Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Minkälaista on ohjelmointialan työ?

Sivun loppuun

xirtoth [22.05.2015 03:21:43]

#

Onko täällä ketään, kuka ohjelmoi työksensä?. Olisi kiva kuulla millasta se työ oikeasti on?

lakeus [22.05.2015 04:55:14]

#

Kuten eräs lehtori totesi: "Ohjelmointi on oikeasti sitä että sinulle annetaan läjä jonkun toisen kirjoittamaa sotkuista koodia johon pitäisi tehdä uusia ominaisuuksia". Näin asia luultavasti on jos menee töihin johonkin isoon firmaan.

Jos on ohjelmoinut harrastuksekseen niin ei palkkatyö välttämättä paljon poikkea siitä. Ehkä enemmän suunnitellaan hommia ja isoissa firmoissa sitten päälle paljon byrokratia.

Lebe80 [22.05.2015 11:20:03]

#

lakeus kirjoitti:

Kuten eräs lehtori totesi: "Ohjelmointi on oikeasti sitä että sinulle annetaan läjä jonkun toisen kirjoittamaa sotkuista koodia johon pitäisi tehdä uusia ominaisuuksia". Näin asia luultavasti on jos menee töihin johonkin isoon firmaan.

No aika usein on näin.

lakeus kirjoitti:

Jos on ohjelmoinut harrastuksekseen niin ei palkkatyö välttämättä paljon poikkea siitä. Ehkä enemmän suunnitellaan hommia ja isoissa firmoissa sitten päälle paljon byrokratia.

Se poikkeaa oikeastaan siinä määrin, ettei koodaa enää harrastuksena. Eli on aikataulutukset ja vaatimukset. Homma ei ole enää "hauskaa" harrastusta, vaan joka päivä naputellaan koodia. Joskus typeriäkin juttuja, koska niin on tilattu ja koska asiakas on näin halunnut, koska "aina on tehty niin".

The Alchemist [22.05.2015 13:43:57]

#

Mä olen hakeutunut töihin pienempiin puljuihin, joissa tehdään paljon itsenäisempää työtä, joten olen päässyt tekemään myös kokonaisia järjestelmiä alusta asti oman pään mukaan. Paljon silti työhön kuuluu juuri tuota vanhan, jonkun toisen tekemän koodin "ylläpitoa", mikä on aika usein hermoja raastavaa.

Työajat ovat joskus joustavia, joten ei ole pakko koodata joka päivä 8-16, mutta tietysti työt on silti tehtävä vaikkei täsmällistä kellonaikaa olisikaan. Joskus käy niinkin, että päivän miettii kotiprojekteja mutta silti pitäisi keskittyä siihen mistä palkka maksetaan, ja se on aika mälsää.

Jalmari91 [23.05.2015 10:39:22]

#

Suurin ero harrastukseen on se, ettei saa itse päättää mitä koodaa ja muiden koodia joutuu/saa lukea paljon enemmän mitä luin kun harrastin. Mutta vaikka kaikki kommentit tässä ketjussa on hieman negatiivis-sävytteisiä niin ainakin itse olen kuitenkin tykännyt kun sain harrastuksesta ammatin.

Metabolix [23.05.2015 10:50:12]

#

Jalmari91 kirjoitti:

ja muiden koodia joutuu/saa lukea paljon enemmän mitä luin kun harrastin.

Sehän riippuu ihan siitä, harrastaako koodaamista yksin vai osallistuuko toisten projekteihin. Esimerkiksi Winen tai Linuxin kehittämisessä ei varmasti saa mielivaltaisia muutoksia läpi, vaan täytyy perehtyä asiaan ja koodata järkevästi ja usein myös perustella hyvin, jotta ylläpitäjät hyväksyvät muutokset.

Jalmari91 [23.05.2015 11:03:02]

#

Metabolix kirjoitti:

Jalmari91 kirjoitti:

ja muiden koodia joutuu/saa lukea paljon enemmän mitä luin kun harrastin.

Sehän riippuu ihan siitä, harrastaako koodaamista yksin vai osallistuuko toisten projekteihin. Esimerkiksi Winen tai Linuxin kehittämisessä ei varmasti saa mielivaltaisia muutoksia läpi, vaan täytyy perehtyä asiaan ja koodata järkevästi ja usein myös perustella hyvin, jotta ylläpitäjät hyväksyvät muutokset.

Juuri näin. Puhuinkin vain omasta puolesta. Toisaalta vaikka koodaa yksin omia projekteja niin ei se tarkoita etteikö silloinkin voisi perehtyä asioihin tai koodata järkevästi.

Tzaeru [04.06.2015 20:36:07]

#

Välillä pelataan pleikkarilla, välillä juodaan kahvia. Ja sitten koodataan niin vaan kyrpeenä ettei olekaan.

En ole ikinä ollut isossa firmassa palkkatöissä enkä oikeastaan haluaisikaan. Kaikki firmat ovat olleet välillä 3-20 työntekijää. Käytännössä ylläpidän vanhoja proggiksia ja infrastruktuuria ja sitten osallistun usein alusta asti uusien tuotteiden ja prototyyppien suunnnitteluun sekä toteutukseen. Harrastukseen ero nyt tietty on se, että asioita ei tehdä koska itsestä siltä tuntuu vaan siksi, että asiakas haluaa tai oletetaan, että asiakas haluaa, oli se kivaa itsestä tai ei. Onneksi tarpeeksi usein se on ihan kivaa. :-)

Pienen firman etu/haitta, miten sen nyt ottaa, on usein se, että minkäänlaista varsinaista spesifoitumista ei enää firman sisällä synny, vaan sitä tekee vähän kaikkea. Itse harrastuksena pyörin yleensä graffa- ja pelikoodauksen ympärillä, mutta duunin puolesta tullut sorvattua myös serverikoodia, webbifrontendiä, suht matalan tason data-analysointikoodeja, korkean tason keskenään kommunikoivien datavälityspalikoiden kanssa ja ties minkä. Mikäs siinä tehdessä, eipä ole tylsää. Toisaalta jatkuva kontekstin vaihto ei välttämättä suju kaikilta ja onhan se kieltämättä usein aika raskasta.

Voin myös tarinoida jotain käytännön kokemuksia esim projektisuunnittelusta jos nyt välttämättä joku tahtoo, mutta todellisuus nyt on, että pienissä firmoissa touhu muistuttaa hiukan tilkkutäkkiä ja niin se on minusta ihan hyvä.

groovyb [04.06.2015 22:24:07]

#

Yleensä päivä alkaa SCRUM -palaverilla. Tavoite olisi selvitä vartissa, niin tuskin ikinä käy. Tämän jälkeen katson TFS:stä päivän työt, ja alan hommiin. Taski kerrallaan napsin töitä menemään, ja kun päivä on pulkassa, kone kiinni ja kotiin ajamaan nurmikkoa. Välillä on päiviä jolloin töitä ei ehdi tekemään jatkuvien palaverien takia, välillä on päiviä jolloin saa tehdä töitä rauhassa. Siinä tuo pähkinänkuoressa.

xirtoth [05.06.2015 05:23:52]

#

No kerro ihmeessä siitä projektisuunnittelustakin. Itseä aina lähinnä kiinnostanu tommonen ns. ongelmanratkasu ohjelmoinnissa. ei välttämättä se että mitä se lopputulos sitten on. Aikalailla itteoppinu oon ohjelmoinnin kanssa, mutta tarkotus olis lähtee vähän jotain opiskeleen. Jotenkin tuntuu, että riittääkö se nyt sitten mitä nyt osaan johonkin mitä vaaditaan työpaikoissa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta