Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Onko Jakob Nielsen ja/tai Jukka Korpela?

Sivun loppuun

walkout_ [16.08.2023 15:06:23]

#

Onko Jakob Nielsen ja/tai Jukka Korpela vieläkin oikeassa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Jakob_Nielsen_(usability_consultant)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Korpela_(tietokirjailija)

Lebe80 [16.08.2023 15:35:35]

#

walkout_ kirjoitti:

Onko Jakob Nielsen ja/tai Jukka Korpela vieläkin oikeassa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Jakob_Nielsen_(usability_consultant)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Korpela_(tietokirjailija)

Riippuu asiasta.

walkout_ [17.08.2023 01:40:39]

#

Lebe80 kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Onko Jakob Nielsen ja/tai Jukka Korpela vieläkin oikeassa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Jakob_Nielsen_(usability_consultant)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Korpela_(tietokirjailija)

Riippuu asiasta.

No JavaScript on nykyään yleisesti käytössä eikä enää poistettu käytöstä lähes kaikilla mm. tietoturvasyistä? Tietääkseni JavaScript-koodin voi blobina pistää minkä tiedoston tahansa kuten MS Excel -tiedoston, jonka sitten käyttä lataa omalle koneelle. Eli tiedosgto voisi olla Troijan-hevonen? Mutta JavaScript-koodilla ei tietääkseni voi www-selaimessa jos koodit ovat Internetissä saada luku/kirjoitusoikeuksia koneelle? Sen verran olen testennut, että kirjoitusoikeudet saa vain siinä tapauksessa, että JS-koodit ovat paikallissella koneella.

Mites sitten linkkien avaaminen uuten välilehteen tai selainikkunaan? Tässä tapauksessa ne ihmiset, jotka eivät tiedä tietokoneista paljokaan valittaa aina että Back-napista ei pääse takaisin sinne missä oltiin?

muuskanuikku [17.08.2023 07:08:41]

#

walkout_ kirjoitti:

Mites sitten linkkien avaaminen uuten välilehteen tai selainikkunaan? Tässä tapauksessa ne ihmiset, jotka eivät tiedä tietokoneista paljokaan valittaa aina että Back-napista ei pääse takaisin sinne missä oltiin?

Kummallista. Minä olen ammattimainen web-kehittäjä ja koen tietäväni tietokoneista aika paljonkin, mutta valitan aina, jos nettisivut on tehty huonosti ja sivut eivät toimi niin kuin pitäisi.

Back-napin toiminta on yksi oleellinen asia, totta kai. Linkkien käyttäytyminen on toinen oleellinen asia, totta kai.

Pääsääntöisesti kaikkien linkkien on käyttäydyttävä "normaalisti", eli linkkiä klikatessa ei tapahdu mitään muuta kuin että selain siirtyy linkin osoittamaan kohteeseen.

Esimerkiksi nettisivustolta "ulos" eli toiselle sivustolle vievät linkit pitää ennemmin tägätä tarkoitukseen suunnitellulla symbolilla sen sijaan, että ne poksahtaisivat omaan ikkunaansa (välilehteensä).

muuskanuikku [17.08.2023 07:19:48]

#

walkout_ kirjoitti:

No JavaScript on nykyään yleisesti käytössä eikä enää poistettu käytöstä lähes kaikilla mm. tietoturvasyistä?

Javascriptin käyttö nykyaikana on niin universaalia, että sitä vastaan taisteleminen on täysin turhaa. Selainten tietoturvakin on parantunut paljon alkuajoista.

Se ei silti tarkoita sitä, että javascriptiä voisi käyttää nollat taulussa esimerkiksi linkkien tilalla. On valitettavan yleistä esimerkiksi läiskäistä onclick-kuuntelija div- tai span-elementtiin ja käyttää sitä "linkkinä" oikean linkin sijaan. Tällainen toimintatapa on yksinkertaisesti väärin vaikka monet "ammattimaiset web-kehittäjät" pitävät sitä jopa alan standardina.

Valtion erään suuren julkisen palvelun tuottaja on jopa minulle sanonut päin naamaa, että he käyttävät rikkinäisiä linkkejä ja epäurleja siitä syystä, että heidän nettisivustonsa ei ole nettisivusto vaan se on "web-sovellus", joten millään webbistandardeilla tai saavutettavuuden standardeilla ei ole väliä.

walkout_ [17.08.2023 07:25:36]

#

muuskanuikku kirjoitti:

(17.08.2023 07:08:41): ”– –” Kummallista. Minä olen ammat­ti­mainen web...

No minua haittaa vain se, että jos uudella sivulla surfailee liikaa, niin ei pääse back-napilla takaisin lähtösivulle vaan on helpompaa vaihtaa välileteä. Tämä siis varsinkin haittaa minua ja paljon jos lähtösivu on salasanojen takana. Tämä siis syy miksi joskus käytän target="_blank"-atribuuttia. Eli siis vaikka salasanojen takana olevan sivun käyttöohjeet otava udella sivulla ja siellä on lisää linkkejä, jotka eivät tasan saa sitten olla atribuutillta _blank.

muuskanuikku [17.08.2023 07:26:58]

#

walkout_ kirjoitti:

No minua haittaa vain se, että jos uudella sivulla surfailee liikaa, niin ei pääse back-napilla takaisin lähtösivulle vaan on helpompaa vaihtaa välileteä.

Jos se haittaa sinua loppukäyttäjänä, niin opettele sitten avaamaan itse linkki uuteen tabiin, kun haluat säilyttää vanhan välilehden koskemattomana. Jos se taas häiritsee sinua web-kehittäjänä kuviteltujen loppukäyttäjiesi puolesta, niin sitten olet tyhmä, ja vika on yksin sinussa.

walkout_ [17.08.2023 07:28:36]

#

muuskanuikku kirjoitti:

(17.08.2023 07:26:58): ”– –” Jos se haittaa sinua loppu­käyt­tä­jänä, niin...

Osaan kyllä tuonkin. Ja ehdin jo lisättä tämän: Eli siis vaikka salasanojen takana olevan sivun käyttöohjeet otava uudella sivulla ja siellä on lisää linkkejä, jotka eivät tasan saa sitten olla atribuutillta _blank. Eli siis ulkopuoleiset sivut uuteen välilehteen ja muut ei.

walkout_ [17.08.2023 07:33:27]

#

Mutta jos atribuutia _blank on käytetty niin olisi hyvä että se on tiedossa vaikka ikonissa ja jos ks. atribuutia ei ole käyettty niin sekin olisi hyvä tietää ennalta.

muuskanuikku [17.08.2023 07:37:22]

#

walkout_ kirjoitti:

Mutta jos atribuutia _blank on käytetty niin olisi hyvä että se on tiedossa vaikka ikonissa ja jos ks. atribuutia ei ole käyettty niin sekin olisi hyvä tietää ennalta.

Tämä pätee totta kai. Yleensäkin kaikki normaalista poikkeava käyttäytyminen pitäisi ilmaista jotenkin. Tietyissä asiayhteyksissä onkin jo vakiintuneita käytäntöjä.

Esimerkiksi popup-valikossa oleva linkki, joka muista valikon toiminnoista poiketen avaa uuden ikkunan, on perinteisesti merkitty lisäämällä kolme pistettä label-tekstin perään: "Asetukset...", "Tulosta...". Tästä on tosin viime aikoina alettu tinkiä – oletettavasti esteettisistä syistä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta