Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kymmensormi järjestelmä

Sivun loppuun

squid [03.07.2004 01:22:02]

#

Joo eli käytättekö kymmensormi järjestlmää kun kirjoitatte.
Itse ainakin käytän omaa sydeemii, jolla olen nopeanpi kuin moni jtka käyttävät kymmensormi jutskaa.

Metabolix [03.07.2004 01:24:44]

#

En ole opetellut, mutta tiedän, että jos opettelisin, olisin ehkä jopa 2x näin nopea.

Anssi V [03.07.2004 01:33:32]

#

Omani muistuttaa sitä aikalailla, mutta ottaa aikapaljon "vapauksia"... :-)

Heikki [03.07.2004 01:48:11]

#

Kyllähän sitä on useita vuosia tullut käytettyä. Itse asiassa ala-asteella sitä meille opetettiin (ainoa asia mistä hyödyin peruskoulun atk:ssa), ja kun sitä sitten aloin ahkerasti käyttämään, opin sen mielestäni todella hyvin....

nomic [03.07.2004 02:20:41]

#

puhdasta järjestelmää? ei... oma vapaampi systeemi on käytössä, itseasiassa sitä ei sinänsä tiedosta, mutta kun tarkkailee mihin tunkee sormensa niin huomaa että on oma "tyyli", mutta ei se kymmensormi järjestelmä aina nopein tekniikka ole, itseasiassa on paljon nopeampiakin tekniikoita, kymmensormi-järjestelmässä on vain otettu myös huomioon se että typoja syntyisi vähemmän ;)

ja ei se nopeus mitään, ennemmin hitaasti kirjoitettua nättiä tekstiä kuin tämmöistä rumaa nopeasti kirjoitettua typoja täynnä olevaa sekamelskaa... :)

T.M. [03.07.2004 02:34:12]

#

Ala-asteella piti opetella jonkin verran kymmensormijärjestelmää, en kyllä koskaan oppinut sitä käyttämään :D
Eli ihan omat seitsensormijärjestelmät on käytössä :)

Blaze [03.07.2004 02:35:16]

#

Juusofin kirjoitti:

Joo eli käytättekö kymmensormi järjestlmää kun kirjoitatte.

En, mutta haluaisin. Tämä oma systeemi, jossa kymmenen sormea hilluu vähän missä sattuu, kun on sekä hidas, että virhealtis.

squid [03.07.2004 11:29:39]

#

Joo mutta moni on sanonut että ekaks kymmensormi ja siitä sitten muokkaamaan omaksi.

Mä en enää ees muista milloin opin kymmensorim järjestelmän. Taisi olla joskus ekalla tai jotain

kenkku [03.07.2004 11:38:31]

#

Mä käytän kenkkujärjestelmää. X määrä sormia hilluu jossain ja painelee nappuloita ulkomuistista :)

hunajavohveli [03.07.2004 11:45:23]

#

Ei minulle kukaan ole ainakaan koskaan kertonut, miten kymmensormijärjestelmää pitäisi käyttää. Olen vain kirjoittanut todella kauan, ja jonkinlainen järjestelmä on kehittynyt. Saattahan se olla kymmensormijärjestelmäkin, kun ainakin käytän jokaista sormea ja kirjoitan nopeasti.

Gaxx [03.07.2004 12:11:06]

#

Itse olen opetellut kymmensormijärjestelmän lähinnä sen takia, ettei tarvitse kattella näppäimistöä kirjottaessa. Sitäpaitsi siitä seuraa vähemmän kirjotusvirheitä, kun ne huomaa heti niiden ilmestyttyä(kun voi katsoa sitä näyttöä) eikä tarvi aina oikolukea tekstiä. Tuosta nopeudesta en mene sanomaan mitään, sillä se riippuu ihan siitä kuinka paljon on kirjottanut kyseisellä järjestelmällä.

rndprogy [03.07.2004 12:19:56]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Ei minulle kukaan ole ainakaan koskaan kertonut, miten kymmensormijärjestelmää pitäisi käyttää. Olen vain kirjoittanut todella kauan, ja jonkinlainen järjestelmä on kehittynyt. Saattahan se olla kymmensormijärjestelmäkin, kun ainakin käytän jokaista sormea ja kirjoitan nopeasti.

Voin kertoa sitten mikä se on.
Ensinnäkin Etusormet ovan äffän ja jiin päällä sen muistaa siitä, että niiden näppäimien päällä on kohoumat. Ja muut sormet sitten siitä eteen päin eli vasemman käden sormet asdf ja oikean jklö:n päällä.
Ja näin näppäimiä sitten käytetään (muistaakseni) virallisesti kymmensorijärjestlmässä.
Aloitetaan vasemmastakädestä
pikkurilli painaa q a z capslock
nimetön painaa wsx
Kai sen tästä jo tajusi. niin ja etusormi painaa f r t g b v Eli kaikkia sormia lähimpänä olevia näppimiä ja tietysti peukalot välilyöntiä. Noo luin tälläistä joskus Kompuutterista (nykyään nimellä kotimikro)

Edit: Ainiin että käytänkö itse... hmm lähinnä en ihan virallista mutta jotain sekoitusta siitä.

Aruviel [03.07.2004 12:25:34]

#

Oma maa mansikkamaa(Huhuhu?). Tämä minun "oma systeemi" on jo niin selkäytimeen iskostunut, että en voisi kuvitellakaan mitään hiton kymppisormijärjestelmää käyttäväni.

TETRIS [03.07.2004 15:41:18]

#

Tälläista omaa 8 sormi järjestelmää käytän... ihan kohtuu nopea tämä on.

hunajavohveli [03.07.2004 16:00:32]

#

lainaus:

Ensinnäkin Etusormet ovan äffän ja jiin päällä sen muistaa siitä, että niiden näppäimien päällä on kohoumat.

Onkin useamman kerran tullut mietittyä, mitä ne kohoumat siinä oikein ovat... NumPadin vitos-näppäimen kohdallakin näkyy sellainen olevan.

Gwaur [03.07.2004 16:36:28]

#

Minulla vaihtelee että kuinka montaa sormea käytän. Olen jo oppinut kahdeksansormijärjestelmän tätä viestiä kirjoittaessani :) enää pitäisi keksiä mitä tekisin vasemman käden pikkusormella ja peukalolla :D

hunajavohveli kirjoitti:

Onkin useamman kerran tullut mietittyä, mitä ne kohoumat siinä oikein ovat... NumPadin vitos-näppäimen kohdallakin näkyy sellainen olevan.

Ne on sitä varten että sokeat tietäisi mitä nappia painaisi.

Blaze [03.07.2004 16:53:35]

#

Gwaur kirjoitti:

Ne on sitä varten että sokeat tietäisi mitä nappia painaisi.

Tai meille nörteille, jotka typottavat pimeässä :)

Gwaur [03.07.2004 17:05:06]

#

Blaze kirjoitti:

Gwaur kirjoitti:

Ne on sitä varten että sokeat tietäisi mitä nappia painaisi.

Tai meille nörteille, jotka typottavat pimeässä :)

No eikö me silloin olla näppikseille sokeita? ;)

Latska [04.07.2004 03:32:15]

#

Mulle on kehittynyt joku oma järjestelmä. Katon näppistä, ja vilkuilen välillä näyttöä. Yleensä huomaan omat mokat jo kirjoittaessa.

JoreSoft [04.07.2004 05:47:07]

#

Tavallinen neljän sormen järjestelmä... eli muut sormet etsii...
Meilläkin oli koulussa konekirjoitusta. Hakattiin ihan tavallisella koneella, taisi olla vielä aika paljon erilainen järjestelmä silloin käytössä...;)

Tempfile [04.07.2004 11:20:50]

#

Naputan vähän miten sattuu, pitäisi kai koettaa painaa näppäimistö kunnolla muistiin ettei kuluisi aikaa sitä vilkuillessa.

msdos464 [04.07.2004 14:06:07]

#

www.typera.tk

kertokaa miten nopeeta kirjotatte. Mun luokkalainen kirjotti yli 600 =P
mä saan about 300. (merkkiä oikein / min)

Sharph [04.07.2004 14:10:13]

#

Mä en paljon mieti mitä mä kirjoitan, kirjoitan vaan, ja hyvin sujuu, ei tuu melkein yhtään typoa vaikka en näppikseen katsokkaan ja ihan riittävän nopeekin on. Näppäimet on jo päässä ja amerikkalaistakin näppistä varmaan osaisin käyttää kun oon joutunu käyttää amerikkalaisilla merkkiasettelulla gentoon ja monen muun asennuksessa tai sillon kun dosissa on menny näppäimet ihan sekaisin.

T.M. [04.07.2004 21:43:39]

#

msdos464 kirjoitti:

www.typera.tk

kertokaa miten nopeeta kirjotatte. Mun luokkalainen kirjotti yli 600 =P
mä saan about 300. (merkkiä oikein / min)

Joo jotain 300 mullakin.
mikäs se muailman ennätys on? 10000 ? :D

kenkku [04.07.2004 21:48:57]

#

T.M. kirjoitti:

mikäs se muailman ennätys on? 10000 ? :D

Ei nyt sentään, silloin sen jätkän tarvitsisi hakata 166 näppäintä oikein.. sekunnissa!

Edit: hehe, oispa aika vauhtia :D

thefox [05.07.2004 05:09:15]

#

Oma kymmensormijärjestelmän variaatio on käytössä, ei välttämättä mikään tehokkain mutta kyllä tällä pärjää :) Nyt en jaksa muistaa paljonko viimeksi typottelin nopeustesteissä.

NiLon [05.07.2004 07:40:58]

#

Itselläni on käytössä myös oma tekniikka. En katso näppistä ollenkaan vaan sormet vain hakeutuvat oikeille paikoilleen. Virheen huomaa yleensä ennen kuin sitä edes näkee näytöllä. Tosin joskus sitä ei huomaa sormet eivätkä silmät. Tai sitten silmät näkevät mutta sormet napsauttivat jo entteriä :)

hunajavohveli [05.07.2004 11:42:26]

#

T.M. kirjoitti:

mikäs se muailman ennätys on? 10000 ? :D

Sitten kun kirjoittaa niin nopeasti, ettei tietokone pysy perässä, on jo aika nopea...

Itse sain tuossa testissä tällaisen tuloksen:

Your score: 382 keys per minute ~ 76 words per minute
Language/mode: classic-fi
Ranking: That was fast - you can still improve, though.
Comparison: 20% of registered TyperA users using this language have typed a better result; 80% have a lower or equal result.

Huomasin kyllä selkeästi sen, että kirjoitan paljon nopeammin silloin, kun kirjoitan omasta päästäni, enkä lue samalla jotain tekstiä, mistä kopioin, joten nuo testit eivät sikäli ole aivan todenmukaisia.

Teme [06.07.2004 07:51:53]

#

Opettelin kymmensormijärjestelmää jonkin aikaa ja osasin sen alkeet, kirjoittaminen onnistui sillä mutta se oli liian hidasta. Lähdin itse muokkaamaan tekniikkaa ja nyt tekstiä tulee nopeasti ja typoja paljon vähemmän. Olen tyytyväinen etten jäänyt odottamaan kymmensormijärjestelmän osaamista kunnolla vaan muokkasin siitä oman tekniikan, kyllähän tässä on jonkin verran sitä kymmensormijärjestelmää käytössä mutta aika paljon on omaa tullut lisää :)

sooda [06.07.2004 10:29:41]

#

Osaan sen mutta mäkin käytän omaa systeemiä, vähän muokattu alkuperäisestä 10sormista. En tosiaan kato näppistä kai koskaan, eli silmät kiinni vois kirjottaa ja kai onnistuisikin hyvin. Joskus käy hassusti että tungen vaik oikeen käden liikaa oikealle niin tulee sekaista tekstiä ja joskus en ees huomaa :D

hunajavohveli kirjoitti:

Sitten kun kirjoittaa niin nopeasti, ettei tietokone pysy perässä, on jo aika nopea...

Huh, varsinki nykykoneilla :D

juze [06.07.2004 13:31:09]

#

Nakkisormijärjestelmä.

tejeez [06.07.2004 18:50:07]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Ei minulle kukaan ole ainakaan koskaan kertonut, miten kymmensormijärjestelmää pitäisi käyttää. Olen vain kirjoittanut todella kauan, ja jonkinlainen järjestelmä on kehittynyt. Saattahan se olla kymmensormijärjestelmäkin, kun ainakin käytän jokaista sormea ja kirjoitan nopeasti.

Mulla on sama juttu.

squid [06.07.2004 19:03:55]

#

msdos464 kirjoitti:

www.typera.tk

Joo, ois ihan kiva nähä toi mut kun ei tunnu toi linnki toimivan.

Mulla on sillai että osaisin kirjoittaa katsomatta näppikseen, mutta se on niin vaikea irroittaa katse siitä.
¨Mutta koko ajan paranee. Siis kuitenkin kun kirjoitan aika nopeasti verrattuna muihin ikäisiini nähden. Nii ja ikäni on 13.
ja eikä kovin montaa TYPOa tule.

Metabolix [06.07.2004 19:08:52]

#

Kirjoitan aika nopeasti, enkä yleensä koskaan katso ruudulle :D Kaikkein nopeiten kirjoitan nimeni ja yleisimmin käyttämäni sanat eli yleisimmät Pascalin ja C:n perussanat (begin, end, while, if, then ...).

Mosquito [06.07.2004 19:27:25]

#

Mää käytän 6-10 sormi järjestelmää, välillä on 6 välillä 10 sormee käytössä.

tsuriga [06.07.2004 20:05:08]

#

Joku oma, etusormet hapuilee ja muut menee miten milloinkin. Oottekos pelaillu Typing of the Dead? Konsolipelistä väännetty muunnos, jossa pitää kirjotella ruudulle ilmestyviä sanoja mahd. nopeasti.

TETRIS [06.07.2004 20:33:53]

#

En ole ainakaan minä pelaillut. Joskus Antilassa tuonkin näin... ihmettelen miten joku maksaa tuollaisesta pelistä :P ... vaikka hauska se voikin olla.

Juhisl [08.07.2004 00:52:58]

#

oma järjestelmä se olla pitää, aina ku kirjottelen katon välillä näyttöö mut useimmiten sormii sillo huomaan virheet saman tien.

thefox [08.07.2004 03:40:28]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Huomasin kyllä selkeästi sen, että kirjoitan paljon nopeammin silloin, kun kirjoitan omasta päästäni, enkä lue samalla jotain tekstiä, mistä kopioin, joten nuo testit eivät sikäli ole aivan todenmukaisia.

...mutta sama testi se silti jokaiselle on (vertailun kannalta) :) Tuossa on vaan se että harjoittelemalla voi todellakin nostaa tulosta melkoisesti.

tsuriga: kyllä sitä pari kertaa tuli kokeiltua, ihan mukava peli :)

leapnolte [08.07.2004 14:57:29]

#

Ei se tyyli taija iha virallista kymmensormijärjestelmää olla mut hämärästi se sitä kyl muistuttaa:) En hirveesti vilkuile näppäimistöön ku kirjotan(on sen verran tottunu siihe et mikä kirjain on missäkin;) Se on kyl vittumaista jos joku on menny sit siirtää niit kirjainten paikkaa...

efteri [08.07.2004 15:02:42]

#

en mun tyyli on parempi :D


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta