Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB: Qbasic kysymyksiä

Sivun loppuun

FLDX [08.12.2002 19:43:25]

#

no tossa tuli pari juttuu mieleen jota en osaa eli ekaksi haluaisin tietää miten saan sillain että ruudulla menee prosenttilukuja sillain niinku kun jotain ohjelmaa asennetaan 1%,2%,3%,4% ja niin edespäin ja sitten miten saan sillain että kaksiväriä vilkkuu ruudussa ja se vilkkuminen loppuu kun jysäyttää entteriä ja sitten vielä mikä on paras komentoo joka vastaa SLEEP eli että kun kone odottaa että pitää painaa jotain nappia onko se do loop while inkeuy$ = "" vai onko siihen jotain muuta

Sose [08.12.2002 19:54:38]

#

No tuon prosenntijutun vois kai tehdä näin:

DIM pros AS INTEGER
CLS
pros = 0
FOR i = 1 TO 100
pros = pros + 1
LOCATE 1, 1: PRINT pros; "% valmiina..."
FOR hidaste = 1 TO 20000: NEXT hidaste    'Huono tapa hidastaa
NEXT i
PRINT "VALMIS!!!!"

Siis...? Pitääkö olla esim. kaksi laatikkoa, joissa väri vilkkuu vai pitäisikö taustavärin vaihtua?

Itse käytän tuota mainitsemaasi tapaa sleeppien sijasta, mutta toki voi olla parempiakin tapoja.

~Sose~

tomaattigeeni [08.12.2002 20:30:00]

#

lainaus:

vielä mikä on paras komentoo joka vastaa SLEEP eli että kun kone odottaa että pitää painaa jotain nappia onko se do loop while inkeuy$ = "" vai onko siihen jotain muuta

DO WHILE INKEY$="":LOOP

trinit [08.12.2002 20:45:20]

#

lainaus:

no tossa tuli pari juttuu mieleen jota en osaa

Välimerkitkin olisi hyvä kerrata ennen viestien kirjoitusta varten...

lainaus:

eli ekaksi haluaisin tietää miten saan sillain että ruudulla menee prosenttilukuja sillain niinku kun jotain ohjelmaa asennetaan 1%,2%,3%,4% ja niin edespäin

Sose:en antama koodi käy ihan hyvin, mutta mikäli siitä prosenttimäärästä pitäisi nähdä asennuksen tila, niin sitten pitäisi tietää esim. asennettavan ohjelman koko ja paljonko sitä on jollakin hetkellä asennettu.

FLDX [08.12.2002 21:48:47]

#

sose tossa kysy että laatokot vai tausta mielellään voisin molempien koodin saada ja trinit ei mun semmosii tartte tietää riittää ihan vaa tommone vaikka tosta koodista en tajunnu parii kohtaa voisko joka laittaa mulle selostuksen mitä mikäkin tekee tossa ekassa koodissa

Pekkuli [08.12.2002 22:33:07]

#

lainaus:

sose tossa kysy että laatokot vai tausta mielellään voisin molempien koodin saada ja trinit ei mun semmosii tartte tietää riittää ihan vaa tommone vaikka tosta koodista en tajunnu parii kohtaa voisko joka laittaa mulle selostuksen mitä mikäkin tekee tossa ekassa koodissa

AARGH! Erota nyt edes virkkeet pisteellä!

FLDX [09.12.2002 13:16:38]

#

miitä miitä

Grey [09.12.2002 13:27:29]

#

Joku kirjoittaa samalla lailla kuin minä ennen vanhaan, erona se että minä kirjoitin kylläkin 2-3 Kt tekstiä siihen tyyliin :-P Mutta mitä sinun koodiisi tulee, niin kysyisinpä sinun basic - osaamisesi tässä, että miten paljon sitä oikein osaat?

-Grey-

Sose [09.12.2002 14:58:56]

#

lainaus:

vaikka tosta koodista en tajunnu parii kohtaa voisko joka laittaa mulle selostuksen mitä mikäkin tekee tossa ekassa koodissa

Oli hankalaa erottaa lause, kun kaikki oli yhteen pötköön. Siis etkö tajua tuota laittamaani koodia? Selostetaanpa sitten...

DIM pros AS INTEGER
'Eli määrittelee että 'pros' on öö... Kokonaisluku(?)
CLS
'Tyhjentää näytön.
pros = 0
'Varmistaa että 'pros' on 0
FOR i = 1 TO 100
'Tekee FORin ja NEXTin välissä olevan jutun 100 kertaa.
pros = pros + 1
'Korottaa 'pros'ia yhdellä
LOCATE 1, 1: PRINT pros; "% valmiina..."
'Laittaa tekstin [prosenttimäärä]% valmiina ruutuun.
FOR hidaste = 1 TO 20000: NEXT hidaste    'Huono tapa hidastaa
'Hidastaa vähän, että prosentit näkyvät kasvavan
NEXT i
PRINT "VALMIS!!!!"
'Tulostaa lopulta "VALMIS!!!!"

Siinä oli luultavasti tarpeeksi tarkka selostus. Ja jos ei ollut, voisit aluksi lukea oppaat.

~Sose~

Sose [09.12.2002 15:00:32]

#

Hyi kamala! Olen pahoillani tuosta viestistä. Jostain olen lukenut, että liika kommentointi on pahasta. Nyt se sitten tuli todistettua. Ei kestä lukea edes tommosta.

~Sose~ on pyytää nöyrästi anteeksi.

FLDX [09.12.2002 15:35:41]

#

hmm no tuo sinun selostus auttoi minua todella paljon nyt ymmärrän tuon for i = 1 to 100 en enne ees tienny tommosta nyt voin laittaa jonku jutun toistuu 100 kertaa eli toimisko se näin

FOR i = 1 TO 200
pisteet = pisteet + 2
PRINT pisteet
FOR hinari = 1 TO 200000 NEXT hinari
NEXT i
PRINT "häh toimiiko tää?"

FLDX [09.12.2002 15:40:27]

#

no hyvinhän se toimi unohtu vaan toi : yhest kohasta mutta nyt haluaisin tietää miten saan tehtyä kuvan qbasiciin ja avattua sen helpoimalla tavalla

thefox [09.12.2002 16:08:23]

#

Jaahas. Eikös nuo 3/4:n (*FLD*:n profiilista) QBasicillä pitäis mennä vasemmalla kädellä silmät kiinni toinen käsi housuissa?
Kuvien lataukseen: http://reaper.letku.net/phile/pcxtofoo.zip
Kuvat väännät vaikkapa PSP:llä.

trinit [09.12.2002 16:58:48]

#

lainaus:

ja trinit ei mun semmosii tartte tietää riittää ihan vaa tommone vaikka tosta koodista en tajunnu parii kohtaa voisko joka laittaa mulle selostuksen mitä mikäkin tekee tossa ekassa koodissa

OK. Oma vastaukseni jäi vajavaiseksi, koska yhteyteni katkesi kesken vastauksen lähetyksen ja sen takia viestistäni puuttui kokonaan koodin pätkä:

DIM OhjelmanKoko AS INTEGER
DIM Asennettu AS INTEGER

CLS

OhjelmanKoko = 1024  ' Olkoon ohjelman koko vaikka 1024 kt
Asennettu = 0        ' Paljonko on asennettu ohjelmasta

FOR Asennettu = 0 TO OhjelmanKoko
    LOCATE 1, 1: PRINT CINT(100 * (Asennettu / OhjelmanKoko)); "% asennettu"
    LOCATE 2, 1: PRINT Asennettu; " kt OK"
    WAIT &H3DA, 8
NEXT

lainaus:

AARGH! Erota nyt edes virkkeet pisteellä!

aivan olen samaa mieltä *FLD* koittaisit nyt laittaa jotain välimerkkejä lauseisiisi tekstistäsi ei meinaa saada mitään tolkkua kun kaikki on kirjoitettu yhteen pötköön keskustelualueen ohjeet olisi hyvä myös lukea ne löytyvät osoitteesta https://www.ohjelmointiputka.net/ohje.php?tunnus­=kohjeet

Ja sama teksti luettavassa muodossa ;)

Aivan, olen samaa mieltä. *FLD* koittaisit nyt laittaa jotain välimerkkejä lauseisiisi. Tekstistäsi ei meinaa saada mitään tolkkua kun kaikki on kirjoitettu yhteen pötköön. Keskustelualueen ohjeet olisi hyvä myös lukea. Ne löytyvät osoitteesta https://www.ohjelmointiputka.net/ohje.php?tunnus­=kohjeet

Tämä ei ole mitenkään henkilökohtaista *FLD*, vaan yleisen viihtyvyyden takia kirjoitettu.

FLDX [09.12.2002 19:49:21]

#

no hö ku en mä osaa kirjottaa millää pisteillä oon linzannu liikaa ja en jaksa alkaa muotoilee mitenkää ja onhan tuo 3/4 vähän liian suuri =) mutta osaisin varmasti paremmin jos joku olisi opettanut mutta ei ole nyt löysin ohjelmointiputkan ja se on hyvä kun voin aina kysyä nevoa täältä ja alan oppimaan ja oon tosi kiinostunu qbasicista ja nyt haluisin tietää JONKUN KIRJAN jossa on SUOMEKSI juttua qbasicista

thefox [09.12.2002 19:58:15]

#

JOKUNEN KIRJA ja vieläpä SUOMEKSI: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/358-qbasic-kirjoja
Ja olisi muuten korkea aika opiskella ne välimerkit sun muut tilpehöörit.
Noh.. loppujen lopuksi kirjoitustyylisi ei yhtään ihmetytä huomattuani että tapaat majailla gaugenetissä..

FLDX [09.12.2002 20:06:08]

#

juu hyvä että kirjoja on ja muuten toi ihme foo juttu ei toimi muutenkin se on aika kökkö kun se ei toimi SEEK #1, LOF(1) - 767 tossa rivissä on vika en tiiä yhtää mitä toi ees meinaa ja jep oon guagenetissä hih

Lare [09.12.2002 21:05:49]

#

lainaus:

...mutta osaisin varmasti paremmin jos joku olisi opettanut mutta ei ole...

Ei opetetuksessa opi ohjelmoimaan (Ainakaan hyvin). Itse se opiskelutyö täytyy tehdä!(IMO) Lue vaikka se Torkkelin kirja, itse opin silloin aikoinaan QB:tä siitä.

FLDX [09.12.2002 21:22:40]

#

juu no siis kun ei ole mitään mazkua ollut mistä oppia niin se on aika paha sitten oppia

vaar [09.12.2002 23:16:11]

#

Kirjastosta löytyy jotain kirjoja qbasicista. Tosin nekin harvat alkavat olla jo siirtymässä pois hyllyiltä tilan puutteen takia. Kysy vaikka joltain kirjaston hoitajalta niitä kirjoja. Jos ei ole hyllyssä niin ne saattavat olla varastossa.

Pekkuli [10.12.2002 09:31:53]

#

lainaus:

mutta osaisin varmasti paremmin jos joku olisi opettanut mutta ei ole nyt löysin ohjelmointiputkan ja se on hyvä kun voin aina kysyä nevoa täältä ja alan oppimaan ja oon tosi kiinostunu qbasicista ja nyt haluisin tietää JONKUN KIRJAN jossa on SUOMEKSI juttua qbasicista

*FLD, Öh, profiilissasi qbasic osaamisesi on kolme. Minusta kun vähän tuntuu, että sillä osaamisella olisi ehkä lukenut jonkun kirjan tai joku olisi opettanut qbasicia.

FLDX [10.12.2002 16:26:46]

#

itse mä itseni opetin

thefox [10.12.2002 22:15:02]

#

Ai että ei ole "mazkua"? Oletko kuullut Internetistä? Kuulostaako Google tutulta? http://www.google.com
"Mazkua" kyllä on, sitä pitää vain osata etsiä.

FLDX [11.12.2002 15:55:03]

#

no löytyy sitä mutta siis eihän noista sillai tajuu jos kukaan ei oo kertomassa tarkemmi

thefox [12.12.2002 16:07:09]

#

Pakko on tajuta, ainakin jossain vaiheessa. Et voi odottaa että joku olisi opettamassa sinua kädestä käteen aina. Välillä hommat pitää hoitaa itse.
Itse pidän itseopiskelusta, välillä koulussakin tuntuu että olisi paljon mukavampi käydä jotain tiettyä asiaa yksikseen kotona kirjan kanssa läpi kuin kuunnella opettajan murinaa ja marinaa :) Onneksi on tenttimismahdollisuus.. :)

Grey [12.12.2002 17:01:10]

#

Opettajan työ on parhaillaan sosiaalista toimintaa, ja ainakaan jollakulla täällä päin Suomea ei ole sosiaalisuutta mitään vastaan. Kuitenkin, Qbasicista löytyy itsestään ohjeita, tai ainakin esimerkkejä käskyistä siinä. Ne kylläkin ovat, jollei oteta putkasta löytyvää suomenkielistä QuickBasicia, IBM omaa versiota muuten, englanniksi, mutta koska osasin siitä itse lukea ja olen vielä surkea kyseisen kielen kanssa, ei sinulle voi tulla mitään estettä niiden avulla opiskella.. Paitsi aivokapasiteetti.. Sorry :-)

-Grey-

progo [12.12.2002 17:36:00]

#

Pakko se on osata opetella yksin.. :) varsinkin täällä nettipiireissä alkeet saa itse selville helpoiten muita häiritsemättä..

FLDX [13.12.2002 22:00:29]

#

niimpä niin täällä hilluu tämmösii 12v tyyppejä no joo mutta ois se kiva kun on joku onkelma nii vois kysyy siltä mitn se koodataan ja sillia ku netistä ei aina välttämättä löydä just sitä mitä tarttee tai no löytyy mutta sitä ei löydä ja en nyt jaksa alkaa muotoilemaan tätä tekstii voi olla että mun kannattas parantaa mun äidinkielen numero mutta NÄÄH turhaa


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta