Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: HP LaserJet 6L ajuri

Mazufa [30.10.2019 16:01:28]

#

Moro kaikille! :)

Eno lahjotti mulle tollasen täysin pelittävän HP LaserJet 6L laser tulostimen joka pitäs saaha toimimaan 64bittisen Windows 7 ja Windows 10 kanssa.

Ongelmana on nyt se että kaikki ajurit mitä olen löytänyt niin ovat 32bittisiä ja en ole siksi niitä saanut asennettua 64bittisille käyttöjärjestelmilleni. Tulostin on toimiva ja tekee hyvää jälkeä kun napista oon testisivun tulostanu, ja en todellakaan tota halua kaatopaikalle viedä.

Olen erittäin toiveikas että täältä foorumilta löytyisi mukavia ihmisiä jotka muokkaisivat minulle olemassa olevasta 32bitin ajurista sopivan 64bittiseen Windows 7 ja Windows 10. Olen valmis myös siihen että jos joku tekisi kokonaan uuden ajurin minulle kyseiselle tulostimelle.

Haluan tämän tulostimen käyttööni kakkos tulostimeksi koska se on erittäin hyvä tulostin ja täysin toimiva. Voin myös maksaa ajurin tekemisestä joten rahasta tämä ei tule kiinni jäämään :)

Olen kokeillut monia ajureita mitä netistä on löytyny mutta ei ei toimi :(

Kiitos jo etukäteen mahdollisille auttamis haluisille ihmisille! :)

peran [30.10.2019 16:32:07]

#

En käytä Windowsia, mutta luulisi jompi kumpi alla olevista linkeistä johtavan Laserisi toimimaan. Siis LaserJet 6 on yhteensopiva PCL5-Driverin kanssa, joten kun asennat yleisen PCL5-driverin, niin pitäisi toimia.

https://h30434.www3.hp.com/t5/LaserJet-Printing/PCL5-Driver-for-Win10-64-bit-for-Laserjet-4600dtn/m-p/6161250#M317118

https://ftp.hp.com/pub/softlib/software13/COL40842/ds-99378-9/upd-pcl5-x64-6.1.0.20062.exe

Tässä vähän hämärämpi linkki...
https://www.softwareok.com/?seite=faq-Extern-Downloads&faq=18

Edit - Mikäli tulostin on kunnossa, niin olen varsin varma, että Linuksissa kyseinen tulostin toimii "heittämällä". Kannattaa kokokeilla, ja jos et halua linuxia käyttää, niin voit myydä sen Ubuntu-foorumilla, niin ei tarvitse toimivaa tulostin pois heittää.
https://forum.ubuntu-fi.org/

Toki ennen myyntiin laittamista kannattaa testata, että kyseinen tulostin TODELLA toimii linuxissa, niin ei tule porua.

Grez [30.10.2019 16:58:32]

#

Mazufa kirjoitti:

Voin myös maksaa ajurin tekemisestä joten rahasta tämä ei tule kiinni jäämään :)

Sinänsä hauska ajatus. En tiedä paljonko tunteja oikeasti menisi tehdä kirjoitinajuri jos sellaista ei valmiina löytyisi, mutta veikkaan että jos pitäisi jollekin eksoottisemmalle tulostimelle tehdä niin 1000 euroa ei välttämättä vielä riittäisi. Eli ihan tosissasiko olisit valmis maksamaan vaikka tuhansia että saisit vanhan tulostimen toimimaan uusissa käyttiksissä?

Omasta kokemuksesta HP:n jonkun (1100 tms) laserin käyttämisestä PCL-ajurilla Windowsissa voin sanoa, että pääsääntöisesti toimii hyvin, mutta välillä menee tilaan jossa mistä vaan tulosteesta tulee vaan sivu jossa lukee jotain tyyliin "PCL Error" ja ongelma korjautuu taas vähäksi aikaa käyttämällä tulostimen virrat pois päältä. Muistan lukeneeni jotain että ongelma johtuu siitä että ajuri laittaa jonkin merkin tulosteen loppuun josta ko. tulostin ei tykkää tms.

Mazufa [30.10.2019 17:21:38]

#

No mä käytän Linuxin Debian versiota mun kahdella sähköpostipalvelimella joita ylläpidän. Olen ne asennellut tonne Virmach.com yrityksen kahteen eri datakeskukseen. Varmuuskopio sähköpostipalvelin on tehty ihan perus virtuaali VPS-palvelimelle. Ensisijaiselle palvelimelle ostin omistetun palvelimen ja se yksikkö on vain mun käytössä. Tein sähköpostipalvelimet koska oon tosi kiinnostunu servereistä. Opiskelut oon alottamas Tieto ja viestintä tekniikan alalla viimeistään ens syksynä :)

Linux on jonkin verran tuttu ja en suinkaan ihan itse tehny noita palvelimia vaan sain apua Virmach teknikoilta asioissa joita en itse osannut.

Eikös tolla linuxin avulla pitäs saaha tehtyä tulostinpalvelin jonka kautta voisin jakaa ton HP LaserJet 6L tulostimen sit myös näille Windows koneilel verkon kautta? Eli saisin silleen toimimaan ton HP LaserJet 6L näillä meidän Winukoilla. Ei oo ees vaikea tehdä jos se vaan onnistuis.

En mä nyt sentäs tonnia oo valmis maksamaan näin vanhan tulostimen ajurin tekemisestä :) Kyl tää pitää saaha toimimaan näillä muilla keinoilla. Mulla on täs kotona noita koneen raatoja vaikka kuinka paljo, niin niistä tekee kyl printti serverin Linuxille. Eikös tuon tulostimen jakamisen linuxin kautta pitäs onnistua? Sit mulla on ihan tollanen HP:n oma tulostin serveri jolla sais tulostimen jaettua mut emt onnistuuko se täs tapukses. Mulla on tohon HP:n omaan printti serveriin kyllä ajuritki talles 64bittiset ja 32bittiset. Eli näitä keinoi nyt varmaan kandee alkaa yrittelee?

Grez [30.10.2019 17:48:23]

#

Se saattaa toimia Windowsilla ihan perus PCL5 ajurilla, kuten peran tuossa jo sanoi. Kannattaa ainakin kokeilla. Peran jo laittamien linkkien lisäksi esim:
https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-universal-print-driver-series-for-windows/503548/model/503519

Mazufa [30.10.2019 17:50:50]

#

peran kirjoitti:

(30.10.2019 16:32:07): En käytä Windowsia, mutta luulisi jompi kumpi...

Tosta sun mystisestä linkistä löyty oikea ajuri ja nyt on tulostin asennettu onnistuneesti! :) Isot kiitokset avusta! :)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta