Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Java tänään - onko sitä vielä käyttöön

HannuTapio [17.06.2023 20:39:21]

#

Java,

Hei, minulla on Javascript pelejä, joista tahtoisin, ihmisille koti versiot.

Olen alun perin ajatellut Java ohjelmointikieltä, minulla on ongelma, että, en ole koulutettuihin oikein yhteyksissä, olen 50 vuotinen omin päin pelejä rakentelija.

En, ihan tiedä mikä on Javan tilanne tällä hetkellä, onko se kokonaansa poissa, vai voiko sillä vielä julkaista pelejä, minä tahtoisin openjdk paketteja käyttää Java pelien rakenteluun.

Voiko Java ohjelmointikieltä vielä nykyäänsä käyttää, vai onko se ihan täysin poissa oleva asennus ihmisten tietokoneilta nykyäänsä ?

Jos tahtoo kotiversiot ihmisille Javascript peleistäänsä, niin, mitä kieltä käyttää ? onko se C++ ainoa vaihtoehto, entä kun tahdon Win Mac ja Lin maailmaan tämän peli paketin ?

:) :) :)

--

walkout_ [17.06.2023 21:04:40]

#

Java voi olla hyvä mutta C++ on myöskin ja sitten C# ja Untiy 3D SDK, joka ei pinellä liikevaidolla maksa penniäkään. Tarvitset tosin jonkin 3D-mallinnussovelluksen tehdä pelejä C# ja Unity 3D SDK:lla.

https://unity.com/

HannuTapio [18.06.2023 01:53:28]

#

Java,

Minä olen miettinyt Java + AWT + SWING + LWJGL.

Jos ihmisillä on vielä Java installoituna kotikoneillaansa, niin, minä sitten varmaankin ihan ilmanmuuta, niin, käytän Java ohjelmointikieltä, kun rakennan projektini.

Minulla on monen vuoden kokemus Javan kanssa, ja minulla on jo paljon valmista koodia, mitä voin käyttää sitten kun siirrän Javascript pelit ihmisten koteihin versioina peliin.

Eli, onko Javaa vielä ihmisten kotikoneilla ? Eli, se on yhä ihan hyvä Application ohjelmointikieli, aion käyttää OpenJDK 17+, siintä se sitten päivittyy ajan kanssa.

:) :) :)

--

walkout_ [18.06.2023 03:21:23]

#

HannuTapio kirjoitti:

(18.06.2023 01:53:28): Java, Minä olen miettinyt Java...

Oracle Java JDK on maksullinen nykyään mutta siitä ei kannata maksaa vaan käyttää jotain OpenJDK:ta ihan suosiolla. Ja tehdä sitten käyttöohjeet pelin käyttäjälle, että miten ja mikä JDK pitää asentaaa.

HannuTapio [18.06.2023 03:56:18]

#

Java Open,

Tuo OpenJDK toimii, sekä Open että Oracle JRE kanssa.

JDK on java developer kit, JRE on java runtime edition, minun ohjelmien käyttäjien ei tarvitse asentaa mitään erikoista, ihan jokainen Java JRE toimii, niin, OpenJDK kanssa.

:) :) :)

--

walkout_ [18.06.2023 07:13:15]

#

HannuTapio kirjoitti:

Java Open,

Tuo OpenJDK toimii, sekä Open että Oracle JRE kanssa.

JDK on java developer kit, JRE on java runtime edition, minun ohjelmien käyttäjien ei tarvitse asentaa mitään erikoista, ihan jokainen Java JRE toimii, niin, OpenJDK kanssa.

:) :) :)

--

Juu näin on mutta joskus voi käydä niin ettei homa skulaa Oracle JRE 8:ssa, joka on se viimeinen ilmaisversio jos ohjelma on käännetty uudemmalla versiolla, joka on juuri OpenJDK.

Esim. itse en saa Liferay Portaalia toimimaan mitenkään päin Oracle JRE 8:lla, koska se vaatii Java 11:sen. Ja Liferay IDE -plugariin Eclipseen tarivitsee hyvin vanhan Gredle 6:sen kääntämiseen kun tekee Liferay Portal -plugarita. Samoin Liferay Portal ei toimi laisinkaan liian uudessa versiossa OpenJDK:sta eikä toimi Oracle OpenJDK:n missään versiossa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta