Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Etanoli polttoaineena

Sivun loppuun

reino [16.06.2014 23:58:33]

#

Hämmästyin tämän viikon kyselystä kun siinä ei ollut vaihtoehtoa että etanoli olisi polttoaine. Etanoli on nimittäin erittäin hyvä polttoaine niin retkikeittimissäkin kuin autoissakin.

Moottoreissa se palaa puhtaasti karstoittamatta moottoria ja alhaisemmalla lämpötilalla kuin bensiini, pidentäen moottorin elinikää. Etanolia voidan myös tuottaa biojätteestä ja sen hiilidioksidipäästöt ovat nollassa. Lisäksi etanoli on koko ajan kallistuvaa bensiiniä huomattavasti halvempaa.

Metabolix [17.06.2014 00:22:09]

#

Hyvä näkökulma. Kaikkia käytännön sovelluksia ei kuitenkaan voi luetella vaihtoehdoissa, koska niitä on vaikka kuinka paljon. Niinpä viimeinen vaihtoehto ”myrkky ja liuotin” käsittää ajatuksena myös kaikki muut käytännölliset käyttötarkoitukset.

Grez [17.06.2014 05:15:26]

#

Niin, vastausvaihtoehdoista lienee selvää, että kysyttiin mielipidettä etanolin käytöstä ihmiskehon kannalta.

Toki asiaa voisi siinäkin käsitellä myös polttoaineena. Etanolin energiasisältö on 7kcal / g, mutta kehon pääasiallisena polttoaineena sen käyttöä lienee rajoittaa maksan kyky hajottaa sitä muotoon, jossa elimistö pystyy energian hyödyntämään sekä haittavaikutukset.

Oskuz [17.06.2014 17:47:48]

#

Pitäsköhän huolestua putkalaisten elintavoista, kun 19 pitää etanolia elintarvikkeena tai juhlajuomana?
Vai tulisikohan koodista parempaa..hmm..

Grez [17.06.2014 19:53:34]

#

Mä en kyllä kumpaakaan noista näe sinänsä huolestuttavana valintana, vaan pikemminkin terveenä suhtautumisena. Tietysti liika on liikaa, eli sit jos ne bileet jatkuu 24/7 tai puhutaan pääasiallisesta elintarvikkeesta eikä esim. annoksesta aterian yhteydessä.

Samoin voi ajatella sen olevan turvallinen päihde (sopivasti käytettynä) tai haitallinen päihde (liikaa käytettynä).

Blaze [18.06.2014 11:53:37]

#

Oskuz kirjoitti:

Pitäsköhän huolestua putkalaisten elintavoista, kun 19 pitää etanolia elintarvikkeena tai juhlajuomana?

Eiks tää oo aika vähän?

Tzaeru [18.06.2014 20:16:48]

#

Oskuz kirjoitti:

Pitäsköhän huolestua putkalaisten elintavoista, kun 19 pitää etanolia elintarvikkeena tai juhlajuomana?

Ei. Tosin olen huolissani sinun elintavoistasi. :(

Oskuz [18.06.2014 20:46:10]

#

Tzaeru kirjoitti:

Ei. Tosin olen huolissani sinun elintavoistasi. :(

Noh, mikäs niissä nyt niin huolestustaa?

runeberg [18.06.2014 21:19:22]

#

Oskuz kirjoitti:

Tzaeru kirjoitti:

Ei. Tosin olen huolissani sinun elintavoistasi. :(

Noh, mikäs niissä nyt niin huolestustaa?

En ottaisi ikinä töihin sellaista ihmistä, joka väittää että ei käytä etanolia koskaan. Hän joko kusettaa minua, tai itseään, eli ei rehellinen. Toki tiedän ihmisiä jotka ei käytä alkoholia ja siihen syy, mutta todennäköisesti ko. tyyppi vetelee jerryä kaksin käsin, mutta ei osaa myöntää sitä itselleen ja on myös siten suurin ongelmatapaus. Kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Metabolix [18.06.2014 22:39:52]

#

Oskuz kirjoitti:

Pitäsköhän huolestua putkalaisten elintavoista, kun 19 pitää etanolia elintarvikkeena tai juhlajuomana?

Arvelen kyllä, että jos kysely teetettäisiin kattavalle otokselle suomalaisista, jakauma olisi paljon karumpi ja ehkä vain 20 prosenttia vastaajista pitäisi alkoholia ylipäänsä haitallisena.

Tzaeru kirjoitti:

Ei. Tosin olen huolissani sinun elintavoistasi. :(

Heh heh. Olipa nokkela sutkaus. En oikeasti ymmärrä, miten porukka aina jaksaa ja kehtaa laukoa tuollaisia.

runeberg kirjoitti:

Toki tiedän ihmisiä jotka ei käytä alkoholia ja siihen syy,

Melko selvinä ja kaikkia koskevina syinä tulee mieleen, että alkoholijuomien käyttämisestä ei ole konkreettista hyötyä mutta on sen sijaan kiistatonta haittaa vähintäänkin menetetyn rahan muodossa.

Tiedän paljon ihmisiä, jotka käyttävät alkoholijuomia ja väittävät, että siihen on jokin järkevä syy. Yleensä silti näyttää, että todellisena juomisen motiivina on sittenkin vain humalatilasta ”nauttiminen” ja että väitetyt ”hyödyt” voisi saavuttaa muilla tavoin halvemmalla, terveellisemmin ja pysyvämmin.

Monelle juominen näyttää olevan itseään toteuttava kehä, jossa juomiseen tarvitaan vain yksi perustelu: join viimeksi, juon nytkin. Sama päättelyketju toimii, olipa kyseessä saunakalja, masennukseen juominen tai ryyppyputki. Säästää mukavasti rajallista aivokapasiteettia, kun ei tarvitse miettiä, mitä maksoi ja oliko edes hauskaa ja mitä muuta vaihtoehtoa voisi ehkä kokeilla.

Oman kokemukseni mukaan alkoholijuomia ei erityisesti tarvita mihinkään tilanteeseen. Monet tavanmukaiset alkoholinkäyttäjätkin ovat olleet yllättyneitä, miten hauskaa itse asiassa olikin juhlia fiksussa porukassa selvin päin.

HTML5 [19.06.2014 01:43:51]

#

runeberg kirjoitti:

–– joka väittää että ei käytä etanolia koskaan. Hän joko kusettaa minua, tai itseään –– todennäköisesti ko. tyyppi vetelee jerryä kaksin käsin, mutta ei osaa myöntää sitä itselleen ja on myös siten suurin ongelmatapaus. Kokemuksen syvällä rintaäänellä.

En ole koskaan käyttänyt alkoholia enkä näe siihen mitään syytä tulevaisuudessakaan. Onko lähtökohtana välttämättä oltava se, miksei alkoholia käyttäisi? Mielestäni alkoholin käyttämiseen on oltava erityisen hyvä syy. Sellaista en näe.

Alkoholin käyttö ei ole ikinä kiinnostanut. Pikemminkin koko ajatus alkoholin juomisesta (siis itse) puistattaa. Syy ns. raittiuteen ei välttämättä ole ihmisen alkoholiongelma – toisin kuin monet väittävät.

qeijo [19.06.2014 08:47:32]

#

Juon päivittäin eikä päätässä ongelma olla esint... MITÄ! MITÄ PERKELETTÄ SÄ KATOT MUA! Mä on niin surullinen.. KUKA SIELLÄ ON? Mix kaikki seuraa mua. AAAH! Uskon jokaiseen valheeseen mitä olen rakkaimmalleni kertonut.

Tzaeru [19.06.2014 09:49:52]

#

Metabolix kirjoitti:

Tzaeru kirjoitti:

Ei. Tosin olen huolissani sinun elintavoistasi. :(

Heh heh. Olipa nokkela sutkaus. En oikeasti ymmärrä, miten porukka aina jaksaa ja kehtaa laukoa tuollaisia.

Tulloo hirmuiset huolehtimiset jos jo noin pienestä huolestuu ja stressi tunnetusti tappaa.

PS. Arvostan argumentaatio- ja kommentointitapaasi, johon lähes poikkeuksetta liittyy yhtä tyhmiä laukomisia, loukkauksia ja vähättelyä, vaikkakin hienovaraisemmin ja sivistyneemmin sanankääntein. Että juu'u.

Blaze [19.06.2014 15:07:39]

#

/me sohaisee muurahaispesää
http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/109591-alykas-ihminen-juo-enemman-alkoholia-kuin-tyhma-–-syy-loytyi

Burton [19.06.2014 19:32:42]

#

Viinaa en juo, mutta toisaalta en ole myöskään selvin päin.

Oskuz [19.06.2014 20:07:30]

#

No joo, Minusta ainoa syy harkita alkoholin käyttöä on sen terveys vaikutukset eli ~ 1 lasi viiniä/viikko, oli muistaakseni suositeltu annostelu.

runeberg [19.06.2014 21:53:47]

#

Metabolix kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan alkoholijuomia ei erityisesti tarvita mihinkään tilanteeseen. Monet tavanmukaiset alkoholinkäyttäjätkin ovat olleet yllättyneitä, miten hauskaa itse asiassa olikin juhlia fiksussa porukassa selvin päin.

My point.Kuten sanomisistani voi rivien välistä lukea, en arvosta juomista. Ja oli juomiselle jai juomattomuudelle jokin kyseisen henkilön periaate/uskonnollinen/terveys/terveettömyys tai sosiaalinen syy, niin tiedostaa sen itse. Sitä ei tarvi työnantajalle kertoa, mutta sen haistaa heti, jos joku väittää olevansa raitis, mutta kummasti maanantai aamut venyy. Eikä henkilö ymmärrä sitä välttämättä itse.

Omalla postauksellani hain lähinnä sitä, että työhaastattelussakin voi kertoa käyttävänsä alkoholia, jopa reippaasti. Nopeasti huomaa ihmisen, joka käyttää viunaa paljonkin, mutta hoitaa hommansa kuitenkin moitteettomasti. Toinen ääripää on henkilö, joka tulee haastatteluun silmät punasena, taskumatti taskussa pullottaen ja väittäen olevansa koskematta viinaa, kun on huomannut kuinka kivaa ja fiksua on juhlia selvin päin.

kllp [19.06.2014 23:01:51]

#

Eikö alkoholi ole aika huono huume? Eihän sillä saa edes päätä sekaisin kovinkaan hienosti tai mitään? En kyllä oikeasti tiedä, koska minulla ei ole asiasta henkilökohtaista kokemusta. IRC-keskusteluista olen vain näitä päätellyt. Toisaalta olisihan se aika hienoa nauttia alkoholihuomia esimerkiksi Suikan kanssa. Ainakin kuvista päätellen paljon hauskempaa kuin ilman alkoholia. Tässä ei siis alkoholia. Tai sitten alkoholi on loppunut. Ehkä onkin humalatilassa ja sen mahdollinen päättyminen vain masentaa? Ei kyllä vaikuta kovin päihtyneeltä, joten ehkä on vain päässyt loppumaan viime kerralla ja nyt sitten ei pääse edes aloittamaan.

Mulle muuten tuli äsken raitiovaunussa joku mieshenkilö puhumaan. :oo Sillä oli alkoholipitoista juomaa sisältävä tölkki kädessä. Se sanoi jotain, että sitäkin ärsyttää kun jotkut humalaiset tuntemattomat tulee puhumaan jotain (tai jotain emt). Mutta tuossahan se juuri teki sitä? Jos se ärsytti sitä, niin miksi se sitten itse teki sitä? Mitä ihmettä? Tuollaiseksiko tulee "kännissä"? Ei kuitenkaan oksentanut, mikä oli ihan hieno juttu (ei ehkä ollut tarpeeksi kännissä?!?). Rohkaisi minua myös homosuhteeseen. En kyllä edes ole ihastunut siihen poikaan. Ihan toiseen, mutta se on eri juttu.

ps. Kannattaako muuten oksentaa vai onko silloin jo juonut liikaa? Mistä tietää, milloin pitää lopettaa, jos ei halua oksentaa? Kiitos neuvoista jo etukäteen

runeberg [20.06.2014 08:14:07]

#

Alkoholin käyttö ei välttämättä ole niin mustavalkoista, kuin monien täys-raittiiden mielestä se on. Aina ei tarvi oksentaa, ei edes mennä sössöttään tuntemattomille henkilöille. Eikä siitä edes tarvi tulla huonoa oloa samana iltana tai seuraavana päivänä.

Kun sen oikein oivaltaa, se voi olla jopa mukavaa :)

Ps. Fu, hajotkaa elämäänne, menen aamusaunaan sihauttamaan. Raitista juhannusta kaikille! :D

qeijo [20.06.2014 14:28:29]

#

mISSÄ MÄ OON.

tmub [20.06.2014 20:59:19]

#

qeijo kirjoitti:

mISSÄ MÄ OON.

tääl

Tzaeru [21.06.2014 02:59:03]

#

no sielpä juuri

LCHawk [23.06.2014 22:30:38]

#

runeberg kirjoitti:

Alkoholin käyttö ei välttämättä ole niin mustavalkoista, kuin monien täys-raittiiden mielestä se on. Aina ei tarvi oksentaa, ei edes mennä sössöttään tuntemattomille henkilöille. Eikä siitä edes tarvi tulla huonoa oloa samana iltana tai seuraavana päivänä.

Olen täysin samaa mieltä. Itsekin suhtauduin alkoholiin aluksi (noin 25-vuotiaaksi asti) hyvin mustavalkoisesti ja olin lähes täydellinen absolutisti; käytin alkoholia vain liekittämiseen ja joissakin juhlissa saatoin juoda lasin puna- tai valkoviiniä.

Syyt olivat lähes täysin se, että lähes kaikki maistamani olut maistui hirveälle eli käytännössä hiiva-vesi-seokselle ja en pidä hiivan mausta.

Myöhemmin, Keski-Euroopassa vietetyn työharjoittelujakson aikana tuli tutustuttua oluisiin, jotka oikeasti myös maistuvat jotain ja tällöin tuli siirryttyä siihen, että ottaa itsekin oluen silloin tällöin. Toki vieläkään en käytä mitenkään paljon, vaan olutta kuluu ehkä noin tuoppi per 2 viikkoa tahtia.

Muuta alkoholia, kuten siideriä kuluu satunnaisesti lähinnä saunailtojen ja/tai isojen urheilutapahtumien yhteydessä, mutta ei sitäkään edes annos per viikko tahtia.

Näin siis voi tilanteet muuttua, kun (elämän)kokemusta tulee lisää ja näkee paikkoja.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta