Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Opasaiheita hakusessa

Sivun loppuun

Blaze [12.12.2006 18:57:26]

#

Joululoma pukkaa tässä päälle, niin sen sijaan, että vaan nukkuisin ja katsoisin animea vois koittaa tehdä jotain hyödyllistä. Pitemmän aikaa tässä jo miettiny, että vois kirjottaa jonku oppaan, aiheen valinta vaan tuottaa hankaluuksia. Lisäksi kirjoittaisin mieluummin jostain sellaisesta aiheesta, joka kiinnostaa muitakin. Ajattelinkin siis kysäistä, mistä aiheesta sinä, kyllä, juuri sinä, haluaisit lukea? Jos ehdotuksiin sattuu jokin kiva aihe, jonka tunnen, voisin siitä jotain rustailla.
Olkoon tämä ketju vinkkinä myös muille joululomatekemistä kaipaaville.

Tzaeru [12.12.2006 19:02:37]

#

X86-opas olisi ihan kivaa luettavaa, sekä yleisesti prosessoreista ja prosessoriarkkitehtuureista. \o

Heikki [12.12.2006 19:13:46]

#

Itse ehdottaisin Ohjelmoijan matematiikka -sarjan laajentamista. Esimerkiksi geometria, numeeriset menetelmät tai matriisit voisivat olla sopivia aiheita (itse olen jo pitkään kirjoitellut vektoriopasta, täytyy katsoa jos lopulta saisin sen joululomalla valmiiksi...).

Toisaalta jos iso projekti kiinnostaa, niin 3D-grafiikkaohjelmoinnista ei suomenkielistä materiaalia juurikaan ole.

tgunner [12.12.2006 19:22:43]

#

^Yhdyn tuohon. 3D-grafiikkaohjelmointioppaita kaivattaisiin suomeksi aika kipeästi. Ja nyt kun vilkaisin opas-osioon, niin huomasin, ettei Javasta ole minkäänlaista ohjeistusta siellä. Voisit vaikka kirjoittaa Javan asentelemisesta tms. :p

E.K.Virtanen [12.12.2006 19:37:17]

#

Linuxilla ja windowsilla netin yli menemistä eri ohjelmointikielien ja kirjastojen avulla olisi pop.

Metabolix [12.12.2006 19:47:48]

#

Minulla on tekeillä (ollut jo varmaan vuoden verran) C#-opasta ja jotain pientä virheenjäljityksen perusopasta. Jälkimmäinen olisi selvästikin tarpeellinen täällä, mutta se on myös aiheena kovin vaikea ja laaja. Voisinkin kohta yrittää laittaa sen tyngän opaskeskustelussa ihmeteltäväksi...

Tumpelo [12.12.2006 20:53:33]

#

Minä ehdottaisin OpenGL:n tai DirectX:n puimista, mieluiten OpenGL:n. Jos nuo tuntuvat liian isoille aiheille niin sitten vaikkapa C++:n olio-ominaisuuksien tehokas käyttö tms aihe olisi varmaan aika hyödyllinen.

Cc [12.12.2006 21:06:42]

#

Hyviä opasaiheita olisi monia kuten vaikka OpenGL, C++ (esimerkiksi graafisten ohjelmien luominen tms.), Asm, Ohjelmoijan matematiikka, 3D-grafiikka opas (OpenGL?) tai sitten joku ihan ohjelmoinnin yleistietoon liittyvä opas.

moptim [12.12.2006 21:19:07]

#

Joo! ASM-opas! Ja OGL3D-grafiikkaopas! :)

kayttaja-2791 [12.12.2006 21:30:46]

#

Rubystä olisi mukava saada ammattitaitoinen, suomenkielinen opas. Niitä kun ei kotimaisella taida vähänkään kunnollisia olla yhtäkään? Itse aloittelin opasta Mureakuhan wikiin, mutta kiinnostus siihen lopahti, ainakin väliaikaisesti (eikä tietotaitoni ko. kielestä riitä kirjoittamaan oikeasti hyvää opasta).

Antti Laaksonen [12.12.2006 21:44:24]

#

Tämän aiheen aloitus oli hyvä idea! Kertokaa tosiaan, mistä aiheista haluaisitte lukea ja myös mitkä asiat nykyisissä oppaissa ovat hyviä ja mitkä huonoja.

Tarkoituksenani on kirjoittaa seuraava osa Ohjelmoijan matematiikka -sarjasta joululoman aikana. Aiheena on mm. Pythagoraan lause ja sinin ja kosinin käyttö.

Deffi [13.12.2006 13:47:56]

#

Reverse Engineeringistä ois ihan kiva lukea =)

Codeprofile [13.12.2006 15:22:17]

#

C#-opas olis ihan ok. Myös CoolBASIC-opas olisi hyvä. Tai DarkBASIC-opas.

tgunner [13.12.2006 15:30:21]

#

eivätkös coolbasic ja darkbasic mene ihan basicin perustiedoilla? Sittenhän niissä on vain jotain erikoisominaisuuksia, mitä voi opetella. Vähän kuin kirjoitettaisiin FreePascal-opas Pascal-oppaan kaveriksi.

[muoks] erhm, ei sittenkään taida mennä tuo darkbasic aivan perustiedoilla, syntaksi on kyllä kovin samaa.

petrinm [13.12.2006 16:09:52]

#

Heikki kirjoitti:

itse olen jo pitkään kirjoitellut vektoriopasta, täytyy katsoa jos lopulta saisin sen joululomalla valmiiksi...

Jatka tekemistä ihmeessä. Vektori tietoutta pitäisi vähän saada lisätty ja jos tähän saisi vielä opasta vektorien käytöstä C:ssä ja yleensäkin peleissä sekä juuri näitä pelien matematiikkaa ja geometriaa esim. opas polygonien törmäys tarkastuksesta.

kayttaja-4976 [13.12.2006 16:14:10]

#

OpenGL ja vektorit voisivat olla.

Edit:

petrinm kirjoitti:

opas polygonien törmäys tarkastuksesta.

Siitä on jo koodivinkki.

efteri [13.12.2006 16:19:20]

#

KingOfTheWorld kirjoitti:

Joo! ASM-opas!

ASM-oppaita taitaa olla jo, tässä pari: http://wiki.mureakuha.com/wiki/Maniacen_Assembly-opas, ja sitten tuollainen jonka rozeni joskus minulle sendi http://koti.mbnet.fi/qwauk/asmopas.txt :)

Grey [13.12.2006 16:31:24]

#

>qwauk

Myös php-oppaitakin löytyy muualta, kuin monia muitakin oppaita. Ylipäätänsä noissa oppaissa ei ole mitään järkeä, kun jostain muualta se opas kuitenkin pienellä haulla löytyy..

Vaan, taidan huvin vuoksi tehdä erään opas ehdotuksen. Nimittäin opas Commodore 64:n Basiciin! Tai, noh, sen asmikin kelpaa, tai mikä vain muu. Vai onko liian retroaiheista?..

-Grey-

Tumpelo [13.12.2006 20:22:43]

#

Grey kirjoitti:

Vaan, taidan huvin vuoksi tehdä erään opas ehdotuksen. Nimittäin opas Commodore 64:n Basiciin! Tai, noh, sen asmikin kelpaa, tai mikä vain muu. Vai onko liian retroaiheista?..

-Grey-

Ehkä olisi kuitenkin aiheita jotka ovat käytännössä hyödyllisempiä kuin tuo. ;)

Latska [13.12.2006 20:36:03]

#

Minäkin olen pitkään miettinyt jotain opasta. Aihe puuttuu minultakin. Ja kun osaaminen rajoittuu pääosin pelkkään basiciin, tilanne on huono tai ainakin rajoittunut. Commodore 64:n Basic on kyllä hyvin hallussa, että jos joku muukin siitä haluaa lukea niin mikäs siinä.

tgunner [13.12.2006 20:46:59]

#

^Siitä vaan Latska. Minua ainakin on kiinnostanut Commodore 64 Basic.

moptim [14.12.2006 18:24:38]

#

qwauk: Kiitos.
EDIT: mutta se OGL3D...

A-P [20.12.2006 16:22:58]

#

Minä olen miettinyt oppaan kaltaista juttua ohjelmakoodin kommentoinnista ja muutenkin ylläpidettävän koodin tuottamisesta. Olisiko putkassa tarvetta tämän tyyliselle oppaalle vai kannattaako unohtaa koko asia?

Tumpelo [20.12.2006 16:31:10]

#

A-P kirjoitti:

Minä olen miettinyt oppaan kaltaista juttua ohjelmakoodin kommentoinnista ja muutenkin ylläpidettävän koodin tuottamisesta. Olisiko putkassa tarvetta tämän tyyliselle oppaalle vai kannattaako unohtaa koko asia?

Kuulostaa hyvälle, itse kannatan suuresti.

Kentti [27.12.2006 20:41:38]

#

Tulee kai vähän myöhässä, mutta opas Assemblystä (onko sitä jo ehdotettu? :P )

Jaska [28.12.2006 13:27:11]

#

Assemblyä ei vaan nykyaikana kovinkaan paljoa tarvitse, kun kääntäjät ovat tehokkaita ja koneet nopeita.

Vilikki [28.12.2006 14:28:37]

#

Kaikenlaisia yleisiä optimointikikkoja esittelevä opas voisi olla varsin veikeä.

moptim [28.12.2006 14:48:33]

#

Jep. Minä olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että mitkään kääntäjät eivät ole kovin tehokkaita (ainakaan assembleriin verrattuna, getkey oli c:llä 15 KB ja asmilla 8 tavua).

Metabolix [28.12.2006 15:31:00]

#

KotW, ei tuolla ole mitään tekemistä tehokkuuden kanssa. C-kääntäjä saa aikaiseksi keskimäärin paljon parempaa jälkeä kuin kohtuullinen asm-koodari. Et voi ohjelman kokoa ottaa tässä mitaksi. Kokeilepa tehdä jokin kunnon funktio C:llä ja asmilla, laita sitten C-ohjelma kutsumaan kumpaakin näistä pari miljoonaa kertaa ja katso, kummalla funktiolla ohjelma toimii nopeammin. Älä unohda C-kääntäjälle antaa vaikkapa -O2-optimointilippua.

Kentti [28.12.2006 16:00:42]

#

Jaska kirjoitti:

Assemblyä ei vaan nykyaikana kovinkaan paljoa tarvitse, kun kääntäjät ovat tehokkaita ja koneet nopeita.

Tuskinpa Brainfuckiakaan tarvii ainakaan enempää, ja on siitäkin opas :)
Tarviiko oppaita suodattaa sen perusteella, moniko sadasta sitä tarvii? Jos opas on asiaa, niin eipä siitä haittaakaan ole.

Metabolix, asmi alkoi kiinnostaa minua juuri tuossa eilisen aiheen takia :)

moptim [28.12.2006 16:14:18]

#

Metabolix: Niin, taidat olla oikeassa. ASM on kuitenkin kiva IMO.

tkarkkainen [28.12.2006 16:26:51]

#

Assemblyllä on vielä paikkansa mm. MCU-maailmassa, vaikka sielläkin toki jättimäinen osa hommista tehdään c:llä.

Ainahan hyvälle oppaalle luulisi paikan löytyvän, jos sellaisen vain joku kirjoittaa.

Gwaur [28.12.2006 16:54:35]

#

Mistä assemblystä puhutte?

Pekka Karjalainen [28.12.2006 16:58:24]

#

+1 ääni Metabolixin virheenjäljitysoppaalle, sekä toinen +1 A-P:n ohjelmointi- ja kommentointityylioppaalle

Minä ainakin lukisin ihan mielenkiinnosta mille kielelle tehdyn oppaan tahansa, paitsi Cobolille. Sitä aina saa ajatuksia muista kielistä. (Sitäpaitsi kyllä minä sitä Cobol-opastakin selaisin joku tylsä ilta kuitenkin.)

Jossain oli tilasto, jossa oli arvio kuinka monta kieltä on kehitetty vuotta kohti sen jälkeen kun tietokoneet varsinaisesti keksittiin. Se oli yllättävän iso luku, mutta en muista mikä (tai missä). No, joka tapauksessa, ei kenenkään aika riitä oppimaan niitä kaikkia edes sen verran, että voi järkevästi verrata. Täytyy vain luottaa, että se mihin on sormensa upottanut on tarpeeksi hyvä, ettei kannata vaihtaa.

Joistakin vähemmän Ohjelmointiputkaa sivistyneistä keskustelufoorumeista kun seuraa, että miten ihmiset päättävät suosikkikielensä ja arvioivat muut kielet, ei helposti järkevää perustelua tai ajattelua löydä. Se vaan on se oma hyvä ja "muut on ihan tyhmiä".

Yleensä sitten aina, kun olen sellaiseen "ihan tyhmään" kieleen tutustunut, niin se onkin ollut monella tavalla hyvä. Paitsi Cobol on kuitenkin kehno. Niin olen kuullut joka suunnalta :-)

Jaska [28.12.2006 17:32:59]

#

Kentti kirjoitti:

Tarviiko oppaita suodattaa sen perusteella, moniko sadasta sitä tarvii?

Ei tietenkään. Minusta oppaita voisi tehdä monestakin kielestä. Eihän sitä koskaan tiedä, milloin uutta kieltä joutuu käyttämään. Mutta minusta oppaita tehtäessä kannattaa miettiä, mistä aiheesta olisi eniten hyötyä muille.

Ainakin minun ohjelmointiurani aikana en ole törmännyt ongelmaan, jossa ohjelman muistin- tai ajankäyttöä olisi pitänyt optimoida niin paljon, että joutuisin käyttämään Assemblyä. Jos ohjelmani toimii liian hitaasti, se on pikemminkin johtunut siitä, että olen käyttänyt liian hidasta algoritmia.

Itse voisin kirjoittaa jostakin vaikkapa matematiikkaan tai algoritmeihin liittyvästä jutusta, mutta eipä ole mitään käsitystä siitä, minkälaista tietoa ihmiset tarvitsevat ja minkälaista tietoa kirjallisuudesta on jo saatavissa.

hunajavohveli [28.12.2006 17:53:32]

#

KingOfTheWorld kirjoitti:

qwauk: Kiitos.
EDIT: mutta se OGL3D...

OpenGL:ääkin varten löytyy opassarja mm. suomipelit.com:sta, siis jos nyt siitä lähdettiin, ettei välttämättä ole kannattavaa ruveta kirjoittamaan aiheesta toista kutakuinkin samanlaista opasta. En tiedä mitä mieltä muut ovat tuosta suomipelit-sivun oppaasta, mutta itse pääsin sillä ainakin ihan mukavasti alkuun. Se opettaa kuitenkin vain perusasiat. Esimerkiksi SDL:n ja OpenGL:n yhteistoiminnasta voisi olla mukava kuulla lisää. Sitä varten jouduin googlettamaan englanninkielisiä esimerkkejä.

Tumpelo [29.12.2006 11:37:30]

#

hunajavohveli kirjoitti:

KingOfTheWorld kirjoitti:

qwauk: Kiitos.
EDIT: mutta se OGL3D...

OpenGL:ääkin varten löytyy opassarja mm. suomipelit.com:sta, siis jos nyt siitä lähdettiin, ettei välttämättä ole kannattavaa ruveta kirjoittamaan aiheesta toista kutakuinkin samanlaista opasta. En tiedä mitä mieltä muut ovat tuosta suomipelit-sivun oppaasta, mutta itse pääsin sillä ainakin ihan mukavasti alkuun. Se opettaa kuitenkin vain perusasiat. Esimerkiksi SDL:n ja OpenGL:n yhteistoiminnasta voisi olla mukava kuulla lisää. Sitä varten jouduin googlettamaan englanninkielisiä esimerkkejä.

Oikeastaan tuo SDL on aika huono juttu, hidas eikä oikein sovi OpenGL:n kanssa yhteen omien kokemuksieni mukaan. Parempi olisi käyttää joko GLX:ää tai Gluttia, riippuen haluaako nopean vai käyttisriippumattoman ohjelman.

Metabolix [29.12.2006 15:11:46]

#

Tumpelo, millähän tavalla SDL hidastaa OpenGL:ää? Eihän siinä SDL:llä mitään piirretä kuitenkaan. GLUT on kokemusteni mukaan liian rajoittunut näppäinten- ja hiirenkäsittelyltään.

Tuosta SDL + OpenGL -yhdistelmästä voisin laittaa vaikka koodivinkin, ei siitä oppaaksi asti taida riittää, kun oikeastaan kyseessä on vain selvä rajaus, mitä SDL:stä käytetään, yksi oikea lippu näyttötilaa asetettaessa ja pari ylimääräistä säätöfunktiota alussa.

Pekka Karjalainen [02.01.2007 13:31:53]

#

Voisin tehdä lyhyttä opasta JavaScript-ohjelmoinnista Mochikit-kirjaston avulla. Mainitsin sen toisaalla, ja niin tuli mieleen, että sen käyttöönotossa voisi opastaa. Se ei ole ihan helppo noin vain omaksua. Dokumentaatio on hyvä, mutta olettaa lukijan osaavan kaikenlaista.

Niitä JS-kirjastoja on tietenkin n+1 kpl, mutta tuo Mochikit lienee paremmasta päästä (mitä vähän olen vertaillut). Katsoa sopii: http://mochikit.com/

Samalla voisi kertoa, mitä kummaa ne mapit ja filtterit oikein ovat ja ehkä vähän muutakin helponpuoleista funktionaalisesta ohjelmoinnista. Mochikit on rakennettu vähän samaan tyyliin kuin eräät Pythonin funktionaaliset osat.

Niin se vain on, että JS kelpaa muuhunkin kuin taustakuvien vaihtoon ja häiritsevien pop-uppien laitteluun web-sivuille. Ei tosin kovin paljon muuhun, mutta kuitenkin...

Nyt sopii ilmaista kiinnostuksesta. Kyllähän minä voin kirjoitella, jos joku lupaa lukea :-)

P.S. Näin taitava en ole: http://youtube.com/watch?v=VV9guxUynus

El-Ejecutor [02.01.2007 13:45:19]

#

Kopeekka kirjoitti:

Nyt sopii ilmaista kiinnostuksesta. Kyllähän minä voin kirjoitella, jos joku lupaa lukea :-)

Kun kerran mottona on "makes JavaScript suck a bit less", niin olen äärimmäisen kiinnostunut!

Pekka Karjalainen [03.01.2007 12:49:47]

#

Alan siis valmistella opasta.

Codeprofile [05.01.2007 15:53:32]

#

C++-opas!! Kirjoittakaa joku C++-opas!

Tumpelo [05.01.2007 16:07:21]

#

Codeprofile kirjoitti:

C++-opas!! Kirjoittakaa joku C++-opas!

Joo nehän onki ihan kiven alla, Päivi Hietanenkaan ei ole semmoista kirjoittanut eikä googlella löydy yhtään. :/

Pekka Karjalainen [06.01.2007 13:21:50]

#

Ja C++ on vielä niin suppea kielikin. Standardissakin on alle 1000 sivua. Eihän se ole mikään pituus se. :-/

(Amazonin mukaan kovakantisessa c++-standardissa (2003) on 816 sivua.)

Gwaur [06.01.2007 15:37:37]

#

Kopeekka kirjoitti:

Ja C++ on vielä niin suppea kielikin. Standardissakin on alle 1000 sivua. Eihän se ole mikään pituus se. :-/

Johan on peruste.

JoinTuanJanohon [06.01.2007 16:04:10]

#

Tumpelo kirjoitti:

Minä ehdottaisin OpenGL:n tai DirectX:n puimista, mieluiten OpenGL:n. Jos nuo tuntuvat liian isoille aiheille niin sitten vaikkapa C++:n olio-ominaisuuksien tehokas käyttö tms aihe olisi varmaan aika hyödyllinen.

Samaa mieltä, varsinkin OpenGL:stä hyvä ja tiivistetty perusopas ihan suomenkielellä tulisi tarpeeseen. (On nimittäin minulla yksi espanjankielinen OpenGL-opas, enkä juuri ymmärrä siitä hölynpölyä.)

Pekka Karjalainen [07.01.2007 12:21:55]

#

Gwaur kirjoitti:

Kopeekka kirjoitti:

Ja C++ on vielä niin suppea kielikin. Standardissakin on alle 1000 sivua. Eihän se ole mikään pituus se. :-/

Johan on peruste.

Ei ollut tarkoitettu perusteeksi. Mitä minä muka perustelisin? En kiellä ketään tekemästä C++-opasta, päinvastoin.

Saattaa kuitenkin olla niin, että lyhyestä oppaasta jää jotakin kielen osia pois. Jonkun mielestä juuri ne ovat niitä C++:n oleellisia osia. Kaikkia ei voi miellyttää.

Tuo toive olio-ominaisuuksien käytöstä on paljon parempi toive kuin yleinen "c++-opas please" toive. Siitä voisi joku osaava kirjoittaakin. Vaan ei sekään lyhyt aihe ole.

E.K.Virtanen [30.01.2007 20:34:56]

#

Nykyinen "pikaopas" pythoniin on ihan ok, mutta itse kun olen alkanut innostua ko. kielestä enemmän niin olisi mukava lukea siitä lisää, siis täällä putkassa.

Jostain syystä nuo mureakuhan oppaat eivät olleet sellaisia että niitä jaksaisi lukea.

p-p [03.02.2007 23:27:52]

#

Linux opas... Mmh :)

moptim [04.02.2007 07:41:01]

#

:D

Itse yhtyisin alussa esitettyyn "x86 ja muut rossut"-oppaaseen. Lelux-opas olisi kiva.

Heikki [04.02.2007 12:16:41]

#

p-p kirjoitti:

Linux opas... Mmh :)

www.linux.fi
Ei taida ihan sopia Ohjelmointiputkaan.

Tietysti ohjelmointi Linuxissa olisi mahdollinen aihe jos jotakuta kiinnostaa...

p-p [04.02.2007 22:37:44]

#

Heikki kirjoitti:

p-p kirjoitti:

Linux opas... Mmh :)

www.linux.fi
Ei taida ihan sopia Ohjelmointiputkaan.

Tietysti ohjelmointi Linuxissa olisi mahdollinen aihe jos jotakuta kiinnostaa...

Tuota ohjelmointia linuxissa juuri tarkoitinkin ^_^
Taisin kyllä ilmasta itteäni vähän epäselvästi sanomalla vaan että linux opas :)

Grey [05.02.2007 12:28:20]

#

p-p kirjoitti:

Tuota ohjelmointia linuxissa juuri tarkoitinkin ^_^

C, C++. Yleisesti ottaen moisten kääntäjä tulee Linuxien mukana, joitakin epädistroja (Ubuntu, ym) mahdollisesti lukuunottamatta. Opaskin löytyy moisista aika kätevästi. "Man gcc" tai "man g++". Tietenkin täytyy muistaa että harvempi Linux antaa tehdä ihan mitä vain, jollet roottina aja ja sitähän ei tueta..

-Grey-

E.K.Virtanen [05.02.2007 14:10:30]

#

Python taitaa myös tulla joka distron mukana?

Blaze [05.02.2007 14:26:34]

#

Ja Perl.

Ravver [06.02.2007 13:10:04]

#

Terve

Itse kaipailisin jonkinlaista tietokantaopasta, jossa keskityttäisiin esimerkiksi tietokantojen optimointiin. Itselläni php-projektia tehdessäni tulee aina mieleen, että olisiko ehkä pitänyt tehdä tietokanta toisella tavalla, koska lopuksi sen muuttaminen on aika työlästä. Olisi siis mukavaa lueskelle opasta tietokannoista, joka menisi vähän aiheessa syvemmälle kuin select * from.

DrDeath [07.02.2007 18:07:16]

#

IIS 7, Vista + PHP asennus opas olis aika hyödyllinen...

GoldenDragon [07.02.2007 18:13:44]

#

Opas säännöllisistä lausekkeista (Regular expressions) voisi olla kätevä monelle. Ainakaan minun eteen ei ole tullut suomenkielistä regexp opasta. Voisi nimittäin sellainen olla aloittelijoille avuksi. Ja toiseksi en ole kohdannut minkäänlaista opasta tai edes viittausta sellaisen suuntaan mistään Common Lispin toteutuksesta suomeksi. Se voisi olla hieno kirjoittaa, ovathan erityisesti Common Lispin (ja Schemen) toteutukset todella toteutukset todella tehokkaita.

Blaze [07.02.2007 18:31:50]

#

GoldenDragon kirjoitti:

Ainakaan minun eteen ei ole tullut suomenkielistä regexp opasta.

PHP-keskeinen, mutta kelpaa alkeiden tankkaamiseen: https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=phpsl
Kattavampaa opusta voisin minäkin olla kiinnostunu lukemaan.

GoldenDragon kirjoitti:

Common Lisp

"Common Lisp? Who the @☇!✩ uses that?" http://www.hackles.org/cgi-bin/archives.pl?request=362

Pekka Karjalainen [07.02.2007 19:13:36]

#

Kuka nyt tällaista kieltä haluaisi käyttää? :-)

[1]> (defun fibo-names (how-many)
         (mapcar #'(lambda (number) (format nil "~r" number))
                 (loop for x = 0 then y
                       and y = 1 then (+ x y)
                       repeat how-many
                       collect x)))
FIBO-NAMES
[2]> (fibo-names 30)
("zero" "one" "one" "two" "three" "five" "eight" "thirteen" "twenty-one"
 "thirty-four" "fifty-five" "eighty-nine" "one hundred and forty-four"
 "two hundred and thirty-three" "three hundred and seventy-seven"
 "six hundred and ten" "nine hundred and eighty-seven"
 "one thousand, five hundred and ninety-seven"
 "two thousand, five hundred and eighty-four"
 "four thousand, one hundred and eighty-one"
 "six thousand, seven hundred and sixty-five"
 "ten thousand, nine hundred and forty-six"
 "seventeen thousand, seven hundred and eleven"
 "twenty-eight thousand, six hundred and fifty-seven"
 "forty-six thousand, three hundred and sixty-eight"
 "seventy-five thousand, twenty-five"
 "one hundred and twenty-one thousand, three hundred and ninety-three"
 "one hundred and ninety-six thousand, four hundred and eighteen"
 "three hundred and seventeen thousand, eight hundred and eleven"
 "five hundred and fourteen thousand, two hundred and twenty-nine")

Niin, no eihän tietenkään loop-makro ole oikeaa Lispiä, kun se näyttääkin melkein Pascalilta...

GoldenDragon [07.02.2007 19:59:58]

#

Blaze kirjoitti:

PHP-keskeinen, mutta kelpaa alkeiden tankkaamiseen: https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=phpsl
Kattavampaa opusta voisin minäkin olla kiinnostunu lukemaan.

Miten en tuota huomannut? O.o Osittain myös tarkoitin, että yhdessä oppaassa käsitellään sekä aiheen alkeet, että paljon pidemmällekin. Olisi sitten helpompi seurata samaa opasta, kun on jo kirjoitustyyliinkin tottunut.

Blaze kirjoitti:

"Common Lisp? Who the @☇!✩ uses that?" http://www.hackles.org/cgi-bin/archives.pl?request=362

Kopeekka kirjoitti:

Kuka nyt tällaista kieltä haluaisi käyttää? :-)

[1]> (defun fibo-names (how-many)
         (mapcar #'(lambda (number) (format nil "~r" number))
                 (loop for x = 0 then y
                       and y = 1 then (+ x y)
                       repeat how-many
                       collect x)))
FIBO-NAMES
[2]> (fibo-names 30)
("zero" "one" "one" "two" "three" "five" "eight" "thirteen" "twenty-one"
 "thirty-four" "fifty-five" "eighty-nine" "one hundred and forty-four"
 "two hundred and thirty-three" "three hundred and seventy-seven"
 "six hundred and ten" "nine hundred and eighty-seven"
 "one thousand, five hundred and ninety-seven"
 "two thousand, five hundred and eighty-four"
 "four thousand, one hundred and eighty-one"
 "six thousand, seven hundred and sixty-five"
 "ten thousand, nine hundred and forty-six"
 "seventeen thousand, seven hundred and eleven"
 "twenty-eight thousand, six hundred and fifty-seven"
 "forty-six thousand, three hundred and sixty-eight"
 "seventy-five thousand, twenty-five"
 "one hundred and twenty-one thousand, three hundred and ninety-three"
 "one hundred and ninety-six thousand, four hundred and eighteen"
 "three hundred and seventeen thousand, eight hundred and eleven"
 "five hundred and fourteen thousand, two hundred and twenty-nine")

Niin no eihän tietenkään loop-makro ole oikeaa Lispiä, kun se näyttääkin melkein Pascalilta...

He jotka haluavat, että kieli, jota he käyttävät on kaikkein tehokkain. Ja olisihan se muutenkin kiinnostava. ;)

Pekka Karjalainen [07.02.2007 22:25:01]

#

Ai miten niin tehokkain? Ettei vaan ole tullut luettua Paul Grahamin esseitä :-)

E.K.Virtanen [07.02.2007 22:58:33]

#

Opas lainauksien käyttämisestä? ;)

Lahha [11.02.2007 00:46:19]

#

Opas jostain netti rajapinnasta C/C++:lla oisi kiva. Kun mulle noi ei aukee vaikka mite yrittäis.

T.M. [11.02.2007 01:23:45]

#

Joo, muaki kiinnostais joku tommonen että miten voi lähettää/vastaanottaa dataa kahden koneen kesken. Toimivilla esimerkeillä tietenkin.

Metabolix [12.02.2007 20:16:29]

#

Lua-opas voisi olla mukava, ja tämän kaveriksi jotain opastusta, kuinka sitä voi käyttää vaikkapa C++-ohjelmassa skriptikielenä. Python-opasta voisi myös tosiaan laajentaa, ja senkin käytöstä yhdessä C++:n kanssa olisi mukava tietää.

Pekka Karjalainen [13.02.2007 17:30:51]

#

Olisiko pieni ohjelmointikieliluettelo tai muu hakemisto mahdollinen ja järkevä projekti? Putkan porukalla voisimme kerätä nykyään merkittävimmistä kielistä lyhyen luettelon ja yleiset kuvaukset. Ehkä jopa sukupuun, josta näkyy milloinka kukin kieli on syntynyt ja minkä kielten pohjalta kehitetty.

Merkittävän kielen voisi määritellä vaikka niin, että joku putkalainen tuntee sen sen verran hyvin, että osaa siitä kertoa :-) Vakavammin: kielen pitäisi olla ollut ainakin joskus merkittävästä käytössä ja mieluiten vielä nykyäänkin.

Samalla voisi vähän miettiä, miten kieliä luokitellaan. Mitä tarkoittaa, että jokin kieli on oliokieli tai funktionaalinen kieli? Miten kuvata lyhyesti ja tasapuolisesti sitä, miltä eri kielet näyttävät tai miten ne toimivat?

Luettelo voisi palvella aloittelijoita tai uutta kieltä harrastusmielessä hakevia. Ne, mitä työelämässä useimmiten kaivataan ovat aika yleisesti tiedossa. Sen sijaan harrastajaohjelmoija voi periaatteessa opetella melkein mitä kieltä vaan, kunhan siihen saa jotakin kirjastoja ja toimivan toteutuksen. Muuten täytyy olla hyvä mielikuvitus :-)

Jos tämä voisi organisoida niin, että siihen voisivat kieliä tuntevat itse lisätä artikkeleja oman ahkeruutensa mukaisesti, se voisi toimiakin. Eihän yksi ihminen kokonaista tuollaista osaa ikinä tehdä, kun niitä kielen penteleitä on niin monta. Mitä mieltä olette?

Ei kuitenkaan keksitä Wikipediaa uudestaan. Muihin lähteisiin voi ja kannattaa viitata, eikä jokaisesta tarvitse tehdä erillistä opasta. Lyhin ratkaisu on pelkkä luettelo kielistä, joilla on (jollakin sopivalla perusteella) nykyään edes vähän merkitystä. (Guuglaa siitä sitten itse!)

moptim [13.02.2007 17:36:35]

#

Soome keel opas. Mina puhu vain soome.

No joo. Tarkoitan tietenkin, että englannin taitoni ei ole aivan mainioimmasta päästä (mikä mainio kirtoilmaus huonolle), ja Google löytää kyllä opasta, mutta kun mokomat ovat englanniksi. Kaipaisin teiltä viisaammilta suomenkielisiä oppaita, en linkkiä engelsmannin tekeleeseen. Nykyisten oppaiden laatu on vakuuttanut minut.

Ja sitten tietenkin, Pink Floydin High Hopes on loistava!

;)

tgunner [13.02.2007 18:31:00]

#

^Siis täh? Kaipaat oppaita englannin opetteluun? :D

(Ja yhdyn, Pink Floyd on loistava, vaikkakin en tajunnut, että miten tuo liittyi mihinkään)

Ravver [13.02.2007 22:09:47]

#

Veikkaan että Kuningas toivoi oppaita suomeksi toisin kuin esimerkiksi googlesta löytyvät teen ja pekonin kieliset.

moptim [14.02.2007 16:12:50]

#

> TGunner

Ravver oli oikeassa. Tuon High Hopesin heitin vain huvikseni. (pakkohan toi nolla oli tohon laittaa)

NiLon [20.02.2007 08:59:52]

#

ASP.NET, .NET, (Visual) C# ja VB.NET voi olla suht turha jo näillä eväillä.

kayttaja-4976 [20.02.2007 18:30:39]

#

.NET, C# ja VB.NET on vain windows-koodareille :(

Tuli vain mieleen kun eräs ilta tuli keskusteltua enemmänkin linux-yhteensopivuudesta ja linuxistien microsoft-vihasta (eikö muka oikeutettua?!).

Faija opiskelee .NET:iä ja C#:ia, näyttää melko C++:lta lukuunottamatta äärimmäisen microsoftmaisia lisäyksiä :((

Blaze [20.02.2007 19:17:04]

#

kayttaja-4976 kirjoitti:

.NET, C# ja VB.NET on vain windows-koodareille :(

Ei nyt ihan noinkaan: http://www.go-mono.org

Fraeon [24.02.2007 03:13:32]

#

Whitespace- tai INTERCAL-opas olisi kyllä aika muikea.

miiro [26.02.2007 10:39:18]

#

Kentti kirjoitti:

Jaska kirjoitti:

Assemblyä ei vaan nykyaikana kovinkaan paljoa tarvitse, kun kääntäjät ovat tehokkaita ja koneet nopeita.

Tuskinpa Brainfuckiakaan tarvii ainakaan enempää, ja on siitäkin opas :)
Tarviiko oppaita suodattaa sen perusteella, moniko sadasta sitä tarvii? Jos opas on asiaa, niin eipä siitä haittaakaan ole.

Metabolix, asmi alkoi kiinnostaa minua juuri tuossa eilisen aiheen takia :)

Nii, ja leetien kielien olaaminen on leetiä ;)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta