtuuria. Luulisin, että matalalta tasolta aloitettaessa on se etu, että erikoistuminen helpottuu verrattuna siihen jos olisi opetellut vain jotain JavaScriptiä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta