Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Miten työharjoitteluun

Sivun loppuun

truonako [09.07.2019 00:20:35]

#

Olen kuntoutuksessa opettelemassa tarkkaavaisuutta ja sielä opiskellut javaa. Tilanne alkaa olemaa pian sellainen, että lähden tarkkaavaisuutta harjottelemaa johonkin yritykseen. Haluisin tätä koodausta, kun olen siitä niin innostunut. Kysymys onkin, että miten lähteä etsimää työharjottelupaikkaa, joka ottais tällässen adhd:n, jolla javataidot ei ole kummoset.

Olen javalla tehnyt nyt viimeiseksi masennustestejä yms ja nyt alan harjoittelemaa javafx:n käyttöä.

Onko myös vinkkejä, että minkä tyylisiä yrityksiä kannattais lähestyä. Olen vielä niin ummikko näissä, että en tiedä, missä tyyppisissä yrityksissä käytetään javaa.

walkout_ [09.07.2019 06:01:40]

#

Kannattaa lähettää hakemuksia vaan alan yrityksiin ja kertoa totuus rehellisesti. Ei siinä muu auta. Huomaa, että että TE-keskuksen sääntöjen mukaan se yritys, joka ottaa sinut harjoitteluun ei saa vaatia sinulta mitään koska et ole palkkasuhteessa ks. yritykseen. En tiedä kovin pitkää listaa siitä, missä tehdään mm. juuri Java-ohjelmointia.
Mutta tässä jotain listaa:
https://www.ambientia.fi/
https://www.cgi.fi/
https://www.cybercom.com/

The Alchemist [09.07.2019 13:00:59]

#

Helpointa olisi varmaan löytää työharjoittelupaikka jonkin nonprofitin siipien suojista web-sivujen ylläpitäjänä. Tällöin java on vaan täysin väärä kieli.

Tilanteesi kuulostaa siltä, ettei sinusta ole oikeaksi työntekijäksi vielä hetkeen eli työharjoittelupaikankin tarjoaminen olisi lähinnä hyväntekeväisyyttä. Siksi lienee helpointa löytää harjoittelupaikka sellaisesta firmasta, jonka päätoimialakin on hyväntekeväisyys: nuorisojärjestöt, kodittomien kissojen hoitolat jne.

walkout_ [10.07.2019 00:39:23]

#

En tiedä ADHD:sta, mutta sillä ei työkyvyttömäksi pääse/joudu. Eri asia on jos on vaikka paranoindi skitsofreenikko, niin virallista työkyvyttömyyseläkettä on mahdollisuus hekea sen 300 pv saikun jälkeen mutta se ei napsahda ks. lääkärin papereilla helposti siltikään.

The Alchemist [10.07.2019 04:43:56]

#

No jos on kuntoutuksessa "harjoittelemassa tarkkaavaisuutta", niin silloin on työkyvytön, olipa syy yksin ADHD:ssä tai joukossa monia tekijöitä. Hän myös sanoi haluavansa harjoittelemaan tarkkaavaisuutta, ei javaa, työympäristöön.

Jos kyse oli harkitsemattomasta kielenkäytöstä, niin ole sitten ainakin paljon tarkempi työhakemuksen ja työhaastattelusi kanssa.

truonako [10.07.2019 20:10:55]

#

Voin tarkentaa teille. Traumaattisen kokemuksen seurauksena mun adhd paheni todella paljon. Testeistä tuli, että multa puuttuu tarkkaavaisuus lähes kokonaa sekä toiminnanohjaus hyvin vaikeaa. Jouduin jättämään opiskelut, koska olen ollut täysin kyvytön siihen hommaan. Olen nyt osa-aikasairaseläkkeellä eli kuntoutuksessa. Päätin vaihtaa alaa ja koska koodaus on kiehtonut muo hirveesti, niin kuntoutuksessa päätettiin, että lähden harjoittelemaa tarkkaavaisuutta sellaiseen keskukseen ja opiskelemaa koodausta (eli mun tapauksessa javaa). Tilanne on parantunut, jonka takia ollaan hoitotiimin kanssa keskusteltu, että seuraava askel on yritys, jossa aluksi olen 4-5h päivässä ja olen harjoittelussa niin kauan, kunnes pystyn työskentelemää 8h päivässä.

Minun tavoitteeni on, että oppisin koodausta niin paljon, että voisin työllistyä kuntoutuksen loputtua mahdollisimman nopeasti. Koodaus tuntuu ihan omalta ja tahdon siitä työn. Tarkoitus on itsellä, että omatoimisesti otan toisen kielen rinnalle (python, javascrip?), jotta työllistymismahdollisuus olisi mahdollisimman iso. Kurssilla maikka on sanonut, että kannattaa yksi kieli opetella hyvin, niin seuraavat on helpompi oppia. Siksi keskityn vielä hetken ensisijaisesti javaan ja etsin yritystä, jossa voisi oppia javaa lisää. Toki myös muuta tarpeellista kieltä.

Ehkä tämä selvensi tilannettani ja saitte paremman käsityksen siitä, mitä haen.

walkout_ [11.07.2019 04:02:49]

#

Jos opiskelet aluksi vain yhden kielen jolla tehdään backendiä eli Javan ja sen lisäksi forntendin koodamisen tueksi JavaScriptin ja sitten tietty pitäs osata vähän HTML ja CSS -kieliä ja tietty tietokantojen suunnittelu, yms tietokantoihin liittyvä. Tämän jälkeen ehkä sitten muita backendin tekemiseen tarkoitetuja kieliä.

The Alchemist [11.07.2019 17:36:23]

#

Kylläpä monessa pienemmässäkin firmassa tietokanta annetaan valmiina toisen suunnittelemana ja oma työ on vain kirjoittaa tiedon tallentava koodi. Sitten jos alustana on esimerkiksi Drupal, niin oikeastaan tietokantaa ei joudu edes käpistelemään vaan Drupal hallitsee skeemaa automaattisesti.

Edelleen php on kielenä ehkä helpoiten työllistävä ns. ruohonjuuritasolla. Kannattaa miettiä, miksi siihen javaan on kiintynyt niin paljon, ettei siitä voisi vaihtaa pois.

walkout_ [12.07.2019 05:16:10]

#

Juu riippuu vähän mitä koodataan, että tarviiko tietokantoja osata tehdä itse. XHTML/CSS/PHP/JavaScript-taitoja tarvitaan mm. jos tehdään sivustoja asiakkaille mm. WordPressillä ja en usko että osamiset tässä jutussa tarvitsi olla kovin kummonen PHP:n osalta, koska en usko, että kovin usein asiakkalta tulisi tilaus missä pitää tehdä joku oma plugin ks. CMS:n ja niitä valmiita ilmaisia Plugineita on WordPressin repositoreissa pilvin pimein mistä valita. Mutta resposivisen sivun tekeminen HTML/CSS/JavaScirpt-puolella ei sekään mitään niin helppoa ole.

Mutta näissä jutuissa taas oikea työn antaja varmaan olisi joku mainostoimisto millä on asiakkaita niin paljon, että ei mene sitten pätkätöiksi.

truonako [12.07.2019 12:55:34]

#

Wordpressiä ja blogspottia on tullut harjoiteltua eli sitä kautta käsiteltyä html ja css koodia. En ole kuitenkaan vielä hirveän hyvä siinä ja tulee googleteltua asioita välillä aika paljonkin. Mutta kyllä jonkinlaiset sivut on tullut tehtyä. Lähinnä kiinnostaa näissä vain se ulkoasun muokkaaminen. No sitä varten nuo koodit onkin. Kovin monimutkaisia juttuja en näillä kahdella alustalla ole tehnyt.

Hyvin pitkää haaveilinkin vain ulkoasujen tekemisestä, mutta nyt tuolla javakurssilla olen innostunut tekemään juurikin näitä testejä, laskureita yms, joten olen ajatellut, että voisin tehdä mahdollisimman laajasti asioita, ei pelkästää ulkoasuja. En ole tuohon javaa varsinaisesti kiintynyt, mutta ajattelin, että ehkä se maikka tietää enemmän kuin minä tuon oppimisen suhteen. Että kun yhden kanssa opiskelee koodauksen perus periaatetta ja sitä logiikkaa, niin sitte on helpompi oppia muita kieliä.

Eli suosittelisitteko, että ottaisin toiseksi kieleksi näin alkuun tuon javascriptin, jotta olis mahdollisimman hyvät mahdollisuudet saada sitten sitä työpaikkaa? Sen verran siihen javaan olen kiintynyt, että olis sitä kiva kyllä jollain tavalla jatkossa hyödyntää, kerran kun sitä on nyt tullut opiskeltua.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta