Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Excelin kaava?

Sivun loppuun

harjottelia [15.02.2009 07:19:25]

#

moikka, apuva taas tarvitsisin kaavan kanssa....elikä jos A sarakkeessa on nimiä B sarakkeessa hintoja ja kun nimen kirjoittaisin vaikka D1:seen niin kaava hakisi hinnan sen nimen perusteella, vai onko se yleensäkään mahdollista? jotain tuon tapaisesti se menee =SUKKA.JOS(A1:A10;D1?????? kai....
t:kari

Teuro [15.02.2009 09:49:03]

#

Moi!

SUMMA.JOS laskee väärin, koska se on tarkoitettu laskemaan jonkin taulukon summa. Itse ymmärsin, että haluat nimenomaan saada selville yhden solun arvon avaimen perusteella? Itse tekisin sen VLOOKUP funktiolla, jolle annetaan avaimeksi haluttu avainsolu, taulukoksi alue josta etsitään, sarake, josta arvo haetaan, ja lopuksi TRUE = epätarkka haku FALSE = tarkka haku.

Esimerkiksi

    A     B     C     D
1 avain  hinta avain  arvo
2 juha   12    juha   =VLOOKUP(C2;A2:B4; 2; FALSE)
3 pekka  16
4 ville  20

Tuon pitäisi laittaa soluun D2 arvoksi avaimen juha arvo ( 12 ).

harjottelia [15.02.2009 10:37:00]

#

elikä tekeekötuo kaava nyt niin että jos A3 on pekka ja C3 solussa olisi juha niin soluun D2 tulee edelleen juha 12? omistan suomenkielisen excelin....
t:kari

Teuro [15.02.2009 10:42:25]

#

harjottelia kirjoitti:

elikä tekeekö tuo kaava nyt niin että jos A3 on pekka ja C3 solussa olisi juha niin soluun D2 tulee edelleen juha 12?
t:kari

Solun C3 arvohan ei vaikuta millään tavalla tuon kaavan toimintaan. Soluun D2 ei tule avaimen nimeä, joten siihen tulee ainoastaan avaimen arvo tässä esimerkissä siis numero 12.

harjottelia kirjoitti:

omistan suomenkielisen excelin.

PHAKU on muistaakseni suomen kielinen vastine tuolle VLOOKUP funktiolle. Nimet lienevät vertical search ja horizontal search, joista suomen kielelle käännettynä tulee pystyhaku ja vaakahaku?

harjottelia [15.02.2009 11:16:31]

#

kiitos,kiitos nyt toimii piti vaan ekaksi itse ymmärtää tuo kaava kiitos vielä kerran...
t:kari
mutta =VLOOKUP(C2;A2:B4; 2; FALSE)voiko tuohon kaavaan vielä jollain tapaa lisätä jos(B4>0...jolloin se näyttäis tyhjää kenttää mikäli nimi solu olisi tyhjä esim. 0 arvon
?

Teuro [15.02.2009 12:06:29]

#

harjottelia kirjoitti:

mutta =VLOOKUP(C2;A2:B4; 2; FALSE)voiko tuohon kaavaan vielä jollain tapaa lisätä jos(B4>0...jolloin se näyttäis tyhjää kenttää mikäli nimi solu olisi tyhjä esim. 0 arvon
?

Tietenkin tuollainen toiminta saadaan aika helpolla, mutta sitä ei ympätä kaavaan. Sen sijaan laitetaan näin

=IF(D2<>"";VLOOKUP(D2;A2:B4;2;FALSE);"Tyhjä")
suomeksi tämä on
=JOS(D2<>"";PHAKU(D2;A2:B4;2;EPÄTOSI);"Tyhjä")

harjottelia [15.02.2009 12:44:23]

#

moikka
heittää minulle #puuttuu tekstin tuollakin kaavalla?????

Teuro [15.02.2009 13:01:44]

#

harjottelia kirjoitti:

moikka
heittää minulle #puuttuu tekstin tuollakin kaavalla?????

Valitse hiirellä kaavariviltä kyseinen kaava ja katso mitkä kaikki solut ovat mukana, sekä onko kyseisissä soluissa asianmukaiset arvot.

harjottelia [15.02.2009 13:22:15]

#

kiitos taas....nyt aukeni minullekkin sai vaantää melkein rautalangasta joten kiitos ja anteeksi...

t:kari


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta