Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Projektit: Project Cold Wave

Sivun loppuun

erakko- [11.01.2012 13:09:02]

#

Kyseessä on peli, jota olen nyt tehnyt jo pari vuotta. Aluksi pelistä piti tulla topdown shooter joka painottuisi tarinaan, mutta koska en suunnitellut hommaa yhtään, päädyin kirjoittamaan tarinan kokonaan uudestaan, jota seurasi myös se että itse pelikin koki radikaaleja muutoksia. Nykyään homma on paljon paremmin hallinnassa, mutta peli on enemmänkin RPG, vaikkakin nykystandardeilla aika karsittu sellainen. Näin ollen pitäisin tätä seikkailupelinä.

Peliä olen työstänyt C++:lla, grafiikkoihin ja muuhun olen käyttänyt SDL-kirjastoja. Peli on siis 2D. Teen tätä pääosin Linuxilla, mutta tästä tulee myös Windows versio. Tekijöitä ei ole muita kuin minä itse, teen kaiken suunnitelmista grafiikkaan (paitsi musiikkia), mikä sitten kyllä näkyy etenkin noissa grafiikoissa... yritän kuitenkin parhaani.

Vaikka olen jo pari vuotta tätä tehnyt, tekemistä riittää vielä pariksi vuodeksi. Tarinasta tulee vain niin iso. Tiedän että aika isoa palaa kakkua yritän ahtaa suuhuni (tämän ollen ensimmäinen C++ projektini), mutta kun on kerran näin pitkälle päästy niin mitä sitä lopettamaan.

Lisää tietoa projektista:
http://projectcoldwave.blogspot.com/

Voit myös kokeilla peliä:
http://gamejolt.com/freeware/games/adventure/project-cold-wave/8807/
Linkistä löytyy niin lataus kuin mahdollisuus pelata demoa suoraan selaimesta. Ladattava versio toimii Windowsilla (XP:stä uudempiin), ja selaimessa pelattaessa tallennukset eivät toimi.

Kommentit ja ajatukset on syvästi toivottuja, niitä ei tälle projektille ole koskaan liikaa.

qeijo [12.01.2012 17:02:14]

#

Paljon olet vaivaa nähnyt..

erakko- [28.02.2012 08:08:59]

#

Väsäsin sitten pelille jonkinasteisen teaserin: http://www.youtube.com/watch?v=ljFmZPwXwfo

Muuta ihmeellistä pelistä ei oikein pysty kertomaan, mutta projekti etenee. Blogia seuraamalla saa vielä lisää tietoa edistyksestä.

erakko- [06.04.2012 01:34:05]

#

Viimeaikoina on tullut tehtyä useita muutoksia itse peruspelimekaniikkaan. Vertailkaa seuraavien linkkien kuvia nähdäksenne muutokset:

http://projectcoldwave.blogspot.com/2011/11/screenshots.html
http://projectcoldwave.blogspot.com/2012/03/new-features.html

Näiden myötä pelin kokeiluversioon tulee varmasti muutoksia, mutta ei nyt ihan lähiaikoina. Nyt kun sain taas yhden luvun tarinasta tehtyä niin tarkistan alusta alkaen että kaikki on kunnossa. Tässä voi kestää jonkin aikaa sillä koko pelin kääntämisessä kestää joku 20 minuuttia... tarinaa tehdessä yleensä poistan tilapäisesti alueet ja tapahtumat joita ei tarvita, jolloin kääntäminen on nopeampaa.

erakko- [07.04.2012 23:20:12]

#

Meneepäs yksinpuheluksi... noh, sain uuden version demosta kuitenkin jo nyt tehtyä.

http://www.1337upload.net/files/cold_wave_demo_1_3.zip

Jos bugeja löytyy niin niistä kuulen oikein mielelläni, enkä pane pahakseni jos joku haluaa kertoa parannusehdotuksia itse peliin.

tkok [08.04.2012 01:53:28]

#

Jossain vois ilmoaista että windowsalustainen. turha latailla zippei ja purkaa huomatakseen .exen

reino [08.04.2012 10:37:48]

#

Itse koitin linuxilla (Ubuntu 8.04) tiedostoa cold_wave. Ei toiminut. Sanoi vain tylysti, että
bash: ./cold_wave: binääritiedostoa ei voida suorittaa

Koitin myös winellä ja ilmoitti:
fixme:keyboard:X11DRV_LoadKeyboardLayout L"00000409", 0080: stub!
fixme:keyboard:X11DRV_LoadKeyboardLayout L"041d041d", 0001: stub!

Olisi mukavaa jos voisit julkaista pelin lähdekoodit avoimena koodina niin voisin itse kääntää ja koittaa peliä. Vaikuttaa hyvältä.

EDIT: On Makefile.win, mutta ei koodeja. Häh?

Metabolix [08.04.2012 13:35:35]

#

Linux-versio näyttää olevan 64-bittinen. Linuxissa binaarien jakaminen on aika epävarma levitystapa, ellei niitä ole linkitetty staattisesti tai kaikkia tarvittavia kirjastoja jaeta mukana. Kirjastojen versiot (ja siten tiedostonimet tai jopa APIt) vaihtelevat eri jakeluissa ja luonnollisesti myös muuttuvat vuosien mittaan, jolloin dynaamisesti linkitetty ohjelma ei löydä tarvitsemiaan kirjastoja. Muutenkin suhtaudun aika karsaasti epäluotettavasta lähteestä tuleviin ohjelmatiedostoihin käyttöjärjestelmässä, jossa lähtökohtaisesti ei ole eikä tavallisesti tarvitsekaan olla virussuojaa. Koodit jakoon.

Paketin sisällöstä saisi paremmin selvää, jos tiedostot olisivat eri hakemistoissa, esim. font, bin/win32 ja bin/linux64. Päähakemistossa voisi sitten olla README ja skriptit run-win32.bat ja run-linux.sh. Tällä siivouksella selviää myös, että paketissa on ylimääräisiä tiedostoja, ainakin Makefile.win ja README.txt~ sekä luultavasti libpng.dll ja mysqlpp.dll ja ne SDL_mixerin osat, joita et käytä. Musiikit sen sijaan näyttävät puuttuvan, ja niiden muodoksi suosittelen Ogg Vorbista.

Mitähän nämä ohjelman alussa tulostamat luvut ovat? Unohtuiko muuttujien alustaminen?

ImageFrames:                    1152921504606846975
Tutorials:      26       /      1152921504606846975
Nails:          0        /      384307168202282325
Dialogs:        83       /      164703072086692425
Sounds:         23       /      576460752303423487
Musics:         2        /      768614336404564650
Items:          60       /      67818912035696880

Kannattaa käännöksessä käyttää valitsimia -Wall ja -pedantic. Levitettävä versio kannattaa stripata (-s), koska emmehän me tee debug-tiedoilla oikein mitään ilman koodia.

reino kirjoitti:

Koitin myös winellä ja ilmoitti: ...

Nuo eivät ole virheilmoituksia vaan varoituksia, jotka voi yleensä jättää omaan arvoonsa. Minulla tuo ainakin toimii Winellä aivan hyvin. Muista käyttää uusinta Wineä.

erakko- [08.04.2012 13:44:32]

#

Metabolix kirjoitti:

Mitähän nämä ohjelman alussa tulostamat luvut ovat? Unohtuiko muuttujien alustaminen?

Sanotaan että ei mitään tärkeää.

Mutta kiitos että selvensit asiaa, minä olin ihan siinä luulossa että Linux-versio ei tarvitse muuta kuin binäärin. Ja tosiaan, paketin rakenne voisi olla parempi. Musiikkeja ei ole alunperinkään, kun en niitä ole tehnyt edes alkuperäiseen peliinkään.

Metabolix [08.04.2012 13:54:02]

#

Jos et ole tehnyt musiikkeja, miksi pelisi sitten yrittää ladata ne? Epäloogista...

Antti Laaksonen [08.04.2012 14:15:52]

#

Metabolix kirjoitti:

Muutenkin suhtaudun aika karsaasti epäluotettavasta lähteestä tuleviin ohjelmatiedostoihin käyttöjärjestelmässä, jossa lähtökohtaisesti ei ole eikä tavallisesti tarvitsekaan olla virussuojaa. Koodit jakoon.

Miten ohjelman koodin saaminen parantaa turvallisuutta? Tarkistatko aina ennen kääntämistä, että koodissa ei ole haitallisia osia?

Metabolix [08.04.2012 14:45:17]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Miten ohjelman koodin saaminen parantaa turvallisuutta?

Jos projekti on suosittu, yhteisö kokonaisuutena on yleensä tarkistanut koodin. Koodin julkaiseminen on myös yleensä merkki siitä, että siinä ei ole mitään salattavaa. Vai uskotko itse, että monikaan haittaohjelman tekijä olisi valmis ottamaan sen riskin, että jo ensimmäinen henkilö sattuu vilkaisemaan koodia ja löytämään sieltä epäilyttäviä kohtia? Lisäksi lähdekoodiin harvoin ilmestyy automaattisesti haittaohjelmia esimerkiksi epämääräisissä latauspalveluissa tai jos tekijän oma kone on jotenkin saastunut (ks. Reflections on Trusting Trust).

ErroR++ [08.04.2012 19:19:18]

#

No ainakin Googlen mukaan Nestopia-emulaattorin mukana oleva tiedosto kaillerraclient.dll sisältää viruksen koodia (kokeilin lähettää Gmaililla eteenpäin). Ja silti Nestopia on Open-Source! Mutta harvoin open-sourceihin haitallista koodia tulee.

Hyvältä näyttää tuo peli. Aika taitavasti tehty.

erakko- [28.07.2012 19:50:43]

#

Lisäsinpä aloitusviestiin linkin pelin Game Jolt profiiliin. Sivuston Quick Play toiminnolla voi demoa pelata suoraan selaimesta, tämä voi tosin vaatia Javan päivityksen.

http://gamejolt.com/freeware/games/adventure/project-cold-wave/8807/

Tallentaminen ei tätä kautta kuitenkaan toimi, jos sitä kaipaa niin demo on ladattava.

reino [30.07.2012 12:39:32]

#

Tee pelistä avoimen lähdekoodin niin että voin itse kääntää sen. Katsos kun kaikilla ei ole x86_64 konetta. Yleensä (lue: aina) Linux projektit ovat open sourceja. Eikä open source projektit Windowsille pahaa tee.

Deffi [04.08.2012 17:10:05]

#

Tai sit voitais käyttää käyttöjärjestelmiä, joissa on kunnollinen binääriyhteensopivuus.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta