Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mistä olet valmistunut?

Sivun loppuun

late [21.11.2013 10:41:12]

#

Hei,

Haluaisin udella teidän urapoluista. Eli mistä kaikista oppilaitoksista ja kursseista olette valmistuneet elämänne aikana? (ICT) ...ja kuinka laadukasta koulutus oli / kuinka kauan se kesti?

ASTEIKKO
- Kiitettävä
- Hyvä
- Tyydyttävä
- Surkea!


----------------------

1.) ICT-koulutusohjelma, Saranen Consulting
kesto: 6kk
laatu: Kiitettävä


2.) Datanomi, Amiedu
kesto: 24kk
laatu: Hyvä


3.) Kotisivukurssi, Työväenopisto
kesto: 1kk
laatu: Tyydyttävä

Oskuz [21.11.2013 11:32:17]

#

1) peruskoulu
kesto: 9v
laatu: Kiitettävä

2.)Lukio
kesto: kesken.
laatu: Hyvä

:)

Lebe80 [21.11.2013 12:29:26]

#

late:

Yritäs nyt taas keskittyä ihan käytännön juttuihin, ja jätä tämmöiset ajantappoviestit toisaalle.

Metabolix [21.11.2013 12:57:13]

#

Itse olen käynyt huvin ja opintopisteiden vuoksi pari alkeiskurssia. Lukion C++-kurssin pitänyt teekkari oli surkea. Yliopiston kurssit olivat kai ihan hyviä. Näillä kursseilla ei ole kohdallani mitään tekemistä sen paremmin oppimisen kuin kouluttautumisenkaan kanssa.

Vähän näyttää siltä, että late yrittää löytää jonkin tekosyyn, ettei tarvitsisi sittenkään hankkia kunnollista AMK-tutkintoa. Ei se niin mene: ei ammattikoodariksi opita työväenopiston kursseilla.

late [21.11.2013 13:09:15]

#

Voi elämä sentään jälleen kerran..

Olisi pitänyt aloittaa viestiketju näin: "Olen kiinnostunut tietämään millaisten taustojen kautta olette päätyneet ICT-alalle..." Ja millaisia muita polkuja täällä on käyty eli osa saattaa olla vielä lukiossa, mutta silti löytänyt jo ohjelmoinnin.

Itse hain AMK:hon, mutta en usko että pääsen sisään koska pääsykokeet vaikeat sekä oppilaiden taso mielestäni hyvä. Eli fiksun oloista porukkaa.

Toinen pointti on se että jos joku on suoraan koulusta päätynyt alan hommiin, niin onko hän tämän jälkeen kouluttautunut esim. kurssejen avulla tai jopa suorittanut AMK-tutkinnon työn ohessa? mm. näyttöjen avulla. Toivon pääseväni AMK:hon (Haaga-Helia, Tietojenkäsittely ko. Tradenomi). Käsittääkseni siellä on erittäin motivoituneita ja asiantuntevia kouluttajia (huom. 2013).

..kiitos jo tähän topicciin vastanneille, kiinnostavaa luettavaa ja lebe, voihan koodauksen ja dokumentoinnin välissä vähän tällaista tosissaan / huumorilla -keskusteluaihetta käydä läpi. Esim. olen yllättynyt jos kukaan ei ole täällä esim. Tradenomi taustainen. Se tarkoittaisi sitä että IT-Tradenomi ei työllisty IT-alalle.

The Alchemist [21.11.2013 13:32:48]

#

Tuskin ihmiset ovat hakeutuneet Ohjelmointiputkaan työnsä kautta. Et siis voi tehdä juurikaan johtopäätöksiä siitä, minkä it-alan koulutuksen käymällä saa paremmin töitä ja minkä ei. Minä taisin rekisteröityä Putkaan ensimmäistä kertaa ollessani vielä lukiossa ja onhan täällä näkynyt peruskouluikäisiäkin. Looginen ajattelu on tärkeä työkalu ohjelmoinnissa.

Jaska [21.11.2013 13:59:06]

#

Kurssien laatu on ollut vaihtelevaa, enimmäkseen ihan hyviä. Kyllä niillä saa tehtyä omia projekteja paremmin. Huonointa on ollut se, että välillä jotkut luennoijat ovat yrittäneet opettaa joitain asioita väärin, kuten jonkun ihmeellisen aikavaativuusluokkanotaation. Parhaiten opin kuitenkin miettimällä sopivan haastavia asioita, joissa tulee uusia ongelmia ratkottavaksi.

Deffi [21.11.2013 16:42:24]

#

En ole oppinut kouluissa mitään tärkeää koodaukseen liittyen t. jossain vaiheessa tietotekniikan DI

Suurin osa kouluissa ja kursseilla käsitellyistä aiheista ovat olleet entuudestaan tuttuja. Ja silloinkin kun ei, niin aiheita on käsitelty "yleissivistävästi" ja korkealla tasolla, ettei niistä ole jäänyt oikein mitään käteen. Hyväksi ohjelmoijaksi tullaan itseopiskelemalla ja koodaamalla, ei istumalla koulun penkillä.

Ehkä kouluista on eniten hyötyä niille, jotka eivät osaa mitään, ja joille itseopiskelu on vaikeaa.

late [21.11.2013 19:11:34]

#

Tuntuu siltä että täällä on suuremmaksi osaksi itse oppineita eli kouluista / kursseista ei ole ollut mitään suurta apua missään vaiheessa?

Pentu [21.11.2013 19:47:34]

#

Jep, täysin itse oppinut.. Melkeimpä PHP on ainoa ohjelmointi kieli jonka osaan jokseenkin.. Toki paljon on asioita joita on oppimatta.. Luokat, Algorithmit.. PHP + SQL on kans jäänyt tutkimatta. Eli lähinnä web puolen juttuja opetellut.

Ei siis kouluja eikä kursseja. Toki joku kurssin tynkä vois tietty hyvää tehdä..

late [21.11.2013 20:24:15]

#

Hmm.. mites te jotka olette jo työelämässä (ICT) niin onko jokin kurssi minkä haluaisitte ottaa? Esim. jokin Mobiili Web -kurssi? Olen luullut että it-alalla moni kouluttautunut paljon ja vuosittain jatko-koulutusta...

timoh [21.11.2013 20:36:01]

#

Kurssejakin on varmaankin monenlaisia, mutta itse en lähtökohtaisesti hirveämmin sellaisten varaan laskisi.

Suomessakin järjestetään konfferensseja ja jos vain budjetti riittää niin pommin varmasti sellaisista saa enemmän irti. Esimerkkinä tältä vuodelta http://reaktordevday.fi/2013/, http://reaktordesignday.fi/ ja esim. http://fi.pycon.org/2013/

Triton [21.11.2013 23:35:52]

#

Niin no koodaamaan oppii koodaamalla, joten ei siinä tosiaan koulut pahemmin paina. Muutenkaan it-alalla en näkisi, että koulutuksella nyt pahemmin on merkitystä minkään kanssa. Firmoissa työskentelee kaiken tasoisia ihmisiä, ihan surkeista huippuihin ja tämän olen päässyt jo ihan omin silmin todistamaan.

Metabolix [22.11.2013 00:01:43]

#

Voisiko joku (late?) laittaa malliksi vähän linkkejä ammattilaisille suunnattuihin lyhyisiin kursseihin? Käsittääkseni suuri osa IT-alan kursseista on juuri mummoille, datanomeille ja heikkolahjaisille suunnattuja HTML-kotisivukursseja ja vastaavia, joilla ei todellakaan ole tavoitteena syvä ymmärrys vaan lähinnä pieni esittely, ettei asia myöhemmin tuntuisi niin pelottavalta. (Konferenssit ovat asia erikseen. Ne eivät ole kursseja.)

The Alchemist [22.11.2013 08:10:56]

#

Mun mielikuva ammattilaisten "kursseista" on, että ne ovat lähinnä juuri konferensseja, jotka kestävät yhdestä päivästä muutamaan päivään ja joiden sisältö voi olla hajanaista. Sellaisissa ei niinkään opeteta asioita vaan kalvosulkeisten kautta kerrotaan esimerkiksi uusimpien projektien tilasta ja mukanaan tuomista uudistuksista. Jos koodia on esillä, niin se on tarkoitettu sellaisille ihmisille, jotka tietävät jo valmiiksi, mitä se koodi tekee. Itse en "coneista" niin välitä, mutta saahan niillä palkallista vaihtelua työn harmaaseen arkeen.

late [22.11.2013 09:25:45]

#

No.. kerrassaan mielenkiintoista. Olen erittäin yllättynyt, sillä odotin että monikin täällä käynyt yliopiston / AMK:n ohjelmointi linjoja sekä erilaisia kursseja. Miten sitten tälläinen ylempi AMK-tutkinto, onko mitään hyötyä IT-alalla työskentelevälle?

TIETOJÄRJESTELMÄOSAAMISEN KOULUTUSOHJELMA, PASILA, YLEMPI AMK-TUTKINTO

tmub [22.11.2013 09:30:32]

#

late kirjoitti:

TIETOJÄRJESTELMÄOSAAMISEN KOULUTUSOHJELMA, PASILA, YLEMPI AMK-TUTKINTO

Ihan silkasta kiinnostuksesta, miksi tradenomi eikä suoraa ohjelmointia?

PS. Olisko tää Laten juttu? http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-tekniikka-ja-liikenne/mediatekniikka/

Triton [22.11.2013 12:17:19]

#

Sen jälkeen kun Suomen koulutusjärjestelmää on päässyt katsomaan opettajan näkökulmasta, niin voi vaan todeta, että uskoni siihen romahti täysin. Helpompi vain todeta, että asiat voi tosiaan opiskella itsenäisesti ja työnohessa sitä vasta ammattilaiseksi kehitytään, yksikään oppilaitos ei kenestäkään vielä ammattilaista tee.

qeijo [22.11.2013 13:34:52]

#

Elämäassä on lukemattomia asioita mitä ei voi opettaa, ne pitää itse oivaltaa. Kuitenkin on hankalaa oivaltaa jos ei edes tiedä mitä pähkäillä. Jotta tietäisit mitä pähkäillä, on hyvä että joku aluksi ohjeistaa. Ohjeistaja näyttää ainoastaan tietä, mutta se on käveltävä itse. Jos kunto ei kestä, niin voi aina luovuttaa. Jos luovuttaa on hyvä olla (teko)syy, vielä parempi jos se on sellainen mihin itse uskot. Koska rimaa ei ole, voit ainoastaan epäonnistua. Olit sitten todella älykäs tai muuten vain tyhmän sinnikäs, et koskaan saa menestystä kiinni muuten kuin itsepetoksella, jos luulit onnistuvasi, olet todennäköisesti väärässä seurassa. Jos tarkoituksesi on pyrkiä parhaaksi, sinun täytyy kysyä itseltäsi miksi?

Päämme sisällä asuu itsepetos, jonka tarkoituksena on tuottaa meille mielihyvää, jottemme oivaltaisi että olemme itse asiassa aika keskinkertaisia. Koska mitä tarkoitusta elämällä on, jos olet kerta aika mitätön. Kaikkihan me olemme neroja omasta mielestämme, koska olemme puolueellisia itseämme kohtaan, jos jokin ilmeinen asia tapahtuu joka viittaisi omaan keskenkertaisuuteemme, astuu jälleen kerran itsepetos esille.

Se oli elämäni paras hetki kun uskalsin myöntää itselleni että olen keskinkertainen. Koska kerta olen keskinkertainen, tämä kirjoitus on todennäköisesti oman itsepetokseni tuotos, joka minua koittaa edelleen harhauttaa.

Minäkuva on täysin petollinen, koska olemme puolueellisia idiootteja.

late [22.11.2013 16:55:18]

#

tmub kirjoitti:

Ihan silkasta kiinnostuksesta, miksi tradenomi eikä suoraa ohjelmointia?

PS. Olisko tää Laten juttu? http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-tekniikka-ja-liikenne/mediatekniikka/

Kiitän mutta! "Insinööriopintoihin kuuluvat matemaattis-luonnontieteelliset aineet, kuten matematiikka ja fysiikka"

Lisäys:

qeijo kirjoitti:

... Jotta tietäisit mitä pähkäillä, on hyvä että joku aluksi ohjeistaa. Ohjeistaja näyttää ainoastaan tietä, mutta se on käveltävä itse ...

AMK olisi tässä mielessä oikea tie. Nyt kun olen senkin asian täällä maininnut niin ei ole tullut yhtään (+) viestiä asian puolesta - vaan yksi toisensa jälkeen kertoo että suomalainen opetus on romahtamisen partaalla. Eli koulussa ei opi mitään ellei itse opettele kaikkea itse omalla ajalla.

..tällaisen käsityksen näistä teksteistä saa. Ei pahalla.

Pessi [22.11.2013 17:27:09]

#

late kirjoitti:

Kiitän mutta! "Insinööriopintoihin kuuluvat matemaattis-luonnontieteelliset aineet, kuten matematiikka ja fysiikka"

Mitäs vikaa niissä on? Eivät ole mahdottomia rasteja, jos muuten on motivaatio kohdillaan.

samip [22.11.2013 18:23:40]

#

late kirjoitti:

Tuntuu siltä että täällä on suuremmaksi osaksi itse oppineita eli kouluista / kursseista ei ole ollut mitään suurta apua missään vaiheessa?

Ei nyt ihan niinkään. Kurssit antavat suuntaa mitä opiskella ja pakottavat tekemään asioita loppuun. En itsekään väitä että olisin oppinut varsinaisilla luennoilla/oppitunneilla hirveästi uusia asioita, vaan oppiminen on tapahtunut enemmänkin kurssitöiden ohella tai kurssikavereiden kanssa kinatessa. Tuntuu että ihmiset odottavat ohjelmoinnin kursseilta vähän liikaa ja pettyvät kun siellä ei opetetekaankaan tekemään Angry Birdsiä ja niitä IT-miljoonia.

late kirjoitti:

Kiitän mutta! "Insinööriopintoihin kuuluvat matemaattis-luonnontieteelliset aineet, kuten matematiikka ja fysiikka"

Noista selviää (lähes) kuka vaan kunhan jaksaa vähän opiskella.

Ja aiheeseen liittyen; olen valmistunut datanomiksi ja opiskelen tietotekniikan inssiksi toista vuotta.

jlaire [23.11.2013 17:34:42]

#

late kirjoitti:

Kiitän mutta! "Insinööriopintoihin kuuluvat matemaattis-luonnontieteelliset aineet, kuten matematiikka ja fysiikka"

Omalla kohdallani matikka (erityisesti linis) on ainoa asia, jota voisi oppia yliopistossa ja jossa oma osaamattomuus on tullut jossain määrin vastaan työelämässä. Koodaamisen suhteen ei ole ikinä tullut sellaista tunnetta.

Jos haluat oppia pelkästään käytännön koodaamista etkä mitään teoreettista, lopeta suosiolla tutkinnoista ja kursseista murehtiminen. Koodaa.

Lebe80 [23.11.2013 21:03:20]

#

jlairea lainten: late, koodaa! Eli koodaa vaikka useampi tunti illassa, vaikkapa viisi iltaa viikossa, niin alkaa homma luonnistumaan rutiinilla. Opit vähän sisäistämään asioita yms.

Eniten tosiaan ketuttaa meilläkin työnhakijoissa se, että vaikka alan koulua käydään, niin ainoat koodaukset on tehty koulun kursseilla, eikä vapaa-ajalla olla tehty mitään.

Eli hyväksi tässäkään asiassa ei tulla vain kursseja käymällä, vaan kiinnostusta asiaa kohtaan pitää olla, ja ihan kokemuksella löytää sudenkuopat yms. (toistot poistuu, koodi optimoituu ja selkeytyy). Varsinkin "vahingosta viisastuu" pitää tässäkin paikkaansa. Kun on tehnyt jonkun asian joskus ihan päin hittoa, vaikka se paperilla omassa päässä kuulostikin hyvältä, tajuaa toivottavasti muuttaa jatkossa jotain lähestymistapaa.

late [23.11.2013 21:45:20]

#

Olen aina koodannut ja paljon. Tuosta kotisivujen tekokurssista lähtien. En olisi saanut asiakastöitä valmiiksi koulun ohella, jos en olisi vapaa-ajalla tehnyt iltaan saakka.

Minulle suurta tuskaa tuottaa tällainen skenaario:

1.) Teen staattisen web-sivun (huom! vain 1 index.html -tiedosto)
2.) Käytän HTML5, CSS3, JavaScript -web-tekniikoita
3.) Yhdistän kuvaa ja videota

Näyttää hyvältä, toimii hyvin ja validointi on 100% ok (css+html). Mutta sitten iskee seinä vastaan. Tämä ei riitä vaan nyt tämän raakileen pitäisi toimia kaikilla maailman selaimilla ja niiden selainversioilla. Olla responsiivinen eli toimia Desktop/ Laptop ja Mobiili -ympäristöissä.

..vieläpä niin että kuvat ja kaikki muut tiedostot on optimoitu niin että suorituskyky on paras mahdollinen. Noh kuvitellaan että pääsen tässä 2. vaiheessa aika pitkälle, niin sitten tulee seuraava vuori vastaan...

3. vaiheessa homman pitää toimia niin että WEBissä kokematon asiakas osaa käyttää tätä web-sivua / sivustoa. Eli jokin sisällönhallintajärjestelmä tähän mukaan.

4. vaiheessa asiakas ilmoittaa että SEO näkyvyys Googlessa pitää olla 100%. Twitter päivitykset pitää näkyä sivulla reaaliajassa ja vielä videoita pitäisi pystyä lisäämään helposti, nopeasti ja ties missä formaatissa.. eli dokumentaatio ja ohjeet olisi hyvä myös laatia.

---

Viides vaihe onkin sitten sellainen, että joku putkan kaalimaan kakaroista kertoo minulle että ei noin! Teet taas ihan väärin.. eli en olekkaan valinnut 100% optimaalisinta tapaa koodata / toteuttaa jokin toiminto.

..okei menee taas turhaan avautumiseksi, mutta kertokaapa vaikka mistä ihmeestä voin tietää mikä responsiivinen framework kannattaa valita vai onko sillä mitään väliä?

- skeleton
- foundation
- bootstrap
- boilerplate
- jne. ?

(Eli lyhyesti tämä ICT-ala on todella vaativa ja laaja ala, jossa kaiketi pitäisi erikoistua johonkin). Enkä edes maininnut tietokanta suunnittelua tai tietoturvaa jne. jne.

Lebe80 [23.11.2013 22:58:17]

#

late kirjoitti:

kertokaapa vaikka mistä ihmeestä voin tietää mikä responsiivinen framework kannattaa valita vai onko sillä mitään väliä?

Sä valitset sen mikä a) soveltuu parhaiten toteutettavaan asiakastyöhön, b) jolla sä saat homman nopeiten tehtyä, c) jota sä osaat parhaiten käyttää ja d) jolla on mahdollisuutta saada tukea, kun sormi menee suuhun.

Eli a+b+c+d:n eri painoarvoilla valitset itsellesi parhaan vaihtoehdon jokaista asiakascasea varten.... jos sillä edes on mitään väliä tai jos mitään responsiivista frameworkkiä edes tarvitaan...

Kokemuksesta olen sen verran oppinut, että mitään, mitä ei ole speksattu, ei tarvitse tehdä. Eli jos asiakas ei ole erikseen halunnut responsiivista ulkoasua, sitä ei tietenkään silloin tehdä. Eli taas mainitsen sinulle, late nämä maagiset sanat: keskity olennaiseen.

late [24.11.2013 00:11:35]

#

Lebe80 kirjoitti:

Kokemuksesta olen sen verran oppinut, että mitään, mitä ei ole speksattu, ei tarvitse tehdä. Eli jos asiakas ei ole erikseen halunnut responsiivista ulkoasua, sitä ei tietenkään silloin tehdä.

Tämä menee varmaan TOP-3 lausahduksiin mitä olen ikinä kuullut.

Ei noissa valmiissa CSS/JS Frameworkeissa ole niin paljoa eroa tänä päivänä... mutta kiinnostaisi vain tietää käyttääkö ihmiset yhtä vain projektin mukaan valitsee. Tuskin kovin moni itse sentään tekee omaa Frameworkkia, ellei sitten oma yritys tee missä töissä.

---

Ihan off-topiccina tähän. Onko niin että tytöt ovat tulossa kovaa vauhtia IT-alalle? Eli haukeutuisivat aktiivisemmin opiskelemaan ohjelmointia, käyttöliittymiä, markkinointia, graafisia juttuja?

jlaire [24.11.2013 15:57:28]

#

Lebe80 kirjoitti:

Kokemuksesta olen sen verran oppinut, että mitään, mitä ei ole speksattu, ei tarvitse tehdä.

Oho. Jos yleinen asenne on tällainen, en enää ollenkaan ihmettele, miksi eräät agile-firmat ovat niin kovassa suosiossa.

late kirjoitti:

Ihan off-topiccina tähän. Onko niin että tytöt ovat tulossa kovaa vauhtia IT-alalle? Eli haukeutuisivat aktiivisemmin opiskelemaan ohjelmointia, käyttöliittymiä, markkinointia, graafisia juttuja?

UX:stä, markkinoinnista ja graafisista jutuista löytyy paljon tyttöjä!

late [24.11.2013 18:37:19]

#

jlaire kirjoitti:

UX:stä, markkinoinnista ja graafisista jutuista löytyy paljon tyttöjä!

.. juu siksi kysyn, kun olin AMK-pääsykokeissa ja enkä nähnyt montaakaan naista. Nyt sitten kun tutkitaan ketä on saanut paikan niin 20% naisia, joka mielestäni on aivan valtava määrä. Ajattelin että tämä uusi sukupolvi on sellainen että ei ole niin selkeästi enään miesten / naisten ammatteja.

Tuohon leben lausahdukseen vielä sitä, että peruslähtökohta pitäisi olla että Mobiili -ympäristö otetaan huomioon aina kun lähdetään tekemään asiakkaalle työtä. Mutta toki joku yrityksen sisäinen, toimii vain Windows pöytäkoneissa jne. on eri. Siltikin miettisin pitääkö esim. puhelimilla päästä tähänkin järjestelmään jotenkin sisään.

Grez [24.11.2013 19:20:41]

#

Minun mielestäni lähtökohta on se, että asiakkaalta kysytään minkä halutaan toimivan milläkin välineillä.

Ei esimerkiksi kaikkien järjestelmien ylläpidossa mobiililaitteella olisi muutenkaan mitään järkeä, jolloin voi olla että järjestelmän loppukäyttäjätoiminnallisuus tehdään toimimaan näppärästi mobiililaitteilla ja ylläpito-osiossa tähän ei niinkään panosteta.

kllp [24.11.2013 21:27:17]

#

1) Peruskoulu
Kesto: 9 v
Laatu: vaihteleva
Muuta: Ihan ok koulu, jos haluaa oppia käyttäytymään. Jos taas haluaa tulla hyväksi koodariksi, niin ei ehkä kannata hakea.

2) Lukio
Kesto: kesken
Laatu: surkea!
Muuta: Vie kamalasti aikaa koodaukselta. Pyydetään ties mihin epäilyttäviin juhliin. En suosittele ellei halua päästä yliopistoon tai oppia kirjoittamaan parempia viestejä Ohjelmointiputkaan.

3) Ohjelmointihaasteita I -kurssi
Kesto: Vaihtelee, ehkä n. 20 h
Laatu: 5/5, tosin ehkä pari ärsyttävää tehtävää tai emt en vaan osaa lol.
Muuta: ei muuta

late [24.11.2013 22:22:18]

#

Mod. poisti kopion kllp:n profiilisivusta.

..että sellaista?

kllp [24.11.2013 23:37:10]

#

Mitä profiilisivustani? Onko sinulla siitä jotain huonoa sanottavaa? Voisitko mahdollisesti kertoa tarkemmin?

Lebe80 [24.11.2013 23:45:53]

#

Grez kirjoitti:

Minun mielestäni lähtökohta on se, että asiakkaalta kysytään minkä halutaan toimivan milläkin välineillä.

Ei esimerkiksi kaikkien järjestelmien ylläpidossa mobiililaitteella olisi muutenkaan mitään järkeä, jolloin voi olla että järjestelmän loppukäyttäjätoiminnallisuus tehdään toimimaan näppärästi mobiililaitteilla ja ylläpito-osiossa tähän ei niinkään panosteta.

Nimenomaan näin, ja ennen speksausta eri asiat tietenkin tuodaan julki, eli tarkoitukseni ei ollut todeta, että mobiilituki salattaisiin asiakkaalta, vaan nimenomaan kaikki asiat speksataan sopimukseen, ja sopimuksen mukaan työt tehdään ja laskutetaan.

Eli jos mobiilisivuja/-optimointia/-tukea ei ole tilattu, ei sitä myöskään tehdä. Näin ollen, jos asiakas valittaa jälkikäteen sivujen toimimattomuutta iphonessaan, voidaan sopimuksesta katsoa tehdäänkö korjaustyötä vaiko ihan laskutettavaa muutostyötä.

qeijo [25.11.2013 12:06:47]

#

Lebe80 kirjoitti:

Grez kirjoitti:

Minun mielestäni lähtökohta on se, että asiakkaalta kysytään minkä halutaan toimivan milläkin välineillä.

Ei esimerkiksi kaikkien järjestelmien ylläpidossa mobiililaitteella olisi muutenkaan mitään järkeä, jolloin voi olla että järjestelmän loppukäyttäjätoiminnallisuus tehdään toimimaan näppärästi mobiililaitteilla ja ylläpito-osiossa tähän ei niinkään panosteta.

Nimenomaan näin, ja ennen speksausta eri asiat tietenkin tuodaan julki, eli tarkoitukseni ei ollut todeta, että mobiilituki salattaisiin asiakkaalta, vaan nimenomaan kaikki asiat speksataan sopimukseen, ja sopimuksen mukaan työt tehdään ja laskutetaan.

Eli jos mobiilisivuja/-optimointia/-tukea ei ole tilattu, ei sitä myöskään tehdä. Näin ollen, jos asiakas valittaa jälkikäteen sivujen toimimattomuutta iphonessaan, voidaan sopimuksesta katsoa tehdäänkö korjaustyötä vaiko ihan laskutettavaa muutostyötä.

Juuri näin toimimme.

Jackpontikka [29.11.2013 13:45:14]

#

I) Peruskoulu
-varmasti jokainen käynyt

II) Lukio
- Mielenkiinto matematiikkaan ja ohjelmointiin herää. Ohjelmoinnista harrastus.

III) Tuotantotalous Lut:ssa
- Kolmas vuosi menossa
- Tietotekniikka sivuaineena: ohjelmoinnin perus- ja jatkokursseja ja tietojenkäsittelytieteen peruskursseja(harrastuksen ansiosta 5 kaikista kursseista)
- Paljon matematiikan kursseja, insinöörien perusmatematiikat, matriisilaskentaa, tilastomatematiikan perus ja jatkokurssi, mallinnuksen kurssi ja simuloinnin kurssi.

En sano, että olisin hyvä ohjelmoija - käytän c++ ominaisuuksista ehkä noin 30%, eli käytännössä vain proseduraalista koodia. Kuitenkin lähtökohtana aina oma mielenkiinto ja kiinnostus matematiikasta. Viimeisen vuoden olen esimerkiksi painiskellut konenäön ja hahmontunnistuksen kanssa. Tämän lisäksi olen viimeisen kuukauden ajan alkanut pohtimaan tiedon kaivamista Internetistä ja sen jalostamisesta liiketalouden käyttöön. Eli aina olen mennyt oma kiinnostus edellä.

Toimintatapani on seuraava: 1. Kiinnostu 2. Etsi kaikki tieto 3. Huomaa, että aihe on pienille aivoilleni suunnattoman haasteellinen 3. Etsi yksinkertaisin osa ongelmasta 4. Tee matemaattinen malli 5. Ohjelmoi malli jne.

Mutta tietysti lähtökohta on eri, jos ohjelmoinnista haluaa ammatin. Se mitä olen tähän mennessä opiskellut rekrytoinnista ja HR:stä ja mitä olemme harjoitus töissä tehnyt, en palkkaisi kouluttamatonta työntekijää. Tämä pätee tietysti vain suuriin yrityksiin, pienissä pajoissa, joissa voit henkilökohtaisesti vakuuttaa rekrytoijan osaamisestasi, voi olla mahdollista saada töitä joidenkin omien projektien perusteella. Epäilen tätäkin, sillä jos sanot oppineesi jotain tai tehneesi jotain hyvää, herää kysymys KENEN MUKAAN? Nimittäin en usko, että kovinkaan moni on valmis tutkimaan projektiesi dokumentaatioita tai ohjelmakoodeja tai tuloksia, joita mahdollisesti esität työhaastattelussa. Eli suosittelen jonkin laista muodollista pätevyyttä; saattaa helpottaa elämää.

Metabolix [29.11.2013 15:09:21]

#

Jackpontikka kirjoitti:

en palkkaisi kouluttamatonta työntekijää.

Itse taas en varmasti palkkaisi henkilöä, jolla on vain koulutus muttei järkeviä näyttöjä. Suuri osa ”ammattilaisten” koodaamista ohjelmista on järkyttävän huonoja. Toki riippuu ihan tavoitteesta, tarvitseeko prjektin koodarin oikeasti osatakaan mitään.

jlaire [30.11.2013 00:02:02]

#

Jackpontikka kirjoitti:

Se mitä olen tähän mennessä opiskellut rekrytoinnista ja HR:stä ja mitä olemme harjoitus töissä tehnyt, en palkkaisi kouluttamatonta työntekijää. Tämä pätee tietysti vain suuriin yrityksiin, pienissä pajoissa, joissa voit henkilökohtaisesti vakuuttaa rekrytoijan osaamisestasi, voi olla mahdollista saada töitä joidenkin omien projektien perusteella. Epäilen tätäkin, sillä jos sanot oppineesi jotain tai tehneesi jotain hyvää, herää kysymys KENEN MUKAAN?

Eikö rekrytoinnin tehtävä ole arvioida hakijan osaamista? Näin olen maalaisjärjellä ajatellut, mutta enpä ole koskaan opiskellut rekrytointia. Tekstistäsi saa sen kuvan, että isoissa firmoissa rekrytointi ei osaa tehdä mitään muuta kuin katsoa onko hakijalla tutkintoa vai ei.

Oikeasti isoista firmoista minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ainakin 100-1000 työntekijän kokoisista "pienistä pajoista" saa helposti töitä ilman muodollista pätevyyttäkin. Vaikka HR seuloo hakijoita ennen teknisiä haastatteluita, jos se osaa asiansa, ei kouluttamattomia koodaajia hylätä sokeasti. Lisäksi on mahdollista ottaa yhteyttä suoraan johonkin tekniseen työntekijään ja ohittaa HR-byrokratia.

Jackpontikka kirjoitti:

Nimittäin en usko, että kovinkaan moni on valmis tutkimaan projektiesi dokumentaatioita tai ohjelmakoodeja tai tuloksia, joita mahdollisesti esität työhaastattelussa.

Haastattelussa aika on rajallista ja omat projektit kannattaa muutenkin tuoda esiin jo työhakemuksessa tai CV:ssä. Jos linkkaa omiin projekteihin, niitä saatetaan hyvinkin käydä katsomassa ennen työhaastatteluun kutsumista. Jotkut firmat jopa erikseen pyytävät esimerkkiprojektia tutkittavaksi ja haluavat käydä sitä yhdessä hakijan kanssa läpi seuraavassa haastattelussa.

late [30.11.2013 09:44:21]

#

Hei,

Tämä ei ehkä ole ihan oikea kohta, mutta tällainen nopea kysymys. Onko niin että AMK:ssa ei pääse kunnolla harjoittelemaan ohjelmointia kuin vasta 6kk jälkeen. Eli todella paljon on ns. pakollisia kursseja heti alussa, mm. ruotsi :/

Deffi [30.11.2013 10:17:03]

#

AMK:ssa opiskelu.

t0ll0 [30.11.2013 10:38:36]

#

late kirjoitti:

Onko niin että AMK:ssa ei pääse kunnolla harjoittelemaan ohjelmointia kuin vasta 6kk jälkeen. Eli todella paljon on ns. pakollisia kursseja heti alussa, mm. ruotsi :/

Ainakin meillä alkoi ohjelmoinnin perusteet jo ensimmäisellä viikolla, mutta tylsää se saattaa olla jos ohjelmointia osaa jo jonkin verran.

Mikä siinä kuudessa kuukaudessa on ongelma? Voisit käyttää sen ajan huomattavasti huonomminkin ja kouluissa sentään on jonkinnäköinen aikataulutus milloin osaamisen on oltava näytettävissä, jolloin ei jäädä junnaamaan esimerkiksi jqueryyn moneksi kuukaudeksi.

feenix [30.11.2013 17:44:08]

#

late kirjoitti:

Onko niin että AMK:ssa ei pääse kunnolla harjoittelemaan ohjelmointia kuin vasta 6kk jälkeen. Eli todella paljon on ns. pakollisia kursseja heti alussa, mm. ruotsi :/

Riippuu mitä tarkoittaa harjoittelulla. Itsehän voit harjoitella ihan mitä huvittaa, vaikka heti. Ohjelmointikurssit kyllä yleensä alkavat aika alussa ja ainakin Metropoliassa taitaa kielet olla kaikissa koulutusohjelmissa aika loppupäässä.

Esimerkiksi aiemmin mainittu mediatekniikan koulutusohjelma sisältää tällaisen opintosuunnitelman. Ekana vuonna siis englantia, matikkaa, fysiikkaa, projektinhallintaa, ohjelmoinnin perusteet, viestintää jne. Mutta ihan vapaasti jos haluat voit ottaa mitä tahansa opintoja heti. Ei AMK ole mikään "tosson lukkari, mene sen mukaan" (paitsi tietyissä paikoissa, mutta se ei liity tähän).

Ohjelmistotekniikan opintosuunnitelmassa taas on vähän enemmän ohjelmointia heti alusta alkaen, ainakin Java- ja C-kurssit. Mutta toki perusteitakin pitää olla. Ja taas voit itse ottaa lisäkursseja jos haluat.

Myös verkkokursseja on olemassa, joten voit virtuaalisesti omatoimisesti käydä myös kursseja.

Jackpontikka kirjoitti:

Se mitä olen tähän mennessä opiskellut rekrytoinnista ja HR:stä ja mitä olemme harjoitus töissä tehnyt, en palkkaisi kouluttamatonta työntekijää. Tämä pätee tietysti vain suuriin yrityksiin, pienissä pajoissa, joissa voit henkilökohtaisesti vakuuttaa rekrytoijan osaamisestasi, voi olla mahdollista saada töitä joidenkin omien projektien perusteella. Epäilen tätäkin, sillä jos sanot oppineesi jotain tai tehneesi jotain hyvää, herää kysymys KENEN MUKAAN?

Kyllä tähän mennessä ovat rekrytoidessa ihan osanneet itse arvioida kannattaako töihin ottaa, vaikka ohjelmistopuolelta ei tutkintoa olekaan. Ei ole ongelmia ollut. Voidaan kysellä teknisiä asioita haastattelussa, katsotaan edellisiä projekteja ja "portfoliota", teettää pieniä ohjelmointitehtäviä jne jne jne. Kyllä noita keinoja on. Siksihän se HR-osasto on olemassa että hoitaa hommansa, toki teknisten ihmisten kanssa. Eikä ole kyllä edes kyselty tutkinnon peräänkään. Firmat olleet monessa maassa toimivia isoja yrityksiä, joiden päätoimiala ei softa vaan kokonaisratkaisut.

Szanne [03.12.2013 14:15:54]

#

Late, voisin suositella sinulle, että kävisit vaikka Avoimessa-AMK:ssa muutaman kurssin tai opintokokonaisuuden, niin näkisit minkälainen paikka se on. Sen jälkeen olisi helpompi päättää, mitä oikeasti tahdot tehdä. Maksaahan ne jonkin verran, mutta saat ne sitten myöhemmin luultavasti hyväksiluettua tutkintoon.

Linkkejä Metropolian Avoimeen-AMK:iin:
Iltakursseja
Nettikursseja

late [03.12.2013 23:42:28]

#

Kiitos neuvoista, mutta suunnitelmani on ollut seuraava jo pitkään:

1.) Opiskelupaikka
2.) Näyttö tämän hetkisestä osaamisestani (näyttötyö)
3.) Työelämäkontaktit ja työharjoittelu -> opiskelupaikan kautta

x.) Osaamisen näyttäminen 2014 kesällä eli onko mitään kehitystä tapahtunut. Uskon että kun tekee tarpeeksi vahvan näytteen osaamisesta. Sanotaan nyt vaikkapa omat kotisivut, jossa muutamia "prototyyppejä" niin silloin voi jo laittaa hakemuksia yrityksille.

Aikaisempi taustani lyhyesti:
- Työväenopisto (1kk)
- Datanomi + työharjoittelu (24kk)
- Asiakastyö + ylläpito (24kk)
- ICT-koulutusohjelma työpaikalla + kurssit (6kk)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta