Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Silmien ja pään oireiden minimointi näytön takia

Sivun loppuun

mavavilj [13.03.2024 09:58:26]

#

No niin olen taas varma, että näyttötyöskentely aiheuttaa silmien lasittumista ja pään stressioireita.

Takuuvinkit oireiden vähentämiseen?

On jo

Laskettu kirkkautta
Poistettu sinistä valoa
Istuttu suorassa
Pidetty taukoja

Silti jo > 20 min putken jälkeen polttelee päässä.

Minusta pahinta on näytön staattisuus.

Ajattelin auttaisiko taustamusiikki tai jotkut animaatiot.

Lebe80 [13.03.2024 12:46:59]

#

Tässä vinkkejä:

mavavilj kirjoitti:

Silti jo > 20 min putken jälkeen polttelee päässä.

Työskentele 20 minuutin jaksoissa.

Tarkista, mikä on näytön virkistystaajuus.

Onko työskentelytilassasi esim. loisteputkia tai led-valoja, jotka välkkyvät. Esim. halvat ledinauhat rasittavat silmiäni, kun ne selvästi välkkyvät.

Itsellä myös näytöt selvästi alaviistossa = korkea satulatuoli, jossa ryhti pysyy, sähköpöytä asetettu oikealle korkeudelle, ja monitorit asetettu "ala-asentoon", jotta katson niitä alaviistoon.

Muista juoda (vettä).

mavavilj kirjoitti:

Ajattelin auttaisiko taustamusiikki tai jotkut animaatiot.

Älä ajattele, vaan testaa.

mavavilj [13.03.2024 14:15:05]

#

Siis itsellä pahinta on se, että ruudun katsominen on sama kuin katsoisi jotain kirjan kantta tuntikausia. Siinä tapahtuu liian vähän asioita.

Metsäkävelyn terapeuttisuus perustuu osin siihen, että metsäympäristö on visuaalisesti syvä ja vaihteleva.

Vedenjuonti auttaa joskus. Ja magnesium.

Luin tuosta vedenjuonnista, että se toimii, koska joskus sekoitetaan muista lähteistä tuleva väsymys tai ahdistus tms. nestehukan aiheuttamaan.

Olen esimerkiksi lisännyt b-vitamiineja luullessani, että ne tehoavat väsymykseen, vaikka tosiasiassa pari vesilasillista auttaisi enemmän.

mavavilj [13.03.2024 14:24:51]

#

En ollutkaan kuullut 20-20-20 -säännöstä.

Jokaista 20 min kohti pitäisi katsoa 20 sek 20 jalan päähän.

mavavilj [13.03.2024 14:31:47]

#

Luulin, että näyttöjen piti olla silmien korkeudella ja niska suorassa.

mavavilj [13.03.2024 14:42:24]

#

Valkoiset nettisivut yms. ovat myös rasittavia.

Metabolix [13.03.2024 15:55:13]

#

Valaistus on kiinnostava juttu. Pimeään huoneeseen voi sopia himmeä näyttö, mutta se myös rasittaa silmiä ja päätä enemmän, koska hämärässä näöntarkkuus on huonompi. Hyvässä valaistuksessa silmät rasittuvat vähemmän. Kirkkaan näytön ärsytystä voi vähentää riittävän kirkas ympäristö, ettei näyttö paista pahasti ympäristöä kirkkaampana.

Itse olen kokenut, että asennon, valaistuksen ja työrauhan jälkeen näytön ääressä hyvinvointiin vaikuttaa enemmän yleinen mielentila kuin fyysinen ympäristö. Eli kivaa hommaa hyvällä mielellä tehdessä ei tule niskakaan kipeäksi mutta ikävissä hommissa saattaa tulla.

mavavilj [13.03.2024 16:06:07]

#

Metabolix kirjoitti:

Itse olen kokenut, että asennon, valaistuksen ja työrauhan jälkeen näytön ääressä hyvinvointiin vaikuttaa enemmän yleinen mielentila kuin fyysinen ympäristö. Eli kivaa hommaa hyvällä mielellä tehdessä ei tule niskakaan kipeäksi mutta ikävissä hommissa saattaa tulla.

Tämän takia ajattelin jotain taustamusiikkia tms., koska olen myös itse sisäistänyt suggestiivisen psykologian voiman. Eli jos kykenee ajattelemaan positiivisesti, niin myös lihasoireita, kuten hampaiden kiristelyä, on vähemmän. Sitä voi edesauttaa esimerkiksi positiivisella musiikilla tai sillä, että työympäristö on viihtyisä (värejä seinillä yms.).

Se tarkoittaa siis juuri sitä, miksi tapahtuu näin:

Metabolix kirjoitti:

Eli kivaa hommaa hyvällä mielellä tehdessä ei tule niskakaan kipeäksi mutta ikävissä hommissa saattaa tulla.

Suggestiivisella psykologialla myös ikävästä saa nautittavaa. Eli esim. jos asia tuntuu tylsältä, niin se muuttuu ei-tylsäksi, jos kuuntelen sen aikana stimuloivaa musiikkia. Suggestiivisessa psykologiassa on siis tarkoitus suggestoida itselleen eri mielentila kuin mikä tavallisesti vallitsisi.

Eräs toinen esimerkki tästä on se, että jos koet olevasi uupunut tai surullinen, niin kokeile yksinkertaisesti korjata ryhtisi suoraksi. Voi olla, että tunnet heti mielialasi positiivisemmaksi.

mpni [13.03.2024 19:20:43]

#

Lebe80 kirjoitti:

mavavilj kirjoitti:

Ajattelin auttaisiko taustamusiikki tai jotkut animaatiot.

Älä ajattele, vaan testaa.

Komppaan siis tätä. Kriminalisti-sarjassa etsivä kuunteli kuulokkeilla valkoista kohinaa, kun ratkoi kiperää pulmaa. Todennäköisesti valitsisin itsekin tämän, jos jotakin olisi pakko kuunnella.

Niska ja hartia ongelmiin auttaa esimerkiksi päivittäinen lyhyt jumppa.

mavavilj [14.03.2024 09:09:01]

#

Metabolix kirjoitti:

(13.03.2024 15:55:13): Valaistus on kiinnostava juttu. Pimeään...

Joo no. Vaikka on päivä, niin ainakin talviaikaan näyttäisi olevan, että lampun osoittaminen näytön takana olevaan seinään auttaa.

Ehkä teoria on, että koska näytön ympärillä on voimakkaampi valo kuin näyttö itse, niin näyttöä katsoessa silmät eivät rasitu niin paljoa.

Jotain tukea heti teorialleni:

https://www.benq.com/en-us/knowledge-center/knowledge/behind-monitor-lighting.html

mavavilj [14.03.2024 09:15:26]

#

Vois kokeilla tehdä Debianiin eye strain -modit siten, että esim. pinnoissa, joissa on useimmiten staattinen väri olisi jokin vähän häiritsevä animaatio, esimerkiksi animoitu heat map tms. https://www.vecteezy.com/video/16210886-gradient-background-motion-graphics-animated-hot-colorful-backgrounds-gradient-flow-design-multicolored-motion-background

muuskanuikku [14.03.2024 11:14:19]

#

Kummallista ettei etäisyyttä näytöstä ole mainittu. Se on varmasti yleisin syy päänsärkyihin ja näköongelmiin. Itse yritän aina koodatessa pitää kädet suorina ja sen jälkeenkin näppäimistön ja näytön väliin jää vielä 10–20 cm:n rako. Yritän myös pitää näytön kirkkauden vähän matalampana; iltapäivisin se ei merkitse niin paljoa, mutta heti illan hämärtyessä normaali kirkkausasetus alkaa poltella silmissä.

Säädän kirkkauden iltapäivällä 60 prosenttiin ja lasken sitä illan edetessä yleensä 30 prosenttiin tai jopa sen alle. Myös "night light" eli sinisen valon optimointi on käytössä noin klo 20:sta eteenpäin.

Tällä tavalla olen selvinnyt 20 vuoden nörtteilystä ilman huomattavaa näön heikkenemistä vaikka möllötän ruutua varmasti yli 10 tuntia joka päivä.

muuskanuikku [14.03.2024 11:23:10]

#

Metabolix kirjoitti:

Valaistus on kiinnostava juttu. Pimeään huoneeseen voi sopia himmeä näyttö, mutta se myös rasittaa silmiä ja päätä enemmän, koska hämärässä näöntarkkuus on huonompi.

Onkohan tätäkään koskaan oikeasti tutkittu vai onko lähdetty vetämään liikaa perustelemattomia johtopäätöksiä...

Päivänvalossa näytön täytyy olla kirkas, jotta tekstistä jne. saa mitään selvää. On sanomattakin selvää, että silmä työskentelee siis enemmän, mikäli näyttö ei ole riittävän kirkas.

Hämärässä huoneessa asetelma kääntyy täysin päälaelleen. Liian kirkas näyttö tuhoaa silmät, koska silmät yrittävät sopeutua hämärään. Varmasti myös jatkuva vaihtelu kirkkaan (näytön) ja hämärän (huoneen) välillä rasittaa silmiä.

Näyttöhän ei ole pimeässäkään huoneessa hämärä eikä silmä joudu siksi tekemään erityistä työtä näytöllä näkyvien yksityiskohtien erottamiseksi. Ihan eri asia kuin kirjan lukeminen hämärässä.

mavavilj [14.03.2024 11:27:53]

#

^ Minusta oleellista on se, että näytön ja ympäristön kontrasti on lähellä toisiaan. Mitä suurempi kontrasti, niin sitä enemmän työtä silmät ja aivot tekevät koettaakseen prosessoida molempia samanaikaisesti.

Naiivi todistus on, että vastaavalla tavalla isot kontrastit värien välillä häiritsevät enemmän kuin miedot kontrastit.


Sivun alkuun

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta